Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Ekologiczny transport - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Łańcuchy dostaw i logistyka

Ekologiczny transport

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Samochody z napędem spalinowym i dymiące kominy na potęgę zatruwają środowisko. Zdrowy rozsądek nakazuje wymienić przestarzałe technologie na nowoczesne, proekologiczne rozwiązania. Elektromobilność jest jednym z nich. Marek Jerzak, ekspert od rozwoju produktów w ING Lease Polska, analizuje pod tym kątem transport publiczny i prywatny.

Partnerem materiału jest ING.

Czy pojazdy o napędzie elektrycznym są rzeczywiście proekologiczne?

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób została wytworzona energia niezbędna do produkcji samochodu elektrycznego. Najbardziej przyjazna jest ta pochodząca z odnawialnych źródeł. Jeśli jednak energia została wyprodukowana przy użyciu paliw kopalnianych (tak jest najczęściej), wtedy – jak wynika z niezależnych analiz – tzw. ślad węglowy w produkcji auta elektrycznego (EV) jest identyczny jak w pojazdach o napędzie tradycyjnym lub wyższy (tak wynika z niektórych badań).

W dłuższej perspektywie czasowej wzrost popularności pojazdów elektrycznych będzie miał z pewnością pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza w Polsce, co z kolei wpłynie nie tylko na poprawę zdrowia publicznego (w tym mniejsze koszty opieki zdrowotnej), ale także ograniczy negatywny wpływ transportu samochodowego na środowisko. Pojazdy elektryczne przyczynią się również do ograniczenia hałasu o pochodzeniu komunikacyjnym. Eksperci wyliczyli, że długotrwała ekspozycja na hałas o natężeniu 55 dB wpływa niekorzystnie na zdrowie, a przecież w niektórych dużych miastach w Polsce hałas jest znacznie większy.

Aby elektryczny transport mógł się upowszechniać, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Czy taka istnieje?

Niestety, nie. Według różnych danych mamy około 500 punktów szybkiego ładowania dostępnych publicznie. Najwięcej w dużych ośrodkach miejskich – Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku. To zdecydowanie za mało, dlatego pojazdy o napędzie elektrycznym nie cieszą się u nas dużą popularnością. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że w Polsce przeciętne auto przejeżdża 8500 kilometrów rocznie, co daje 23 kilometry dziennie. Do płynnej eksploatacji pojazdu elektrycznego wystarczyłoby doładowanie w warunkach domowych raz na kilka dni. Jednak brak możliwości doładowania awaryjnego jest istotną barierą rozwoju rynku. Dodatkowo, ze względu na niewystarczającą infrastrukturę szybkiego ładowania, pokonywanie takim autem dłuższych tras jest trudne lub wręcz niemożliwe.

Poza tym niezbędne są także inwestycje w infrastrukturę i zaplanowanie nowych rozwiązań dla zarządzania przesyłaniem energii oraz jej magazynowania. Trzeba uwzględnić różne scenariusze, bo wydajność istniejącego systemu energetycznego i jego odporność na awarie jest obecnie niewystarczająca. Zresztą nie tylko w Polsce, ten problem dotyczy wielu innych krajów. Gdyby zdarzyło się tak, że pewnego dnia wszyscy kierowcy zrezygnowaliby z pojazdów o napędzie konwencjonalnym (benzyna, diesel) i przesiedli się do pojazdów elektrycznych, sieć przesyłowa po prostu przestałaby funkcjonować, bo nie jest przygotowana na takie obciążenie.

Czy zachęty dla nabywców pojazdów elektrycznych w Polsce są wystarczające?

W porównaniu z bardziej rozwiniętymi rynkami, takimi jak np. Norwegia, Dania, Niemcy, nasz rynek ma spore zaległości. Zostało jeszcze dużo do zrobienia, np. w zakresie dopłat i subwencji bezpośrednich, rezygnacji z podatku VAT. Długo oczekiwany projekt rozporządzenia ministra energii zakłada dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Ile one realnie wyniosą? Wsparcie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ma wynieść maksymalnie 30% ceny pojazdu.

Ile kosztuje auto elektryczne i jak można je sfinansować?

Pojazdy elektryczne w dalszym ciągu są droższe, nawet dwukrotnie, od tych o napędzie konwencjonalnym. Największy procentowy udział w ich cenie stanowi koszt wytworzenia baterii. Analitycy przewidują, że w ciągu pięciu najbliższych lat koszt znacznie spadnie, co spowoduje obniżkę ceny auta EV do poziomu ceny auta zasilanego benzyną lub olejem napędowym. Obecnie znane technologie nie gwarantują, że starczy surowców na produkcję aut elektrycznych. Z tego powodu na całym świecie są tworzone projekty i alianse, także między konkurencją, żeby przezwyciężyć to ograniczenie.

Jeżeli chcemy dynamicznie rozwijać sprzedaż EV, musimy opracowywać nowe rozwiązania finansowe, które będą promować mobilność i korzystanie z tego typu samochodów (wejść w tzw. etap 4.0, czyli rozwój innowacyjnych produktów finansowych). Zastąpią one rozwiązania dostępne obecnie, tj. kredyty, pożyczki czy leasing (etap 2.0). W pełni wodorowy samochód Hondy jest na przykład dostępny w niektórych krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, wyłącznie w modelu wynajmu długoterminowego. Innych możliwości użytkowania tego auta nie ma.

Jakie działania proekologiczne podejmuje Grupa ING?

W ramach strategii CSR realizujemy program ING EKO, który obejmuje leasing pojazdów elektrycznych i hybrydowych (samochody osobowe, dostawcze do 3,5 t oraz motocykle i skutery elektryczne) z wykorzystaniem preferencyjnych warunków finansowych (brak opłat za rejestrację pojazdu, brak prowizji). Długi okres finansowania (maksymalnie do 72 miesięcy) i wysoka wartość końcowa pozwalają na indywidualne dopasowanie niskiej raty do potrzeb klienta. Maksymalny limit finansowania w programie ING EKO wynosi 700 tysięcy złotych netto. Oferta jest skierowana do wszystkich osób prowadzących działalność gospodarczą, również do tych, które ją dopiero rozpoczynają.

Co jeszcze robimy? W 2018 roku sfinansowaliśmy w Warszawie 61 hybrydowych autobusów miejskich marki MAN Lion’s City Hybrid. Pojazdy te zużywają nawet 30% mniej paliwa i emitują znacznie mniej dwutlenku węgla niż autobusy z napędem konwencjonalnym.

Również w ubiegłym roku ING Lease wspólnie z innogy Polska przeprowadził pilotaż najmu elektrycznych samochodów na zasadach współużytkowania (car‑sharing). Poza tym w lipcu minionego roku uruchomiliśmy 10 nowych punktów ładowania na terenie Centrum Handlowego Janki.

ING Lease sfinansował też dla firmy BISEK‑ASFALT pojazdy Volvo FM. To samochody ciężarowe przeznaczone do regionalnego i długodystansowego transportu ładunków. Wykorzystanie technologii LNG, czyli zasilania ciekłym gazem ziemnym, pozwala obniżyć koszty eksploatacji. Kolejną zaletą jest także aspekt ekologiczny – zastosowanie takiego paliwa zmniejsza emisję dwutlenku węgla nawet o 20%. BISEK‑ASFALT jest pierwszą firmą w Europie Środkowo‑Wschodniej, która zainwestowała w te samochody.

ING i Tauron uruchomiły pilotaż car‑sharingu oraz pierwszych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Katowicach – 23 stacje ładowania i 20 samochodów elektrycznych jest podstawą do uruchamianego systemu elektromobilności. Projekt ma służyć mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom odwiedzającym Katowice. Docelowo planujemy uruchomić 100 stacji. Wszystkie będą zasilane ze źródeł odnawialnej energii. Sieć terminali do ładowania samochodów elektrycznych składa się z czterech szybkich stacji ładowania (DC) oraz 19 przyspieszonego ładowania (AC). Z infrastruktury mogą już korzystać kierowcy aut elektrycznych. W okresie pilotażu kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać bezpłatnie ze wszystkich terminali. W Katowicach będą testowane też samochody czterech najpopularniejszych w Polsce marek (Nissan Leaf II, Renault ZOE, VW e‑Golf, BMW i3), a także ładowarki różnych producentów. Dzięki temu sprawdzimy funkcjonowanie systemu w różnych konfiguracjach. Ocenimy wpływ wykorzystania aut elektrycznych na pracę sieci elektroenergetycznych w rzeczywistych warunkach.

Poza tym w ING Banku Śląskim w 2018 roku została podpisana i ogłoszona Deklaracja Ekologiczna oraz nowa strategia zrównoważonego rozwoju. ING Bank Śląski oferuje kredyty dla wspólnot mieszkaniowych. Oferta specjalna „Bądź Eko” pozwala sfinansować m.in. inwestycje termomodernizacyjne, a co za tym idzie – obniżyć koszty ogrzewania i energii, jak również zmienić otoczenie budynku na bardziej zielone i przyjazne.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

W pogoni za liderami elektromobilności 

| , Maciej Mazur PL

Po roku od wejścia w życie ustawy o elektromobilności Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, analizuje, na jakim etapie jest polski sektor zeroemisyjnego transportu i jakie są perspektywy jego rozwoju.

 

Ekologiczna flota samochodowa 

, Joanna Sienkiewicz PL, Jerzy Fijas PL

Projekt „Las energii” realizowany przez Lasy Państwowe jest kompleksowym, interdyscyplinarnym przedsięwzięciem, którego cele są spójne z celami polityki energetycznej UE i Polski.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj