Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Podążaj za potrzebami klientów - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Crowdsourcing w biznesie: najpierw strategia, potem platforma

Podążaj za potrzebami klientów

26 kwietnia 2023 8 min czytania

Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów stawia przed firmami coraz większe wyzwania. Badanie Przyszłość popytu konsumpcyjnego (The Future of Consumer Demand), przeprowadzone przez Trajectory na zlecenie banku HSBC, wyodrębniło główne trendy, które będą miały największy wpływ na produkty i usługi oferowane konsumentom oraz na sposób ich sprzedaży.

Wyniki wskazują, że z perspektywy rynku dóbr i usług konsumpcyjnych coraz większą rolę będą odgrywały: siła nabywcza kobiet, starzejące się społeczeństwa, rozwój klasy średniej, osiągające dojrzałość pokolenie Y, postęp technologiczny. W nadchodzących latach wygrają firmy, które przygotują się na te zmiany.

Siła konsumentek

W zależności od analizowanej części świata rosnąca siła nabywcza kobiet jest efektem wzrostu dochodów wywołanego ich większą aktywnością na rynku pracy (w przypadku krajów rozwijających się) lub piastowania coraz wyższych stanowisk (typowe dla krajów rozwiniętych).

Większa siła nabywcza konsumentek jest dobrą wiadomością dla producentów wszelkiego rodzaju dóbr i usług kierowanych do tej grupy. Emancypacja ekonomiczna kobiet ma wpływ również na rynek produktów do niedawna „zarezerwowanych” dla mężczyzn. Na przykład 65% decyzji o zakupie aut na świecie podejmują kobiety. Trend ten jest widoczny także w segmencie materiałów budowlanych i wykończeniowych czy napojów alkoholowych. Dla firm oferujących „męskie” produkty może to oznaczać, że strategia tworzenia osobnych linii produktowych dla kobiet i dla mężczyzn wymaga przemyślenia. Producenci powinni odpowiedzieć na pytanie, jaką potrzebę zaspokajają ich produkty lub usługi. Wpływowa postać amerykańskiej sceny rozrywkowej Ellen Degeneres podczas talk‑show publicznie skrytykowała długopis przeznaczony dla kobiet. Są takie same jak zwykłe długopisy, poza tym, że mają różowy kolor, co sprawia, że ich cena jest dwa razy wyższa – skwitowała.

Dojrzewający millennialsi

Osoby z pokolenia Y od kilku lat znajdują się w centrum zainteresowań świata biznesu. Weszły w wiek, w którym są bardzo atrakcyjnym „celem” dla firm z różnych branż – pną się po szczeblach kariery zawodowej, zakładają rodziny, kupują samochody, urządzają mieszkania, podróżują, chętnie korzystają z nowych technologii w różnych obszarach życia. Jednocześnie, jak wynika z badania, są mniej zadowolone ze swojej sytuacji finansowej niż ludzie w wieku ich rodziców (55+), co przekłada się na ich konsumencki apetyt. Większe znaczenie niż posiadanie rzeczy ma dla nich możliwość gromadzenia doświadczeń. Dlatego zamiast kupować mieszkanie czy samochód, wynajmują je; zamiast kupować płytę CD z muzyką ulubionego zespołu, słuchają tych i innych utworów na Spotify czy innym tego typu portalu.

Sięgnij po nowość wydawniczą HBRP »

Starzejące się społeczeństwa

W cieniu millennialsów pozostają starsze pokolenia, ale ich potrzeby i oczekiwania także są ważnym czynnikiem kształtującym trendy rynkowe. Choćby dlatego, że na świecie do 2020 roku liczba osób po sześćdziesiątym roku życia będzie większa niż liczba dzieci w wieku 0–5 lat, a do roku 2050 zwiększy się dwukrotnie (z 12% obecnie do 22%).

Autorzy raportu zastrzegają jednak, że nie należy traktować starszych konsumentów jako jednolitej grupy konsumenckiej: potrzeby współczesnych pięćdziesięcio- lub sześćdziesięciolatków w dużym stopniu różnią się od potrzeb osiemdziesięciolatków. Również błędne jest przyjęcie założenia, że nie korzystają z nowych technologii. Na przykład na 90 tysięcy przepytanych konsumentów z 20 krajów w Polsce jest stosunkowo wysoki odsetek osób po 55. roku życia korzystających z internetowych porównywarek cenowych.

Na radarze firm powinni pojawić się nie tylko rodzice czy dziadkowie millennialsów, ale także przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby urodzone między 1995 a 2005 rokiem. Ich wchodzenie w dorosłość przyniesie kolejne zmiany, bo już dziś widać, że znacznie różnią się od przedstawicieli starszych generacji.

Rosnąca klasa średnia

Aktualnie co siódmy mieszkaniec Ziemi należy do klasy średniej, obejmującej osoby o średnich w skali świata dochodach od 10 do 20 dolarów dziennie. W przyszłości będzie ich więcej – zgodnie z prognozami OECD – 3,2 miliarda w 2020 roku i prawie 5 miliardów w 2030 roku. Już dziś klasa średniozamożnych ma duży wpływ na trendy konsumpcyjne, a w przyszłości jej rola jeszcze się zwiększy. Klasa średnia jest niejednorodną grupą, w zależności od sytuacji życiowej i ekonomicznej oraz uwarunkowań społeczno‑kulturowych w miejscu zamieszkania potrzeby konsumentów zdecydowanie się różnią. Firmy działające na wielu rynkach muszą uwzględniać te różnice i dopasować oferty i poziom cen do potrzeb, oczekiwań oraz możliwości finansowych lokalnych konsumentów.

Postęp technologiczny

Dynamika rozwoju nowych technologii sprawia, że szybko się zmieniają produkty, które kupujemy, sposób, w jaki je kupujemy oraz jak z nich korzystamy. Dostęp do informacji o produktach i usługach, wymiana opinii między użytkownikami powodują, że konsumenci stają się bardziej wymagający, wiedzą, czego mogą oczekiwać od producentów czy dystrybutorów oraz jak ważne dla wizerunku i funkcjonowania tych przedsiębiorstw są ich opinie. Choć internet otwiera przed firmami nowe możliwości, tworzy również realne wyzwania związane nie tylko z bezpieczeństwem informacji, ale też z ryzykiem szybkiej utraty reputacji.

Dzięki globalizacji i rozwojowi nowych technologii wszelkie trendy szybko się rozprzestrzeniają, ale założenie, że konsumenci z różnych krajów mają takie same potrzeby, jest nieprawdziwe (zobacz dodatek Konsumenci w kraju i za granicą). Dlatego przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność międzynarodową, stają przed dodatkowym wyzwaniem – rozeznaniem sytuacji na rynkach macierzystych i za granicą. Wyniki badania HSBC sugerują nawet, że warto zrobić krok dalej i sprawdzić, czy i jak różnią się oczekiwania w ramach poszczególnych grup wiekowych bądź społecznych w danym kraju.


Dodatek. Konsumenci w kraju i za granicą

Potrzeby i oczekiwania konsumentów podlegają dynamicznym zmianom, tworząc szanse biznesowe dla firm. Zrozumienie trendów i dostosowanie do nich oferty pozwoli przedsiębiorstwom na wykorzystanie tych możliwości w kraju i na rynkach zagranicznych.

Stany Zjednoczone

Jeden z 10 największych partnerów importowych Polski, rozwinięta gospodarka.

  • 14% społeczeństwa po 65. roku życia.

  • Czas wolny cenią bardziej niż pracę.

  • Nieco bardziej są skłonni do podejmowania ryzyka niż mieszkańcy innych krajów rozwiniętych.

  • Tylko połowa konsumentów lubi nowości.

  • Są wymagający w stosunku do marek, cenią niezawodność i elastyczność produktów bardziej niż ich zgodność z najnowszymi trendami.

  • Należą do najbardziej skłonnych do zakupów w internecie.

Niemcy

Najważniejszy partner handlowy Polski, rozwinięta gospodarka.

  • 21,2% społeczeństwa po 65. roku życia.

  • Zorientowani na korzystanie z czasu wolnego, praca jest dla nich coraz mniej ważna.

  • Ostrożni, niekoniecznie cenią życie pełne przygód.

  • Tylko połowa konsumentów jest zainteresowana wypróbowywaniem nowych produktów/usług.

  • Niezawodność cenią ponad inne cechy produktów.

  • Należą do najbardziej skłonnych robić zakupy w sieci.

Polska

Największa gospodarka rozwijająca się Europy Środkowo‑Wschodniej.

  • 15% społeczeństwa po 65. roku życia, populacja starzeje się w szybkim tempie.

  • Praca jest równie ważna jak czas wolny.

  • Cenią życie pełne przygód i możliwości podejmowania ryzyka.

  • Otwarci na nowe produkty/usługi.

  • Dużą wagę przykładają do odpowiedniej ceny (value for money).

  • Bardziej skłonni do robienia zakupów w sieci niż mieszkańcy innych rozwijających się rynków wschodzących.

Wielka Brytania

Drugie miejsce wśród największych rynków eksportowych Polski, rozwinięta gospodarka.

  • 17,5% społeczeństwa po 65. roku życia o rosnących dochodach, tzw. gospodarka trzeciego wieku.

  • Znaczenie czasu wolnego i pracy różni się w zależności od wieku konsumentów.

  • Nie pragną ekscytującego życia.

  • Mało otwarci na nowości (drugie miejsce po Japonii wśród najbardziej niechętnych).

  • Bardziej niż zgodność z najnowszymi trendami czy elastyczność produktów cenią ich niezawodność.

  • Najbardziej skłonni do zakupów przez internet.

Francja

Czwarte miejsce wśród największych rynków eksportowych Polski, rozwinięta gospodarka.

  • 19% społeczeństwa po 65. roku życia.

  • Zorientowani na korzystanie z czasu wolnego.

  • Bardziej skłonni do podejmowania ryzyka niż konsumenci innych krajów rozwiniętych.

  • Nie gonią za najnowszymi trendami, a elastyczność produktów cenią wyżej niż ich niezawodność.

  • Jedno z najbardziej otwartych społeczeństw na zakupy online na świecie.

Chiny

Zyskujący na znaczeniu partner handlowy Polski, z dużymi perspektywami wzrostu związanymi z nowym Jedwabnym Szlakiem, gospodarka rozwijająca się.

  • 9,2% społeczeństwa po 65. roku życia.

  • Pracę cenią bardziej niż czas wolny.

  • Niższa od przeciętnej chęć do prowadzenia życia pełnego przygód i podejmowania ryzyka.

  • Cenią modne marki.

  • Jedynie połowa społeczeństwa ma dostęp do internetu, konsumenci, którzy go mają, chętnie kupują w sieci.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!