Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
W branżach technologicznych firmy powinny działać jak start-upy - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Klienci i doświadczenia

W branżach technologicznych firmy powinny działać jak start-upy

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Przedsiębiorstwa, które chcą zwyciężać i wyznaczać trendy w sektorze technologii, mediów i telekomunikacji (TMT), muszą myśleć, inwestować i działać jak start‑upy. Niestety, nie wszystkim się to udaje. Raport Are You an Outpacer?, podsumowujący wyniki badania KPMG International przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku, pokazał wyraźny podział firm na te, które wyznaczają ambitne cele i dzięki temu osiągają zyski, oraz na te, które nie nadążają za tempem zmian.

KPMG International na podstawie przeprowadzonych analiz i wywiadów z reprezentantami sektora TMT wyodrębnił dziewięć głównych cech, które umożliwiają firmom z tej branży działanie przypominające start‑upy i dzięki temu osiąganie sukcesu w erze cyfrowej. Opracował także pod tym kątem model oceny dojrzałości (zobacz ramkę Kluczowe cechy organizacji dążących do pozycji lidera w sektorze TMT).

Zidentyfikowane cechy są kluczowe dla organizacji dążących do zajęcia pozycji lidera. Dotyczą dość podstawowych i wcale nie nowatorskich obszarów, takich jak: wizja i strategia, środowisko regulacji wewnętrznych, rola funkcji finansowej czy zarządzanie zaangażowaniem pracowników. Na liście znajdują się również elementy, na które kładą nacisk współcześni liderzy i które budują realną przewagę konkurencyjną, np. kultura przedsiębiorczości czy innowacyjność. Wszystkie cechy tworzą zasadniczy atrybut liderów rynkowych, czyli umiejętność zapewnienia klientom wyjątkowych doświadczeń.

Biznes nie istnieje bez strategii. »

Wyjątkowe doświadczenia klientów są szczególnie ważne dla szefów firm z sektora TMT. Organizacje te nieustannie starają się angażować klientów, budując zaufanie, lojalność, reputację marki, a w ostatecznym rozrachunku – przychody i udział w rynku. Oferując wyjątkowe doświadczenia, potrafią trafnie przewidywać i szybko dostosować się do nowych trendów konsumenckich, wzmacniając więź z odbiorcami swoich usług/produktów.

Wiodące organizacje postawiły w obszarze doświadczeń klientów solidne fundamenty dla osiągnięcia sukcesu poprzez rozwijanie czterech krytycznych zdolności. Pierwsza to troska o doskonałość na wszystkich szczeblach organizacji i przejmowanie tzw. lepszych praktyk. Druga dotyczy koncentracji na angażowaniu, wzmacnianiu pozycji i stwarzaniu nowych możliwości zatrudnionym, czyli budowaniu doświadczenia pracowników (employee experience). Trzecia polega na ścisłym zarządzaniu doświadczeniami klientów poprzez zintegrowane działania marketingowe, sprzedażowe i serwisowe oraz zapewnienie środków finansowych nie tylko na stopniową poprawę, ale na prawdziwą transformację poprzez jasną, wiarygodną dla CFO i opartą na danych, wiedzę na temat ekonomii doświadczenia klienta.

Kluczowe cechy organizacji dążących do pozycji lidera w sektorze TMT

Jednoznaczność strategii i wizji. Dominujące przedsiębiorstwa to te, które mają silną wizję i jasną strategię i, co prawdopodobnie najważniejsze, odpowiednio ją komunikują. Dzięki temu pracownicy są bardziej zaangażowani, klienci bardziej lojalni. Firmy zaś mogą podejmować większe ryzyko, aby zrealizować wszystkie cele biznesowe oraz założenia modelu operacyjnego, komunikując równocześnie wartości i ofertę do obu grup. Dzięki dobrej komunikacji pracownicy oraz klienci są odpowiednio zmotywowani i zaangażowani w relację z marką. Przedsiębiorstwa z rynków zachodnich kładą duży nacisk na wizję, której celem jest zmiana obecnego stanu oraz wyższy cel, którego realizację wspierają. W tym kontekście Polacy wydają się być bardzo pragmatyczni i przywiązywać do tych elementów stosunkowo małą wagę, jednak pojawiające się na rynku pracy nowe pokolenia mogą znacząco zmienić ten obraz.

Kultura przedsiębiorczości nie jest czymś, co można stworzyć „od ręki”. Nie jest też budowana poprzez akwizycje i uruchamianie nowych start‑upów. Chcąc ją stworzyć, trzeba zapewnić odpowiednie warunki, aby pracownicy i różne części organizacji mogły się rozwijać. Charakterystyczne atuty kultury przedsiębiorczości to nastawienie na kreatywność, przyzwolenie na podejmowanie ryzyka (odpowiednio zarządzanego) i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i działań. Kultura powinna opierać się na jasno zakomunikowanej strategii oraz umiejętności szybkiego dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia. W takiej kulturze porażki i błędy są traktowane jako naturalny element działań biznesowych, pozwalający firmie się uczyć, a pracownikom przyjąć na siebie odpowiedzialność za swoje przedsiębiorstwo i doświadczenia klientów.

Zmotywowani pracownicy. Mimo rozwoju nowoczesnych technologii oraz powszechnej transformacji cyfrowej czynnik ludzki jest nadal nieodzownym komponentem sukcesu przedsiębiorstw. Pracownicy organizacji będących liderami rynku TMT są: zaangażowani, współpracujący i zdeterminowani w realizacji wizji oraz strategii. Mają poczucie, że realizują misję wykraczającą poza cele czy codzienne obowiązki. Chcąc wypracować taką postawę pracowników, należy zadbać, aby ludzie na wszystkich poziomach organizacji utożsamiali się z firmą i jej strategią. W tym celu trzeba wspierać odpowiednio skonstruowane systemy wynagrodzeń, nagród, benefitów, możliwości rozwoju zawodowego etc. Bywa, że firmy rozstają się z niewystarczająco zmotywowanymi ludźmi, proponując im w zamian gratyfikację finansową.

Dominujące firmy to te, które mają silną wizję i jasną strategię. Ich pracownicy są bardziej zaangażowani, a klienci bardziej lojalni, co pozwala im podejmować większe ryzyko i dążyć do realizacji wizji.

Innowacyjność i współpraca. Wiodące organizacje z sektora TMT mają świadomość, że innowacyjność nie polega tylko na inwestowaniu w najnowsze technologie, nie jest to również kolejna inicjatywa biznesowa czy projekt transformacyjny. Innowacyjność to także tworzenie nowych modeli biznesowych i pomysłów, które umożliwiają rozwój. Liderzy rynkowi mają tendencje do przyjmowania dużo bardziej strategicznego podejścia do sposobu, w jaki wdrażają i zachęcają do innowacji, starając się angażować m.in. pracowników, klientów, partnerów czy dostawców. Dla osiągnięcia odpowiedniej skalowalności mają procesy identyfikacji, rozwoju i wdrażania innowacji powiązane z jednoznacznym systemem pomiaru wyników i ich monitorowania. W celu pobudzenia współpracy, która jest kluczowym katalizatorem innowacyjności, liderzy coraz częściej stosują nowe metody zarządzania, wzorując się na tzw. zwinnych metodykach (agile).

Pełne wykorzystanie danych. Wyznaczając cele, wdrażając działania naprawcze lub monitorując wyniki i efektywność, decydenci opierają się na wielu danych. Doświadczenie i instynkt zarządczy nadal są bardzo wartościowe, ale ich wykorzystanie do tworzenia atutów konkurencyjnych jest wielokrotnie bardziej skuteczne i efektywne, kiedy decyzje są podejmowane na bazie wielu informacji biznesowych pochodzących z różnych źródeł. Szczególnie jeśli korzysta się przy tym z łatwego dostępu do technik wizualizacji i konstrukcji dynamicznych kokpitów zarządczych wielokrotnie przetwarzających dane transakcyjne praktycznie online. Organizacje, które właściwie czerpią z baz danych (odpowiednie procesy zarządzania nimi i stworzone zaufanie do ich wiarygodności), przyzwalają na aktywne poszukiwanie zastosowań dla sztucznej inteligencji. Można powiedzieć nawet o trendzie w tym obszarze.

Na konkurencyjnym, globalnym rynku TMT organizacje muszą myśleć, inwestować i działać bardziej jak start‑upy. Nie mogą czekać na nowe możliwości z zewnątrz, ale samodzielnie inicjować możliwości rozwoju.

Zwinność dzięki technologii. Według liderów sektora TMT, kosztowne technologie są bez wątpienia elementem budującym ich pozycję rynkową i zabezpieczającym przewagę konkurencyjną. Traktują ją jednak jako czynnik gwarantujący elastyczność i zwinność modelu operacyjnego m.in. dzięki temu, że zapewniają odpowiedni dostęp do danych. Kluczową wskazówką jest dobór właściwych technologii we właściwym czasie do właściwej części organizacji. Inna istotna umiejętność to praca z „dwiema różnymi prędkościami”, czyli maksymalne wykorzystanie możliwości nowych technologii, które współistnieją oraz współpracują z obecnym środowiskiem systemów IT. Najczęściej wskazywane technologie to platformy chmurowe (cloud) i robotyzacja procesów biznesowych (robotics process automation).

Nowoczesna funkcja finansowa. Biznes oczekuje transparentnego i łatwego dostępu do danych finansowych opisujących osiągane wyniki oraz szuka bardziej partnera lub doradcy niż menedżera kosztów. To stąd powinien wypływać nacisk na pełne wykorzystanie danych, co oczywiście wiąże się ze zwiększaniem poziomu automatyzacji oraz wykorzystania technologii kognitywnych. Taka transformacja stawia funkcję finansową jako głównego gracza w rozwoju analityki obszaru komercyjnego.

Wspierające środowisko regulacji wewnętrznych. Zarządzanie ogólne, regulacje wewnętrzne, dotyczące m.in. zrządzania ryzykiem, zgodności z prawem czy budowania reputacji, powinny ułatwiać organizacji koncentrację na strategicznych zasadach (imperatywach) przy zminimalizowanym ryzyku dotyczącym zakłóceń działalności operacyjnej. Niestety, często przekształcają się w biurokrację ograniczającą zwinność i efektywność firmy, co staje się główną barierą rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości. Do budowy środowiska regulacji wewnętrznych liderzy przyjmują następujące założenia: odpowiednie wykorzystanie dostępnych technologii i danych, wbudowanie zarządzania ryzykiem i zgodności z przepisami w filozofię działania zespołów, koncentracja na: aspektach innowacji, doświadczeniach klienta oraz zmniejszeniu eskalacji problemów i ryzyka na wyższych poziomach zarządzania.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!