Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Graj z AI!

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Dlaczego twórcy AI pozwalają jej grać w gry?

Historia rozwoju sztucznej inteligencji wiąże się z grami. Od AI walczącej z arcymistrzami szachowymi, przez udział w teleturniejach, do tworzenia światów w Minecrafcie. Ale to nie tylko zabawa. Szkolenie sztucznej inteligencji za pomocą gier to ważny trend w rozwoju tej technologii.

Zacznijmy od pewnego rozróżnienia. Mamy bowiem sztuczną inteligencję w grze (silnik gry) i sztuczną inteligencję jako gracza. Chociaż rozwój sztucznej inteligencji wiele zawdzięcza gamingowemu, to właśnie ten drugi przypadek – AI jako podmiot grający – jest kluczowy.

Rozgrywka

Odkąd rozwija się sztuczną inteligencję, uczy się ją grać w gry. Już w latach 50‑tych pojawił się komputer zdolny do gry w warcaby. Dopiero potem twórcy sztucznej inteligencji przenieśli  akcent na szachy. Nauczenie maszyny gry w szachy było  przełomowym wyzwaniem. Traktowane było jako ostateczny dowód na to że AI jest rzeczywiście inteligentna. Momentem kluczowym było zwycięstwo IBM Deep Blue nad mistrzem świata Garrim Kasparowem w 1997 roku.

Potem przyszedł czas na m.in. teleturnieje. W 2010 i 2011 roku Watson IBM wygrał teleturniej Jeopardy!, pokonując dwóch byłych mistrzów. W 2016 roku AlphaGo pokonało mistrza świata w go (grę strategiczną, uważaną za jedną z najtrudniejszych). Następnie, w 2017 roku, program AI o nazwie Libratus wygrał turniej pokera Texas Hold’em przeciwko czterem najlepszym pokerzystom. Dziś naukowcy masowo uczą sztuczną inteligencję grać w gry wideo, na przykład Minecrafta. To doskonały poligon doświadczalny dla AI, ponieważ ta gra daje ogromne możliwości działania, tworzenia światów i rozwijania ich. Uniwersum Minecrafta jest niemal nieskończone.

Można też spróbować rozrywki na… placu zabaw. Firma DeepMind opracowała ogromny wirtualny plac zabaw w cukierkowych kolorach, który uczy ogólnych umiejętności AI, nieustannie go modyfikując. Zamiast rozwijać umiejętności potrzebne do rozwiązania konkretnego zadania, sztuczna inteligencja uczy się eksperymentować i eksplorować.