W firmach prowadzących wysokiej jakości produkcję, jak choćby tych z sektora motoryzacyjnego, istnieje konieczność systematycznej poprawy jakości produkowanych przez nie wyrobów z jednoczesnym naciskiem na minimalizację kosztów wytwarzania. Taka potrzeba to spore wyzwanie, ale jej spełnienie stanowi warunek dla utrzymania się danej firmy na rynku.
Własnymi siłami bardzo trudno jest prowadzić optymalizację i stawać się coraz tańszym dla klienta przy równoczesnym podnoszeniu jakości tej współpracy, na czym z pewnością zależy firmie Plastmotiv. W pewnym momencie po prostu kończą się pomysły i zaproszenie zewnętrznego partnera, który potrafi zrobić coś sprawniej, będąc specjalistą w danym obszarze, jest szansą na przeprowadzanie kolejnych udanych optymalizacji. Co więcej, w dobie rynku pracownika, z którym obecnie mamy do czynienia w Polsce w wielu branżach, powoli także w motoryzacji, trudno jest zyskać zaangażowanego pracownika, który pozostanie z firmą na dłużej. Dlatego w ramach polityki kadrowej warto stawiać na kilka źródeł pozyskiwania personelu i tak też powinien zrobić Plastmotiv. Oczywiście firma nie może podjąć kroków gwałtownie i bez odpowiedniego ustalenia proporcji pracowników zewnętrznych i pracujących wewnątrz firmy. W biznesie sprawdzają się różne proporcje – często na przykład organizacje korzystają z usług 20% pracowników zewnętrznych oraz zatrudniają 80% pracowników stałych.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:
Wynajmować pracowników czy zatrudniać?
Zatrudnianie, Rozwój pracowników Piotr Wiśniewski PLCo robić, gdy nie wszyscy pracownicy są wystarczająco zaangażowani, a najlepsi odchodzą do konkurencji?

Dlaczego firma powinna postawić na outsourcing przynajmniej części pracowników? Rynek bardzo szybko się zmienia, a branża motoryzacyjna w szczególności musi liczyć się z nieprzewidzianymi wydarzeniami, takimi jak na przykład szczyt produkcyjny i związane z tym nagłe zwiększenie zapotrzebowania na specjalistów. Wówczas posiadanie odpowiedniego partnera, który szybko zareaguje i przejmie na siebie obowiązek dostarczenia pracowników, ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania firmy. Zdarza się też, że w sektorze motoryzacyjnym klient drastycznie zmniejsza zamówienia ze względu na to, że spadła sprzedaż aut. Firma outsourcingowa gwarantuje pewną elastyczność. Współpraca powinna być wsparta odpowiednią analizą i starannym wyborem solidnego partnera.
Kooperacja z zewnętrzną firmą dostarczającą pracowników nie tylko pozwala na zdobycie pracowników, ale też wyselekcjonowanie tych najlepszych, z którymi warto zawrzeć umowę o pracę. Taka współpraca byłaby możliwa, gdyby Plastmotiv zdecydował się na wynegocjowanie odpowiednich i indywidualnych warunków. Tymczasem z opisanego przypadku wynika, że firma nie rozważała negocjacji z partnerem bądź też współpracuje z nim już tak długo, że nawet nie bierze tej ewentualności pod uwagę. A warto wiedzieć, że wiele firm outsourcingowych, tak jak np. Exact Systems, rozmawia indywidualnie z klientami. I na przykład czasami są podejmowane ustalenia, że przejęcie pracownika zewnętrznego jest możliwe po określonym czasie i za określoną opłatą. Dla zleceniodawcy jest to ogromna korzyść. Po pierwsze, może uniknąć kosztów szkolenia pracowników – w Exact Systems kontrolerzy przechodzą specjalne szkolenia w ramach Szkoły Jakości. Po drugie, zmniejsza ryzyko zatrudnienia nieodpowiedniej osoby i zwolnienia jej po jakimś czasie ze względu na niespełnianie standardów.
Moim zdaniem, firma Plastmotiv, pomimo wyzwań związanych z prowadzeniem efektywnej polityki kadrowej, powinna nadal współpracować z partnerem zewnętrznym. Outsourcing pracowników umożliwia przeprowadzenie sprawnej rekrutacji i odpowiednio prowadzony pozwala na elastyczność. Kluczem do sukcesu okazuje się natomiast wybór odpowiedniego partnera, co być może nie zadziałało w firmie Plastmotiv. Outsourcing może pomóc skoncentrować się na głównych procesach i najważniejszych celach organizacji, a w pozabiznesowych obszarach korzystać z wiedzy zewnętrznych partnerów. My, jako firma outsourcingowa, także korzystamy z outsourcingu m.in. w takich obszarach jak zarządzanie naszą flotą, która jest bardzo rozbudowana ze względu na zasięg i skalę prowadzonej działalności.
Korzystanie z outsourcingu wiąże się również z przeniesieniem części odpowiedzialności za finalny efekt przeprowadzanych prac na dostawcę usług. To firmy outsourcingowe są często odpowiedzialne z tytułu umowy za właściwy wynik końcowy. Klient, decydując się na własnych pracowników, często nie może wyciągnąć konsekwencji finansowych, nawet jeśli błędy oznaczają dla niego dodatkowe koszty. Profesjonalna firma outsourcingowa przyjmuje do realizacji konkretną pracę i w przypadku kontroli jakości gwarantuje efekt zgodny z oczekiwaniami klienta. Jeśli okazałoby się, że popełniła błąd i wiąże się to z poważnymi konsekwencjami dla klienta, może on wystąpić do dostawcy z roszczeniem odszkodowawczym. Outsourcing działa, kiedy obie strony – zleceniodawca i partner – ustalą precyzyjne warunki współpracy, adekwatne do wyzwań i oczekiwań klienta. W przeciwnym wypadku firma może się zmierzyć z problemami, na jakie natrafił Plastmotiv. W sytuacji, w której znajduje się firma, zarekomendowałbym kadrze zarządzającej spotkać się z usługodawcą, zaadresować problemy i sprawdzić, czy firma zewnętrzna jest w stanie dostosować się do potrzeb zleceniodawcy, czy być może należałoby poszukać nowego partnera.
Przeczytaj pozostałe komentarze:
Przemysław Berendt: outsourcing przynosi oszczędności
Polityka kadrowa, Zatrudnianie Przemysław Berendt PLW politykę kadrową firmy zawsze wpisane jest ryzyko związane z zawirowaniami rynkowymi.

Małgorzata Gwiazda: dział HR powinien być aktywnym graczem
Zatrudnianie, Rozwój pracowników Małgorzata Gwiazda PLNiewłaściwie działający dział zarządzania zasobami ludzkimi ma bezpośrednie przełożenie na problemy organizacji.
