Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Nie czekaj aż pracownik sam poprosi o podwyżkę, bo możesz go stracić

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Polacy wolą szukać pracy u konkurencji niż poprosić szefa o podwyżkę. Tymczasem rekrutacja i szkolenia trwają i kosztują znacznie więcej niż podniesienie pensji osobie znającej już realia, w jakich funkcjonuje firma. Dlatego co pewien czas warto urealniać siatkę płac i sprawdzać nastroje panujące wśród załogi.

Wysokość zarobków ciągle stanowi w naszym kraju temat tabu. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Devire, aż 35% Polaków w swoim życiu nigdy nie poprosiło o podwyżkę. Znacznie lepiej za to czujemy się na rynku pracy – 45% pracowników aktywnie rozgląda się za nowym miejscem zatrudnienia. Najwyraźniej zatem <a href=>negocjacje z nowym pracodawcą są bardziej komfortowe niż próba przekonania przełożonego, że warto rozważyć urealnienie poziomu płacy. Taka strategia widoczna jest szczególnie w dużych miastach, w których ofert pracy jest dużo, a kandydaci nie muszą ze sobą konkurować. Dlatego, aby <a href=>zatrzymać talenty w firmie, warto co pewien czas robić przegląd kadr i nagradzać najbardziej wartościowych pracowników.

Jak wynika z najnowszego „Barometru Rynku Pracy” przygotowanego przez Work Service, 45% pracowników oczekuje wzrostu wynagrodzeń. Jednocześnie większość firm (65,5%) zamierza utrzymać płace na podobnym poziomie, a jedynie 22,5% przedsiębiorców planuje podwyżki. Tymczasem koszty związane z odejściem pracownika i zatrudnieniem na jego miejsce nowej osoby mogą być znacznie wyższe, niż tylko wynikałoby to z urealnienia poziomu pensji. Trzeba pamiętać, że znalezienie i <a href=>przeszkolenie odpowiedniego kandydata również kosztuje, a porównywalnej efektywności do osiąganej przez poprzednika na danym stanowisku możemy spodziewać się i dopiero po około dziewięciu miesiącach od zatrudnienia.

Indeks górny Jedynie 22,5% polskich przedsiębiorstw planuje podwyższyć pensje swoim pracownikom. Źródło: Work Service Indeks górny koniec

Traktuj pracowników tak, jakbyś miał ich zatrudnić na nowo

Urealnianie płac ma wiele zalet – przede wszystkim buduje więź z pracownikiem i wzmacnia  jego <a href=>zaufanie oraz <a href=>poczucie bezpieczeństwa. Po co odchodzić do konkurencji z miejsca pracy, w którym przełożony nie tylko wymaga, ale także dba o potrzeby swoich podwładnych? Z tego powodu warto rozważyć wpisanie podwyżek jako elementu kultury korporacyjnej, najlepiej w taki sposób, by zasady ich przyznawania były jasne dla wszystkich. W takim wypadku efekt będzie jeszcze silniejszy, a dobra opinia o warunkach panujących w przedsiębiorstwie może skłonić talenty spoza organizacji do dołączenia do niej i budowania jej silnej marki.

Nie chcesz, aby ludzie odchodzili – zatrudnij Happiness Managera

Takie podejście najłatwiej jest zrealizować w mniejszych przedsiębiorstwach, w których prezes zna każdego pracownika i na co dzień widzi efekty jego pracy. Wraz ze wzrostem liczby zatrudnionych pojawiają się kolejne wyzwania organizacyjne, a coroczne przeglądy kadr mogą okazać się karkołomnym zadaniem dla <a href=>działów HR.

W takim wypadku dobrym pomysłem jest utworzenie stanowiska Happiness Managera, czyli osoby, której zadaniem będzie dbanie o poziom zadowolenia i zaangażowania poszczególnych działów. Rola Happiness Managera jest bardzo istotna i nie powinna sprowadzać się jedynie do organizacji imprez firmowych czy wyjazdów integracyjnych. Jednym z głównych zadań takiej osoby powinno być projektowanie ścieżek rozwoju pracowników wspólnie z poszczególnymi działami, a także współpraca przy opracowywaniu budżetu firmy, również w zakresie urealniania siatki płac.

Jawna wysokość płac widnieje już na horyzoncie

Warto też pamiętać o tym, że coraz częściej w przestrzeni debaty publicznej pojawiają się propozycje dotyczące wprowadzenia jawności zarobków. Za większą transparentnością w tym zakresie jest także Komisja Europejska, a planowane przepisy unijne dotyczące jawności płac mogą zacząć obowiązywać także w Polsce już za około 3‑4 lata. Głównym argumentem legislatorów jest walka z nierównością zarobków kobiet i mężczyzn pracujących na porównywalnych stanowiskach, ale „przy okazji” wyjdą na jaw ewentualne różnice między osobami tej samej płci.

Także i z tego powodu już dziś warto zastanowić się nad systemowym urealnieniem płac, aby w przyszłości uniknąć szoku i gniewu niedocenianych, nie wynagradzanych poprzez podwyżkę pensji pracowników, kiedy dowiedzą się, ile zarabia ich koleżanka czy kolega z biurka obok.

Indeks górny Źródła: W tekście wykorzystano dane z „Barometru Rynku Pracy XV Pandemia: ciągłe obawy a nowy optymizm” przygotowanego przez Work Service oraz raportu Devire „Rynek Zmiany Pracy”. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Kiedy i jak rozmawiać o podwyżce? 

, Paulina Basta

Dziś o tym, jak w dużych organizacjach rozmawiać o pieniądzach. Temat niełatwy, bo bytowy, a byt człowieka zawsze wywołuje dużo emocji – i słusznie. 

Kultura organizacyjna wyzwalająca zaangażowanie 

, Ewa Wernerowicz PL

Psychologiczne wsparcie dla pracowników 

, , , Artur Dzięgielewski PL

Stres, wypalenie zawodowe, rotacja, brak satysfakcji z wykonywanej pracy, zaburzenia zdrowotne pracowników, to tylko niektóre z obserwowanych obecnie problemów w organizacjach. Dlatego coraz częściej podejmują one współpracę z psychologiem, by wesprzeć zatrudnioną kadrę.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!