Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Komunikacja ponad wszystko. Jak budować wizerunek w czasie kryzysu? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Employer branding

Komunikacja ponad wszystko. Jak budować wizerunek w czasie kryzysu?

26 kwietnia 2023 6 min czytania

Kryzys gospodarczy wywołany epidemią koronawirusa COVID‑19 to dla przedsiębiorców czas trudnych decyzji. Pochopne, niewłaściwe decyzje, wsparte niewłaściwą komunikacją, to gotowa recepta na wizerunkową katastrofę. Jak tego uniknąć?

Chociaż employer branding to praca u podstaw, rzemiosło komunikacyjne i ultramaraton, to w czasie kryzysu warto przyśpieszyć. Dziś komunikacja powinna być szybka i pewna. Teraz nie masz czasu na wymyślanie złożonych procesów restrukturyzacji, bolesna niepewność jutro zmusza cię do działania „tu i teraz”. W końcu to, co budowaliśmy latami – wizerunek idealnej firmy, dbającej o pracowników i kontrahentów – może być zniszczone w przeciągu tygodnia. Pracowników też trzeba umieć zwalniać, a obniżanie pensji to nie czynność księgowa, ale sztuka komunikacji.

Ten trudny czas warto potraktować więc jako szansę na komunikowanie nie tylko wartości marki, ale i na budowanie pomostu zarówno z kandydatami, jak i pracownikami, którzy bardziej niż dotychczas potrzebują głosu swojego pracodawcy oraz pozytywnych emocji. Warto skorzystać z wszelkich możliwości, w tym z technologii (narzędzi do komunikacji wideo, kanałów społecznościowych czy platform typu intranet).

Komunikacja jako test kultury organizacji

– Kryzysy przychodzą i odchodzą, ważne jest nie tylko to, w jaki sposób przez nie przejdziemy, ale też to, jakim wizerunkiem nasza firma będzie się cieszyć zarówno w trakcie epidemii, jak i po jej opanowaniu. Dlatego warto pozycjonować się jako bezpieczny, stabilny i godny zaufania pracodawca. Jeśli wiem, co chcemy przekazać, nie powinniśmy rezygnować z kampanii digital, tylko dostosować ją do nowych warunków – mówi Michał Wełna z domu mediowego Czarna Owca, współautor raportu „Employer branding w trakcie kryzysu i po nim”.

Jak zauważają autorzy raportu, kluczowe jest utrzymywanie komunikacji, ponieważ jej regularność buduje w świadomości odbiorców obraz dojrzałej i stabilnej organizacji, która nawet w najtrudniejszych momentach dba o swoich pracowników. To też dobry moment i test kultury organizacji, która, jeśli go zda, będzie papierkiem lakmusowym dla twoich przyszłych pracowników i zbuduje zaufanie, które jest niezbędne przy wyborze kolejnej pracy. Słowem: jeżeli nie podejmiemy odpowiedniej komunikacji i kroków z zakresu employer brandingu, to pozostanie nam wydanie ostatniego komunikatu – o likwidacji firmy.

Jaka powinna być komunikacja w trakcie kryzysu?

1. Bądź adekwatny

Mówienie teraz o rozwoju firmy i sukcesach jej pracowników nie będzie najlepszym pomysłem. Przez takie działanie stworzysz obraz firmy, która nie reaguje i funkcjonuje w innej rzeczywistości bądź ucieka od trudnych tematów. Kiedy w społeczeństwie strach pełni istotną rolę, przyjęcie empatycznego podejścia i komunikowanie się w otwarty i jasny sposób zbuduje zaufanie wśród twoich odbiorców. Dzięki temu możesz zaistnieć w świadomości kandydatów jako pracodawca z wyboru i zyskać kandydatów, którzy w przyszłości będą największymi ambasadorami.

2. Nie bój się mówić o zmianach planów. Nie zaskakuj pracowników!

Zrewiduj swoje cele biznesowe i zmapuj nowe wyzwania komunikacyjne, jakie przed tobą stoją w tym czasie. To, co planowałeś z zespołem wcześniej, może nie być już aktualne. Każdy z nas musi dostosować się do obecnej sytuacji, pracodawcy również. Najgorsze, co może się zdarzyć, to sytuacja, gdy o zmianach pracownik dowie się od kolegi z działu. To wprowadza nieufność.

3. Nie panikuj

Nie wywracaj strategii do góry nogami. Zapewne twoje działania zostały mocno ograniczone, dlatego zdecyduj, co chcesz z niej dalej realizować i w jakim kształcie. Nie staraj się robić wszystkiego po trochu. Skup się na konkretnych celach. Niech twoje działania nie noszą znamion paniki.

4. Odstaw na bok perfekcjonizm

Zmiany zachodzą bardzo szybko. Musisz za nimi nadążyć, żeby wiedzieć, co się dzieje i w jaki sposób możesz to wykorzystać do budowy wizerunku pracodawcy. Dlatego odłóż swój perfekcjonizm na bok, dzisiaj najlepiej sprawdzi się stare powiedzenie: Done is better than perfect.

5. Postaw na empatię

Pokazuj mniej ekscytacji i zadowolenia, a więcej empatii i zrozumienia. Teraz nie czas na krótkie slogany reklamowe, mające za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorców. Komunikacja musi być oparta na emocjach. W rzeczywistości liczą się treść i działania, jakie podejmujesz. Swoim pracownikom pokaż, że jesteś liderem, swoim klientom pokaż, że oni są dla ciebie kimś więcej niż klientami.

6. Wykorzystaj technologię

Media społecznościowe, webinary, relacje live, podcasty – to wszystko sprawia, że firmy ze swoimi odbiorcami mogą być w ciągłym kontakcie. To bardzo ważne. Dlatego w kryzysie nie ograniczaj się do jednego kanału komunikacji. W efekcie stwórz swoją unikalną paletę narzędzi komunikacyjnych. Niech już dziś pracują one na przyszłość twojej firmy.

7. Nie bój się nieformalnej komunikacji

Spotkania via Zoom, Teams, Skype nie muszą mieć zawsze formalnego charakteru. Nie bój się zaproponować pracownikom luźnego, integracyjnego spotkania. W przypadku dużej organizacji odpowiednim rozwiązaniem są spotkania w mniejszych komórkach. „Piwko na Zoomie”, wspólne oglądanie filmów, gotowanie – w czasie kryzysu nie warto rezygnować z integracji z pracownikami. Komunikacja taka jak ta tworzy zespół.

8. Pamiętaj o mediach społecznościowych

Ty i twoi pracownicy są w sieci. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Pokazuj swoim pracownikom – także tym przyszłym (!) – i klientom, że jesteś z nimi w czasie kryzysu. Nie bój się wykorzystywać mniej „biznesowych” kanałów, takich jak Instagram czy TikTok (o ile kompletnie mogą nie pasować do twojego brandu). Należy przekierować na komunikację bardziej neutralną, bezpieczną i daleką od kontrowersyjności. Poinformuj swoją społeczność o tym, jak zarządzasz sytuacją, ale pamiętaj, że teraz jest czas na empatię i wzajemne wsparcie. Ostatecznie pozytywne, optymistyczne zdjęcia związane ze współpracą, komunikacją i zorientowanym na zespół środowiskiem pracy będą stanowiły „wentyl” wśród zalewu wiadomości i aktualizacji rządowych.

Bądź liderem, jakim zawsze chciałeś być

– Kryzys wymusił na pracodawcach dostosowanie dotychczasowej narracji komunikacyjnej do nowych warunków. Pod żadnym pozorem nie powinna być to jednak komunikacja ad hoc. W kryzysie nasi odbiorcy jeszcze bardziej potrzebują poznać wartości, jakimi się kieruje firma, i znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co jest w tym dla mnie?”. W rezultacie dla pracodawców prowadzenie takiej komunikacji to ogromne wyzwanie – zauważa Maja Gojtowska, specjalistka employer brandingu, autorka bloga gojtowska.com.

Pamiętaj, że od tego, jak twoja firma zareaguje w czasie kryzysu, jak będziesz traktować pracowników, zależy przyszłość twojego biznesu. Podejmowanie trudnych decyzji z klasą zaprocentuje. Pracownicy będą pamiętać nie konkretne decyzje, ale sposób, w jaki je komunikowałeś. W końcu prawdziwych liderów poznaje się w kryzysie. A ty na pewno chcesz być prawdziwym liderem?

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!