Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Komunikacja lidera w czasie pandemii. Jak nie stracić reputacji? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Komunikacja w kryzysie

Komunikacja lidera w czasie pandemii. Jak nie stracić reputacji?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Pojawienie się Covid‑19 sprawiło, że liderzy muszą każdego dnia podejmować trudne decyzje związane z ochroną pracowników, a jednocześnie – jak nigdy wcześniej – dbać o biznes. Na to, czy w tych niepewnych czasach nie utracisz reputacji, wpłyną nie tylko twoje decyzje, ale też sposób, w jaki je przedstawisz.

„Welcome to my home” – tak brzmiało pierwsze zdanie wypowiedziane przez prezesa amerykańskiej firmy technologicznej skierowane do rozsianych po kilku kontynentach pracowników. Tymi słowami postanowił rozpocząć wystąpienie, podczas którego poinformował o zmianach w funkcjonowaniu organizacji spowodowanych pandemią koronawirusa. W kilkuminutowym materiale wideo zapewniał, że mimo konieczności zmiany sposobu pracy sytuacja finansowa firmy jest stabilna. Solidaryzując się z pracownikami, poprosił, by dbali o siebie i swoich najbliższych. Nagranie powstało w jego domu na tle rozpalonego kominka, w lekkim półmroku. Lider zwracał się do swoich ludzi na stojąco, a nie siedząc w fotelu, co pozwoliło mu podkreślić zarówno chęć wsparcia pracowników w trudnych chwilach, jak i gotowość do dalszych działań i aktywnego reagowania na nowe okoliczności.

„Staramy się wspierać Ciebie i Twój zespół w czasie niepewności” – to już fragment wiadomości Marka Arnoldy’ego, Head of Global Customer Success w firmie Asana, wysłanej do użytkowników platformy do zarządzania zadaniami i projektami. O dbaniu o innych mówią także szefowie polskich firm. „Czuję się jak sportowiec, który za wszelką cenę chce dobiec do mety. Przy czym sądzę, że biorę udział w maratonie. Nieważne, w jakim czasie to zrobię, ale chcę dobiec za wszelką cenę, bo to będzie oznaczać, że utrzymam miejsca pracy. Cel nadrzędny to przejść przez ten sztorm, ale by to zrobić, wszyscy musimy być teraz odpowiedzialni i solidarni” – wypowiadał się dla serwisu onet.pl Igor Klaja, prezes firmy OTCF, do której należy sportowa marka 4F. O działaniach podejmowanych przez firmę nagrał także materiał wideo, który opublikował w sieci.

Sytuacja, w jakiej znaleźli się wszyscy liderzy, wymaga od nich nie tylko dobrych decyzji, lecz także empatii. Jak pielęgnować i budować relacje biznesowe, by nie utracić reputacji, na którą pracowało się latami? Jak sprawić, by kryzys stał się pretekstem do umocnienia swojej pozycji lidera? Jak komunikować się w kryzysie?

Do ludzi mów tu i teraz

Jeśli do tej pory nie budowałeś świadomie swojej reputacji, to najpewniej w obecnej sytuacji odczujesz tego skutki. Dziś o krok dalej są menedżerowie, którzy potrafili swoją charyzmą i stylem komunikacji integrować zespoły i przekonywać je do zmian. Mimo to nigdy nie jest za późno, by zacząć pracować nad reputacją. Zwłaszcza że na początek wystarczy wprowadzić do swojej komunikacji trzy elementy. A potem – po prostu się komunikować!

  1. Mów, co wiesz.

  2. Mów, czego nie wiesz.

  3. Mów, nad czym pracujesz.

Jeśli na początku zapomnisz o jakiejś zasadzie, nie martw się. Ważne, byś świadomie przyglądał się sobie i zapisywał to, czego nie zrobiłeś, a następnie dokonywał korekty. Pamiętaj, że to nieustanny proces polegający na wdrażaniu, testowaniu, poprawianiu.

Nie unikaj trudnych tematów

W wyjątkowo stresogennej tak dla lidera, jak i dla pracowników sytuacji kryzysowej zazwyczaj pojawia się strach potęgowany przez poczucie niewiadomej. To naturalna emocja, która dotyczy większości ludzi i nie należy jej ignorować. Odwołanie się do niej pomoże ci budować zaufanie, tak niezbędne w zarządzaniu na odległość. Nie lukruj rzeczywistości, ale na bieżąco uświadamiaj ludziom, jak sprawnie i odpowiedzialnie działasz. Pozwoli to zmniejszyć niepokoje, a jednocześnie zwiększyć zaangażowanie.

Sporo liderów ma opory przed komunikowaniem trudności, z jakimi zmaga się firma. Jeśli do nich należysz, spójrz na to z drugiej strony. Jak myślisz, co czują i myślą ludzie, którzy nie mają w tym czasie dobrych relacji z menedżerami? Zazwyczaj są to strach, niepewność i brak sprawczości. Takie odczucia negatywnie przekładają się na efektywność, ponieważ odbiera to poczucie odpowiedzialności i chęci kooperacji czy budowania wspólnotowości.

Kryzys to niejednokrotnie czas rewizji planów i tworzenia nowej strategii biznesowej. Trudno robić to w pojedynkę, dlatego rolą lidera jest angażowanie ludzi w zmianę kursu. Poza tym to dobry czas nie tylko na weryfikację strategii biznesowych, lecz także twojej marki osobistej i twojego kapitału zaufania.

Dokonaj audytu marki osobistej

Jeżeli do tej pory nigdy nie weryfikowałeś swojej marki osobistej, możesz to dzisiaj sprawdzić w bardzo prosty sposób:

  1. Zapytaj ludzi, z którymi na co dzień współpracujesz:

  • do jakiego konkretnego zadania skłoniła ich ostatnia rozmowa z tobą?

  • co dokładnie zrobili po usłyszeniu twoich słów?

  1. Sprawdź zaangażowanie swoich pracowników, zadając im pytania:

  • ile nowych pomysłów zgłosili i ile z nich realizują?

  • jak czują się po odbyciu rozmów z tobą?

  • jak oceniają atmosferę i skuteczność spotkań online?

Niech odpowiedzi pracowników i współpracowników będą punktem wyjścia do dalszych działań i pracy nad samym sobą.

Umacniaj kulturę organizacyjną dzięki komunikacji wewnętrznej

Zajrzyj do księgi kultury organizacyjnej i uruchom wartości tam zapisane, co pomoże wzmocnić morale zespołów. Jeśli tak jak większość organizacji komunikujesz zwinność i efektywność – przypomnij ludziom, na czym te wartości polegają, jak je interpretujecie i jak ty sam wcielasz je w życie podczas codziennej pracy. W ten sposób wzmocnisz reputację, czyli kapitał zaufania, który zaprocentuje w przyszłości. Mimo trudów i wyzwań, jakie niesie ze sobą kryzys, ten czas jest też idealnym momentem na budowanie marki osobistej. Nie zapominaj o sobie i postaraj się jak najefektywniej wykorzystać ten czas, stosując kilka poniższych zasad.

Co dobry menedżer uwzględnia w swojej komunikacji kryzysowej?

  1. Rozmawiaj z ludźmi i przekazuj im informacje, jak kryzys wpływa na firmę.

  2. Podkreślaj wartości organizacji i siłę tkwiącą w firmowej wspólnocie.

  3. Dziel się faktami oraz prezentuj strategię, którą planujesz wdrożyć.

  4. Podkreślaj, że polegasz na fachowych ekspertyzach, a nie medialnych doniesieniach.

  5. Dbaj o ludzi i ich zdrowie, zapewniając im możliwość pracy zdalnej.

  6. Buduj markę osobistą, bo za chwilę wypłacisz sobie dywidendę z ogromnego kapitału zaufania. Ci, którzy zbudowali go wcześniej, wypłacą ją sobie już dziś.

Gdy w twojej głowie będą się mnożyć wątpliwości czy obawy dotyczące jakości twojego przekazu, przypomnij sobie słowa dr. Michaela Ryana, dyrektora wykonawczego WHO Health Emergency Program. Podczas niedawnej konferencji Światowej Organizacji Zdrowia podkreślał: – W zarządzaniu kryzysowym lepsze jest wrogiem dobrego. Szybkość jest ważniejsza niż perfekcja, a problem, który mamy obecnie w społeczeństwie, jest taki, że wszyscy boją się popełnić błąd i ponieść jego konsekwencje. Największym błędem jest nie działać i być sparaliżowanym strachem przed porażką. To lekcja, jaką dała mi walka z Ebolą w przeszłości. Wykorzystaj tę lekcję, a obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa potraktuj jako cenne doświadczenie i źródło kolejnej nauki

Obejrzyj materiał, w którym autorka artykułu mówi więcej o komunikacji liderów w czasie pandemii. Kliknij tutaj.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!