Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak zarabiać na taniej sprzedaży? Poznaj mistrzów niskich cen - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Jak zarabiać na taniej sprzedaży? Poznaj mistrzów niskich cen

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Ryanair, IKEA i Aldi mają ze sobą wiele wspólnego. Gdy inni rynkowi gracze szukają sposobów na to, by sprzedawać swoje produkty i usługi za jak najwięcej, te trzy firmy swój sukces opierają na bardzo niskich cenach. Czego możesz się od nich nauczyć?

Decyzję o wycenie swoich produktów czy usług trzeba bardzo dobrze przemyśleć – raz podjęta jest bowiem trudna do zmiany. Hermann Simon, ekspert z zakresu zarządzania cenami, wyjaśnia to w swojej książce Pricing Man. Jak zarządzanie ceną może odmienić biznes:

Wybór pozycji cenowej wpływa na ogólny model biznesowy, jakość produktu, budowanie świadomości marki i działania innowacyjne. Determinuje również segmenty rynku obsługiwane przez przedsiębiorstwo oraz kanały dotarcia od nich.

Przy tym autor przestrzega, by podczas dokonywania wyboru pamiętać, że zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ceny szkodzą zyskom firmy ze sprzedaży. Choć wiele osób uważa, że korzystniejsze jest wysokie pozycjonowanie cenowe, znamy kilka spektakularnych historii negujących te przekonania. Oto one.

Liczy się każda minuta

Cięcie kosztów to specjalność Ryanaira, który przyciąga miliony klientów (w 2015 roku przewoźnik obsłużył ponad 100 milionów pasażerów). Czasami firma proponuje wręcz absurdalnie niskie ceny (często powiększone potem przez tzw. opłaty dodatkowe).

Irlandzki przewoźnik wszelkimi dostępnymi środkami dąży do skrócenia czasu pobytu samolotu na ziemi, ponieważ w tym biznesie źródłem przychodów jest latanie. Herman Simon zwraca uwagę na niekonwencjonalne metody bezwzględnej i drobiazgowej kontroli kosztów. Stewardesy pieczołowicie dbają o porządek na pokładzie, nie pozwalając klientom na pozostawianie po sobie jakichkolwiek rzeczy. Wbrew pozorom to spora oszczędność: po pożegnaniu pasażerów załoga samolotu – zamiast sprzątać – może od razu zająć się przyjmowaniem osób na kolejny kurs.

Ponadto Ryanair często korzysta z lotnisk oddalonych od centrów wielkich aglomeracji, co daje mu spore oszczędności na opłatach za lądowanie. Mimo tej praktyki linie nie narzekają na brak chętnych – pasażerowie zajmują nawet ponad 90% dostępnych miejsc w ramach rejsu.

20% niższe ceny i większe zyski

Przepis na sukces sieci Aldi jest prosty: oferować zadowalający poziom jakości w bardzo konkurencyjnych cenach. Herman Simon uważa, że dzięki tej taktyce sieć dyskontów dobrze prosperuje, sukcesywnie poszerzając ekspansję zagraniczną (do 2018 roku chce zwiększyć liczbę swoich sklepów o połowę w stosunku do 2013 roku).

Na półkach Aldi znajdziemy przede wszystkim produkty marki własnej, których ceny są o minimum jedną piątą tańsze niż produkty popularnych marek. Zyskami Aldi bije na głowę konkurencję oferującą droższe produkty. Ma też niemal dwukrotnie wyższy wskaźnik rentowności niż inne supermarkety. Zdaniem H. Simona za tę przewagę odpowiadają trzy czynniki:

  • wyższa skuteczność,

  • niższe koszty,

  • umiejętne zarządzanie kapitałem.

Jak zauważa ekspert, dzięki minimalizowaniu kosztów osobowych firma oszczędza równowartość niemal 10% wyników sprzedaży. Kasjerzy obsługują klientów szybciej, bo nie muszą szukać kodów kreskowych, które są nadrukowane na wszystkich stronach opakowań. Negocjując korzystne ceny dostaw, Aldi oszczędza na kosztach zaopatrzenia oraz magazynowania.

Nic ponad to, co konieczne

Dlaczego IKEA jest jednym z najbardziej rentownych przedsiębiorstw i – mimo że ciągle obniża ceny – notuje coraz wyższe przychody? Wśród głównych przyczyn sukcesu tej szwedzkiej sieci są agresywne inwestycje cenowe na najlepiej sprzedające się towary. Simon wymienia trzy czynniki, które determinują niskie ceny w IKEA. Są to:

  • wyjątkowo duże zamówienia, jakie może składać firma,

  • wykorzystywanie tańszych surowców,

  • model zrób to sam, polegający m.in. na tym, że klienci samodzielnie odbierają produkty oraz je montują.

IKEA udowadnia, że strategia niskich cen najlepiej sprzedających się towarów oraz dążenie do maksymalnej efektywności kosztowej popłaca. Firma uważana jest za jedno z najbardziej rentownych przedsiębiorstw na świecie.

Podobną taktykę mają sieci odzieżowe H&M i Zara, które skupiają się na maksymalnej wydajności, uszczuplając pozostałe działania – zwłaszcza te, których bezwzględnie nie domagają się klienci. Dzięki temu mogą niemal w czasie rzeczywistym reagować na preferencje klientów i tak zaplanować linię produkcyjną, by nie tylko odpowiadała dominującym gustom, ale też możliwościom zakupowym klientów. W ten sposób sieci odzieżowe unikają wielu kosztów związanych chociażby z magazynowaniem starych kolekcji.

Co wyróżnia mistrzów niskich cen?

Firmy mogą generować wysokie zyski, stosując strategię ultraniskich cen. Choć, jak zaznacza Simon, lista takich przedsiębiorstw jest krótka. Wśród czynników determinujących ich sukces wymienia przede wszystkim:

  • koncentrację na niskich cenach i wysokim poziomie sprzedaży od pierwszego dnia działalności,

  • niezwykłą wydajność kosztów i procesów (w efekcie wysokie marże i zyski mimo niskich cen),

  • nacisk na zadowalającą jakość produktów/usług w stosunku do ceny,

  • wykorzystywanie efektu skali (skupienie się na dużym wzroście i przychodach),

  • twarde negocjacje warunków dostaw.

Zdaniem Simona największą trudnością w tym przypadku jest określenie zadowalającego poziomu wartości klientowi przy jak najwyższej efektywności kosztowej.

O tym, jakie wyzwania towarzyszą menedżerom i dyrektorom przy innych strategiach cenowych, przeczytać można we wspomnianej już książce Pricing Man. Jak zarządzanie ceną może odmienić biznes. Autor odwołuje się w niej do doświadczeń wielu organizacji, ale też przekazuje istotne spostrzeżenia dotyczące różnych aspektów zarządzania ceną w praktyce.

Sięgnij po bestseller HBRP »

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!