Do pokolenia Y należą ludzie, którzy urodzili się w latach 1980–2000. Na całym świecie jest ich 1,7 miliarda. Przewyższają liczebnością pokolenia swoich rodziców, czyli pokolenie powojennego baby boomu i generację X. W Polsce do milenialsów zalicza się 11 milionów osób. Ich gusta i preferencje po części wciąż się kształtują, ale to oni stają się główną siłą napędową gospodarki. Za dekadę to właśnie milenialsi będą tworzyć 80% rynku pracy. Będą największą grupą klientów, pracowników, szefów, matek i ojców oraz konsumentów. Dlatego firma Vivus Finance wraz z butikiem badawczym Maison & Partners opracowała raport Milenialsi: postawy życiowe a finanse. Publikacja objęła wyniki badania opartego na analizie jakościowej danych zebranych w trakcie pogłębionych wywiadów przeprowadzonych w grupie 1056 przedstawicieli pokolenia Y. W badaniu analizowano wartości i styl życia respondentów, ich stosunek do pieniędzy i produktów finansowych.
Stabilizacja ponad wszystko
Pokolenie Y to najlepiej wykształcona generacja w historii, także w Polsce – 35% z wyższym i 49% ze średnim wykształceniem, w porównaniu z 18% i 33% wśród wszystkich Polek i Polaków. Większość jest aktywna – uczy się i pracuje. Jak deklarują igreki – 42% z nich to studenci, 42% osób pracuje na stałe, 16% pracuje dorywczo, 10% zajmuje się domem, 8% jest bezrobotnych, 4% prowadzi działalność gospodarczą, 4% przebywa na urlopie macierzyńskim, 2% pobiera rentę (powyższe odpowiedzi nie wykluczają się, dlatego suma procentów nie jest równa 100%). Młodsi przedstawiciele pokolenia Y mieszkają głównie z rodzicami, ale osoby w wieku powyżej 26 lat częściej mieszkają z partnerem lub partnerką. Spora grupa młodych Polaków nie chce opuścić strefy komfortu i z tego powodu odkłada decyzję o wyprowadzce i samodzielności. Z ankiet wynika, że milenialsi cenią bardziej stabilizację i bezpieczeństwo z nią związane (53%) niż ciągłe zmiany (23%). Duża część przedkłada również długotrwałe relacje (48%) nad krótkotrwałe (24%).
Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.
Co interesujące, połowa ankietowanych stwierdziła, że małżeństwo i założenie rodziny to ich główny cel (51%), a zaledwie 24% nie chce się z nikim na stałe wiązać, przynajmniej na razie. Wynik ten jest o tyle zaskakujący, że wszyscy młodzi ludzie są postrzegani jako żyjący chwilą, unikający trwałych związków i zobowiązań. Najwyraźniej takie podejście do życia nie jest typowe dla większości igreków. Jedynie 20–30% deklaruje potrzebę korzystania z życia, co dla nich oznacza niezależność i możliwość decydowania o sobie, a także własny rozwój.
Każda z pięciu grup milenialsów ma nieco inne podejście do nowoczesnych form płatności. Grupą, która najczęściej korzysta z narzędzi mobilnych, są młodzi poukładani.
Grupa milenialsów, która zadeklarowała potrzebę stabilizacji, uważa osobiste osiągnięcia zawodowe za mniej istotne niż rodzina. Ważne okazuje się spełnienie potrzeb mieszkaniowych – 48% respondentów badania deklaruje, że chciałoby przywiązać się do jednego miejsca lub zostawać w nim na dłużej. Równie kluczowy jest stabilny dochód, a w szczególności preferowana jest praca na etat. Aż 43% wszystkich badanych twierdzi, że praca na pełny etat daje im poczucie zabezpieczenia i stabilizacji. Jedynie 28% wszystkich respondentów woli pracę dorywczą, gdyż daje im to możliwość robienia tego, co chcą i kiedy chcą.
Życiowe postawy milenialsów
Polskie firmy zdają sobie sprawę z wagi wszystkich trendów. Niemniej w każdym przypadku gotowość do zmierzenia się z nimi jest zdecydowanie niższa.

W grupie wiekowej 26–30 lat odsetek osób posiadających dzieci wynosi 32 %. Nie jest to dużo w porównaniu z osobami w wieku 35–39 lat, wśród których dzieci ma 89% kobiet i 85% mężczyzn1. Można to tłumaczyć poszukiwaniem większej stabilizacji finansowej młodych ludzi. Jak się jednak okazuje, milenialsi są bardzo różnorodnym pokoleniem. Analiza wyników badania pozwoliła na segmentację milenialsów pod względem ich życiowych postaw na pięć kategorii: młodzi poukładani, ostrożni przezorni, hedonistyczni materialiści, zapożyczeni materialiści, solidni zwyczajni (zobacz ramkę Życiowe postawy milenialsów).
Podejście do finansów
Pierwszy kontakt młodych ludzi z usługami finansowymi następuje po 18. roku życia, gdy otwierają konto w banku (18.–24. rok życia – 69%) lub nawet tuż przed, gdy rodzice zakładają im subkonto (30%). Rachunek w banku posiada łącznie 93% przebadanych Polaków w wieku 15–30 lat. Aż 58% używa konta tylko przez internet, a 91% częściej korzysta z bankowości internetowej niż tradycyjnej. Aż 73% młodych Polaków ma jakieś oszczędności, co jest w tej grupie zdecydowanie częstszym zjawiskiem niż wśród dorosłych Polaków (46%). Oczywiście kwoty oszczędności są niższe, co wynika ze średnio niższych dochodów w tej grupie.
Każda z pięciu grup milenialsów ma nieco inne podejście do nowoczesnych form płatności. Grupą, która najczęściej korzysta z narzędzi mobilnych, są młodzi poukładani – z PayU korzysta 93% z nich, z PayPala 92%, a z BLIK‑a 91%. Zapożyczeni materialiści wykazali najmniejsze zainteresowanie tego typu usługami – z PayU korzysta 51%, z PayPala 61%, zaś z BLIK‑a tylko 39% przedstawicieli tej grupy.
Podobne różnice można dostrzec, analizując podejście poszczególnych grup milenialsów do zaciągania pożyczek. Zaledwie 22% ogółu badanych zaciągnęło pożyczkę lub wzięło kredyt więcej niż raz w życiu, zaś 13% – tylko raz w życiu. Ten wynik jest najwyższy dla grupy zapożyczonych materialistów (31%), natomiast drugie miejsce pod tym względem zajmują ex aequo hedonistyczni materialiści i solidni zwyczajni (28%). Spośród obu tych grup hedonistyczni materialiści częściej mieli problem ze spłatą pożyczki (14% respondentów wobec 9% w grupie solidnych zwyczajnych).