Mimo że sprawne wykorzystanie inteligencji cyfrowej umożliwia uzyskanie przewagi na rynku, niewiele polskich przedsiębiorstw wykorzystuje jej potencjał. Firmy, które umiejętnie zarządzają tym obszarem, osiągają lepsze wyniki finansowe i utrzymują dobre relacje z klientami.
Podejście cyfrowe charakteryzuje się wykorzystaniem przynajmniej jednej z technologii SMAC: social (technologie społecznościowe), mobile (urządzenia mobilne), analytics (analityka danych), cloud (chmura obliczeniowa). Sprawne wykorzystanie technologii cyfrowych, czyli tak zwana inteligencja cyfrowa, obejmuje również cały proces od projektowania produktu lub usługi aż po obsługę klienta końcowego i budowanie jego zaufania po dokonaniu zakupu. Wiąże się to z nowym nastawieniem do tworzenia, sprzedaży, dostarczania i konsumowania produktów oraz usług.
Poziom inteligencji cyfrowej w polskich firmach przeanalizowała firma PwC, wyniki ankiety zostały zaprezentowane w raporcie Digital IQ, czyli jak zbudować porządek w chaosie. Badaniem zostały objęte 33 duże firmy, a ich wyniki porównano z wynikami globalnymi. Pod uwagę wzięto 25 czynników, takich jak strategia i jej realizacja oraz innowacyjność, a następnie wyodrębniono 10 cech powiązanych z efektywnością ekonomiczną. Na bazie tych prac został wyznaczony indeks Digital IQ, który pozwala ocenić sprawność przedsiębiorstw w zakresie maksymalizacji korzyści z inwestycji w rozwiązania cyfrowe. Firmy sklasyfikowane w wyniku przeprowadzonych analiz w górnym kwartylu indeksu mają dwukrotnie większą szansę na szybki wzrost przychodów w porównaniu ze spółkami, które osiągnęły najsłabsze rezultaty. Polskie firmy, mimo że w niektórych kategoriach uplasowały się powyżej globalnej średniej, wciąż nie radzą sobie ze sprawnym wykorzystaniem cyfryzacji w porównaniu z firmami z Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Kto skorzysta z digitalizacji? »
Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji
IT Dariusz Fabiszewski PLNa digitalizacji najbardziej skorzystają te firmy, których strategie biznesowe będą polegać na wykorzystaniu technologii IT i ich konwergencji z technologiami operacyjnymi.

Ograniczone rozumienie znaczenia cyfryzacji
Jak wynika z badania, respondenci z Polski w wąski sposób rozumieją zjawisko transformacji cyfrowej. Gdy otrzymali możliwość przedstawienia dwóch definicji najlepiej oddających kluczowe cechy tego pojęcia, 42% wskazało, że są to działania związane z technologią i innowacjami, a dla wielu jest to synonim IT – tak odpowiedziało 36% ankietowanych.
Choć aż 97% prezesów uchodzi za liderów transformacji cyfrowej w swoich firmach (to znacznie więcej niż średnia globalna, która wyniosła 73%), bliższa analiza poszczególnych wskaźników ujawnia rozbieżności pomiędzy deklarowanymi a rzeczywistymi praktykami w zakresie transformacji cyfrowej. Tylko nieco ponad 50% przedsiębiorstw we właściwy sposób wykorzystuje analitykę danych w swojej działalności. Wynik ten dziwi w kontekście korzyści, jakie mają zostać osiągnięte przez transformację cyfrową. W Polsce na pierwszym miejscu respondenci wskazali poprawę jakości obsługi klienta, czego można w prosty sposób dokonać, podejmując decyzje właśnie na podstawie danych. Analityka zawsze była możliwa, jednak dziś danych jest znacznie więcej i dzięki technologii cyfrowej możemy je przetwarzać w czasie rzeczywistym, identyfikując potrzeby i oczekiwania klientów.
1https://www.ican.pl/c/mnygu5OWjest dziś ważniejsza od wieloletnich planów. Dlatego na proces transformacji cyfrowej należy patrzeć szeroko. W krajach wysokorozwiniętych istnieje świadomość, że transformacja cyfrowa to absolutna konieczność, bez której firma wypadnie z rynku. Dziś samo wdrożenie technologii nie wystarczy do osiągnięcia trwałej przewagi konkurencyjnej.
W celu dostosowania się do potrzeb klientów i rynku polskie firmy muszą zrozumieć, że środowisko biznesowe ulega diametralnym zmianom. Kluczowe znaczenie ma właśnie wykorzystanie narzędzi cyfrowych. Liczą się: odpowiednie komunikowanie się z klientem, oferowane mu doświadczenie poza produktem podstawowym, zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, analizowanie danych.
Bariery polskich przedsiębiorstw
Największą barierą dla polskich firm jest integracja nowych i użytkowanych dotychczas technologii, a także wykorzystanie danych. Przeszkodą są także niska elastyczność procesu i jego powolność oraz brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów, co może wyjaśniać niski poziom efektywnego wykorzystania danych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Spektakularne efekty cyfryzacji »
Różne oblicza analityki w czasie rzeczywistym
Dane, Analityka Alicja Wiecka PLNajbardziej spektakularnym efektem powszechnej cyfryzacji wydaje się niespotykany w historii wysyp nowych, wyrafinowanych produktów i usług.
