Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Hubert Malinowski: Polscy menedżerowie działają nazbyt dyrektywnie

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Doradzanie jest formą towarzyszenia drugiej osobie lub organizacji w zmianie. Polega na zastosowaniu szeregu metod, które mają pomóc przyjmującemu rady zrozumieć sytuację i podjąć najlepszą decyzję lub wybrać kierunek działania.

Misja każdego doradcy brzmi: „pomóż zrozumieć i wesprzyj w działaniu”. Niezwykle ważnym aspektem w doradzaniu jest zdolność do pozostawania w cieniu, pokora i cierpliwość, która nakazuje pomagającemu nie przekraczać granic wolności drugiego człowieka. Doradca ma doradzać, a nie decydować i działać zamiast drugiej osoby. Robota doradcy wymaga nieustannego balansowania między ekspercką proaktywnością a czujną biernością, pozwalającą klientowi na samodzielność. Jego celem jest jak najszybciej stać się zbędnym.

Niemal w każdej sytuacji doradczej zdarzają się chwile impasu, kiedy niewiedza i niepewność klienta każą mu skierować wzrok na doradcę. Decyzja doradcy dotyczy wyboru metody – czy ma być bardziej dyrektywny i rekomendować rozwiązanie, czy raczej zdecydować się na podejście niedyrektywne i celnymi pytaniami pomóc pracownikowi w poszukiwaniu odpowiedzi. Podejście dyrektywne jest szybsze, ale owocuje zmniejszeniem odpowiedzialności i samodzielności klienta (doradca tak podpowiedział). Z kolei przy podejściu niedyrektywnym, kiedy rośnie niezależność człowieka korzystającego z pomocy eksperta, klient ryzykuje popełnienie błędów, które są naturalne podczas samodzielnych poszukiwań (doradca może zostać oskarżony o brak interwencji i pozwolenie na pogorszenie sytuacji).

Polscy menedżerowie mają zdecydowanie wyższą skłonność do działań dyrektywnych. Są niecierpliwi i dążą do tego, aby ich ludzie działali perfekcyjnie tu i teraz. Dają więc gotowe rozwiązania i podpowiadają, jakimi metodami podwładni mają osiągać cel. Wprawdzie uzyskują w ten sposób natychmiastowy efekt, jednak w dłuższej perspektywie zaczynają doświadczać minusów takiej metody. Pracownicy stają się pasywni, bo po co silić się na samodzielność, kiedy polecenie szefa i tak przekreśli ich pomysł.

Menedżer zarządzający niewielkim zespołem będzie mógł interweniować zawsze, kiedy tylko jego pracownik stanie przed poważniejszym wyzwaniem. Problem pojawia się wtedy, kiedy liczba zadań rośnie i wzrasta również liczba osób w zespole. Menedżer zaczyna czuć się jak przedszkolanka wzywana do każdej złamanej kredki. Pracownicy przyzwyczajeni do dającego gotowe rozwiązania szefa (doradcy) są niesamodzielni i zasypują go kolejnymi prośbami o pomoc. Taki menedżer, niezależnie od posiadanej mocy, po pewnym czasie funkcjonuje jak strażak i zaczyna mieć objawy wypalenia. Czuje, że ludzie go irytują, traci nad sobą panowanie, zarzuca pracownikom niesamodzielność, brak zaangażowania i spychologię. Trafnie ocenia sytuację, ale zwykle zapomina, że sam jest architektem tej sytuacji.

Tego rodzaju doświadczenia są powszechne u menedżerów, których szkolimy, oraz w firmach, z którymi współpracujemy. Stąd rośnie w organizacjach zainteresowanie niedyrektywnymi metodami doradzania. Menedżerowie doskonalą umiejętności prowadzenia rozmowy coachingowej i mentoringu. Umiejętności miękkie przestają być zbędnym dodatkiem w twardej menedżerskiej robocie, a stają się najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w codziennej pracy.

Szefowie w interakcjach z pracownikami przestają zachowywać się jak wszystkowiedzący mędrcy, mający gotowe recepty na każdą bolączkę, a stają się trenerami, którzy za pomocą pytań, opisów przypadków z własnego doświadczenia pomagają ludziom wymyślać rozwiązania.

Oczywiście, przejście od doradzania dyrektywnego do facylitowania, coachingu i mentoringu nie dokonuje się za przyciśnięciem guzika. Jest to proces, który obejmuje zdobycie szeregu umiejętności. I jest związany z wysiłkiem, ze świadomym wejściem w cierpienie.

Każdy z nas doświadcza jednego z dwóch rodzajów bólu – zastoju lub rozwoju. Lubimy ból zastoju, bo już go znamy. Ból rozwoju jest nieznany i dlatego wywołuje większą niechęć. Opór przed zmianą, przed przyjęciem nowego, jest pierwszym wyzwaniem, z którym mierzą się zarówno doradca, jak i zgłaszający się po pomoc. Dlatego umiejętności radzenia sobie z oporem, pokonywania zastrzeżeń, dodawania otuchy i wspierania motywacji do wytrwania w pierwotnej decyzji o zmianie stanowią zestaw kompetencji fundamentalnych dla każdej osoby, która chce innych prowadzić w rozwoju.

Psychologiczne tło procesu pomagania wymaga od doradcy, poza znajomością tematu, umiejętności społeczno‑emocjonalnych (inteligencja emocjonalna). W pracy doradczej oraz na sali szkoleniowej coraz częściej spotykamy się z tymi, którzy jednoznacznie definiują swoją funkcję menedżera jako tego, który rozwija ludzi, aby realizowali stawiane przed nimi cele. Ci menedżerowie z równym zapałem i doskonałymi efektami stosują w codziennej pracy zarówno zaawansowane narzędzia analityczne, jak i kompetencje inteligencji emocjonalnej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak pokonać bariery sprzedaży doradczej? »

Sprzedaż konsultacyjna, czyli trudna sztuka doradzania 

Joanna Koprowska PL, Adam Bernacki PL

Gdy walka cenowa zatacza szerokie kręgi, firmy poszukują alternatywnych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie klientów.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!