O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.
Jakie trendy dostrzega pani w obszarze rozwoju kariery kobiet w Polsce?

Z moich obserwacji wynika, że kobiety coraz częściej świadomie podejmują decyzje o swojej ścieżce kariery i coraz rzadziej biorą pod uwagę oczekiwania społeczne. Kończy się czas umęczonych siłaczek, które muszą być najlepszymi na świecie matkami, żonami i pracownicami. Kobiety świadomie decydują o tym, czy chcą robić karierę, czy skoncentrować się na rodzinie i wychowaniu dzieci. Rozumieją, że mają prawo do własnego wyboru.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »
Siła mentoringu
Kobiety w biznesie, Przywództwo i zarządzanie ludźmi Joanna Socha PLŚwiadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Badanie Women Power – kobiety w Polsce 2018 wskazuje, że dla 67% kobiet rodzina i znajomi są ważniejsi niż kariera, a 48% kobiet nie pracuje zawodowo. Te wyniki były dla mnie zaskakujące. Przez długi czas tkwiłam w przekonaniu, że kariera zawodowa to warunek konieczny do spełnionego życia. Jak widać, nie dla wszystkich. Doszłam do wniosku, że każdemu trzeba pozwolić żyć według własnego uznania.
Zarówno w Microsofcie, jak i poza firmą spotykam się z kobietami, które dokładnie wiedzą, jakie są ich aspiracje zawodowe i z pełną śmiałością je realizują. W Microsofcie prowadzę inicjatywę Women Chapter, która zrzesza kobiety pracujące w polskim oddziale firmy. To doskonała platforma do dyskusji na temat rozwoju i potrzeb tej społeczności. Moje córki, które właśnie wchodzą na rynek pracy, mają jasno sprecyzowane oczekiwania wobec pracodawcy – chcą się rozwijać i robić to, co je interesuje.
Jaką rolę pełni mentoring w rozwoju kariery?
Zawsze warto rozmawiać z kimś mądrym, doświadczonym, kto może pogłębić nasze spojrzenie na różne zagadnienia lub zwrócić uwagę na inny punkt widzenia. Na swojej ścieżce zawodowej miałam szczęście spotkać mądrych i wspierających szefów. Na mentorów zawsze wybierałam osoby spoza własnej branży, żeby wzbogacić swoje postrzeganie świata i zyskać inną perspektywę.
W sesjach mentoringowych, które sama prowadzę, kluczowe jest wysłuchanie drugiej osoby i przedstawienie swojego stanowiska. W naszym kraju nie ma jeszcze ukształtowanej kultury dyskursu. Lubimy sobie ponarzekać, ale dyskutowanie, wymiana poglądów, uczenie się od siebie nawzajem – takie umiejętności dopiero zdobywamy. Sesje mentoringowe stwarzają bezpieczną przestrzeń do przedstawienia wyzwań, które przed nami stoją. Dają także szanse skorzystania z doświadczeń drugiej osoby, co może ułatwić podjęcie decyzji. Celem nie jest bezmyślne naśladowanie zachowania mentora, ale czerpanie inspiracji, by poradzić sobie z sytuacją, która wydaje się bez wyjścia.
Jakie doświadczenia związane z mentoringiem ma państwa firma?
Microsoft ma bardzo rozbudowaną kulturę mentoringową. Wspieramy zarówno młodych ludzi, którzy mają przypisanych mentorów zajmujących stanowiska wyższego szczebla (np. w ramach programu Microsoft Academy Hire), jak i doświadczonych pracowników, którzy pracują w firmie od wielu lat. Regularnie konsultujemy, kto mógłby być najlepszym mentorem. W poszukiwanie najlepszych mentorów w organizacji aktywnie zaangażowani są nie tylko bezpośredni przełożeni, ale też przedstawiciele działu HR. Pracownik może też bezpośrednio zgłosić się do osoby, od której chce się uczyć w ramach mentoringu. Ja sama otrzymuję kilkanaście takich zgłoszeń w ciągu roku. Ważne jest, żeby na początku określić cel mentoringu i kryteria czy wskaźniki osiągnięcia celu. Jeszcze ważniejsze jest zbudowanie zaufania, które pozwoli bez oporów dzielić się problemami. Jest to zadanie i dla mentora, i dla jego podopiecznego. Gdy osiągniemy ten poziom zaufania, mentoring staje się fascynującą przygodą odkrywania siebie.
Co lub kto miał największy wpływ na pani życie zawodowe?
Miałam szefów, którzy dobrze mnie ukształtowali. Na początku pracowałam w firmie brytyjskiej, więc poznałam tamtejszą kulturę zarządzania. Brytyjczycy nauczyli mnie dawania jasnej informacji zwrotnej. Takiej, która będzie konkretna, a jednocześnie nikogo nie obrazi. Będąc na początku drogi zawodowej (wczesne lata dziewięćdziesiąte), zaobserwowałam, że polska kultura biznesowa różni się nieco od tej brytyjskiej. Pracownicy polskich firm mieli do czynienia głównie z informacją zwrotną korygującą, której nadrzędnym celem było zdyscyplinowanie podwładnego, niekoniecznie w grzeczny sposób. Ja na szczęście otrzymywałam od szefa tylko takie informację, dzięki którym wiedziałam, co i jak zrobiłam i w jaki sposób mogłabym to poprawić. To było cenne doświadczenie i wpłynęło na moje życie zawodowe.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe artykuły ekspertek »
Mentorki wskazują drogę do celu
Kobiety w biznesie, Liderzy Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PLMentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe.

Przywództwo nie zależy od płci
Kobiety w biznesie, Rozwój przywództwa Izabela Walczewska-Schneyder PLO znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności
Kobiety w biznesie, Różnorodność Barbara Wiążewska PLO stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca
Kobiety w biznesie, Liderzy Agnieszka Maciejewska PL, Iwona Kozera PLO wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą
Kobiety w biznesie, Liderzy Beata Staszków PLTrwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy
Kobiety w biznesie, Liderzy Małgorzata Lasota PLO programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery
Kobiety w biznesie, Planowanie kariery Katarzyna Bołtowicz PLO tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.

Dobry mentor kluczem do sukcesu
Kobiety w biznesie, Rozwój przywództwa Magdalena Kaleta-Gałwa PLO wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości
Zarządzanie sobą | Zrównoważony rozwój, Zarządzanie sobą Barbara Stepnowska PLO korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie sobą, Planowanie kariery Agnieszka Jasikowska PLO rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.
