Nowe rozwiązania technologiczne zmieniają oblicze współczesnego biznesu. Są najskuteczniejsze, gdy działają na platformie chmurowej.
Partnerem materiału jest IBM.

Załóżmy, że jesteś prezesem firmy działającej w branży HR, masz wieloletnie doświadczenie, doskonałe relacje, umiesz rozmawiać z ludźmi. Twoja firma osiąga dobre wyniki finansowe, jednak od pewnego czasu pojawiają się konkurenci szybko zdobywający rynek, a ich model biznesowy oparty jest na technologiach informatycznych. Słyszałeś też, że pewne zadania w twojej firmie można zautomatyzować dzięki rozwiązaniom informatycznym. Początkowo podchodzisz do tego sceptycznie. Wiesz przecież, że skuteczna rekrutacja to nie tylko analiza poszczególnych punktów w CV, ale też umiejętność wyłapania niuansów zachowania, odczytania mowy ciała podczas rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób rozwiązania informatyczne mogą wspomóc proces rekrutacji, czy potrafią zastąpić w tym ludzi? Mimo tego nastawienia nie możesz jednak zignorować ważnego sygnału płynącego z rynku. Zatrudniasz więc zespół, którego zadaniem jest zmiana modelu działania firmy i wykorzystanie technologii informatycznych do skuteczniejszej rekrutacji.
Inwestujesz w bazujące na chmurze rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które – tak jak zatrudniani przez ciebie rekruterzy – jest w stanie analizować podania o pracę i CV, a nawet przy użyciu czatbotu przeprowadzać rozmowy z kandydatami i analizować ich wypowiedzi, co w rezultacie umożliwia zbudowanie pełnego profilu kandydata. Po wdrożeniu pilotażowym oraz po okresie testowym przychodzi czas na weryfikację wydajności nowego rozwiązania. Okazuje się, że systemy autonomiczne nie tylko nie ustępują ludziom, ale wręcz działają szybciej od nich. Technologia wraz z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest skuteczniejsza w dopasowywaniu kompetencji kandydatów do wymagań stanowiska. Proces selekcji kandydatów i analizy danych pozwolił na zwiększenie efektywności rekrutacji zarówno aktywnej, jak i pasywnej. Bardzo dobre efekty zostały też osiągnięte w rekrutacji segmentowej, wymagającej złożonej analizy danych. Całość rozwiązania zbudowanego w architekturze chmury umożliwiła dostęp do najnowocześniejszej technologii przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Pilotażowe wdrożenie rozwiązania wykorzystującego sztuczną inteligencję uświadomiło ci, że bez automatyzacji procesów rekrutacyjnych i bez transformacji cyfrowej twoja firma nie będzie się dalej rozwijać, a brak rozwoju oznacza utratę przewagi konkurencyjnej i w efekcie utratę rynku.
Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!
Niezależnie od branży prezesi firm coraz częściej dochodzą do podobnych wniosków. Zdają sobie sprawę, że choć praca w modelu analogowym przez lata przynosiła ich firmom profity i pozwoliła zdobyć pozycję rynkową, teraz okazuje się niewystarczająca wobec rosnącej konkurencji ze strony firm, które już dokonały transformacji cyfrowej.
Charakterystyczne jest jednak to, że przedsiębiorstwa osiągają przewagę nad konkurencją – niezależnie od branży, w jakiej funkcjonują i bez względu na profil działalności – dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na chmurze i technologii tam dostępnych.
Korzyści z wdrożenia rozwiązań chmurowych (w %)
Według IBM Institute for Business Value, ponad 90% firm korzystających już z chmury generuje nowe przychody, redefiniując przy tym swoje relacje z klientem, opracowując produkty i usługi oparte na chmurze, rozwijając się w nowych gałęziach przemysłu i obszarach działalności.

Te firmy, które dostrzegają potencjał chmury, szybko stają się liderami w swoich branżach. Dla nich chmura nie jest jedynie miejscem, w którym gromadzone są dane, jest także ośrodkiem innowacyjności, gdzie dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych umożliwia tworzenie pionierskich rozwiązań i strategii, zmieniających profil całego biznesu. Chmura to nie tylko moc obliczeniowa i miejsce na przechowywanie danych, ale też platforma, na której najnowocześniejsze rozwiązania – takie jak blockchain, sztuczna inteligencja czy internet rzeczy – są dostępne bez dużych nakładów inwestycyjnych.
Takie postrzeganie chmury jest kluczowe dla współczesnego biznesu, skoro wkrótce praktycznie wszystkie urządzenia wchodzące na rynek będą łączyły się z chmurą. Do roku 2020 klienci będą mieli 7 miliardów cyfrowych gadżetów osobistych. Do roku 2025 internet rzeczy połączy 75 miliardów czujników i urządzeń. Dalszy rozwój sztucznej inteligencji zautomatyzuje procesy biznesowe. Proste czynności już obecnie mogą być realizowane automatycznie, a systemy samouczące (machine learning) umożliwią inteligentne podejmowanie decyzji biznesowych bez potrzeby włączania człowieka w proces decyzyjny. Już dziś 64% organizacji osiągających najlepsze wyniki ma pilotażowe programy wykorzystania rozwiązań kognitywnych.
W rezultacie tych zmian do 2020 roku 90% modeli biznesowych będzie napędzanych technologiami dostępnymi w chmurze. Aby sprostać konkurencji, każda firma będzie musiała nauczyć się, jak korzystać z rozwiązań chmurowych. Ta zmiana podejścia oznaczać będzie rewolucję nie tylko w obrębie przedsiębiorstw, ale też całych gałęzi przemysłu.
Nowoczesne technologie informatyczne będą zmieniać tradycyjnie rozumiane łańcuchy dostaw. Na przykład systemy sztucznej inteligencji przeznaczone do obsługi klientów czy czatboty w infoliniach sprawią, że tradycyjnie rozumiana obsługa klienta będzie ewoluować i że część procesów zostanie zautomatyzowana. Dzięki technologiom łańcuch wartości stanie się bardziej transparentny, możliwe będzie przebudowanie go w celu zwiększenia funkcjonalności.
CHMURA JAKO INKUBATOR NOWYCH TECHNOLOGII W FIRMACH LIDERÓW
Aby wyprzedzić konkurencję, liderzy biznesowi już dziś wdrażają chmurę jako wspólny mianownik innowacji dla bardziej zaawansowanej transformacji strategicznej. Liderzy rozumieją, jak chmura może działać jako platforma konwergencji technologicznej, która rewolucjonizuje ich własny biznes i przemysł. Zastosowanie chmury łączy potrzeby biznesowe z przełomowymi i wschodzącymi technologiami, co pozwala zyskać przewagę konkurencyjną i napędzać sukces firmy.

Inną konsekwencją wprowadzenia technologii chmurowych lub hybrydowych jest zacieranie się granic pomiędzy poszczególnymi gałęziami przemysłu. Na przykład powszechna dostępność mobilnych urządzeń rozmywa granice pomiędzy branżą telekomunikacyjną i rozrywkową. Pokazuje to wyraźnie fuzja firmy AT&T oraz Time Warner. Rozwiązania pozwalające śledzić preferencje widzów dzięki metodom z obszaru internetu rzeczy sprawiły, że telekomy zaczęły udostępniać treści medialne, a firmy z branży medialnej zaczęły poszukiwać sposobów na bezprzewodową dystrybucję treści. Aż 51% dyrektorów wykonawczych na świecie jest przekonanych, że w podobny sposób granice pomiędzy branżami będą się zacierać także w innych obszarach rynku.
Jednocześnie w wyniku upowszechniania się rozwiązań chmurowych pojawiać się będą nowi gracze, którzy mogą zagrozić dotychczasowym liderom. Przykłady już dzisiaj można znaleźć w branży finansowej, gdzie nowoczesne firmy świadczące usługi finansowe, tzw. fintechy, rzucają rękawicę tradycyjnym instytucjom działającym w tym sektorze. Firmy te mają bazy klientów porównywalne z tradycyjnymi bankami i obroty sięgające miliardów.
Chmura umożliwia pojawienie się też zupełnie nowych ekosystemów, które bez niej nie mogłyby funkcjonować. Najlepszy przykład pochodzi z branży motoryzacyjnej. W tradycyjnym modelu firmy motoryzacyjne sprzedawały gotowe auta, części zamienne oraz usługi serwisowe. Obecnie klienci coraz częściej chcą płacić za samą usługę mobilności, a nie za fizyczny produkt – samochód. Na znaczeniu zyskują więc takie rozwiązania, jak wspólne podróżowanie (ride‑sharing) czy używanie samochodu przez wielu użytkowników (car sparing). Także w branży rozrywkowej klienci nie płacą już za fizyczne nośniki danych, tylko za dostęp do treści osiągalnych online, czyli przechowywanych w chmurze.
Wykorzystanie technologii chmurowej jako platformy konwergencyjnej dla innych rozwiązań technologicznych umożliwia nie tylko integrowanie ich, ale też znacząco zmniejsza koszty implementacji. Nowe technologie mogą generować solidne zwroty z inwestycji (ROI) nawet wtedy, kiedy są wdrażane oddzielnie. Jednak ich potencjał znacząco wzrasta, jeśli chmura stanie się dla nich wspólnym mianownikiem. Zintegrowanie w jednym środowisku chmurowym projektów, takich jak internet rzeczy, blockchain, rozwiązania kognitywne i mobilne, staje się stymulatorem innowacyjności, pozwala tworzyć i zdobywać nowe rynki, generuje nowe źródła przychodów i znacząco zwiększa zwrot z inwestycji.
Lista korzyści z wdrożenia chmury jako mechanizmu innowacyjności dla nowych rozwiązań jest znacznie dłuższa: zwiększenie funkcjonalności produktów oferowanych przez firmę, skrócenie czasu potrzebnego na wprowadzenie ich na rynek, zwiększenie lojalności klientów dzięki poprawie ich doświadczeń w kontakcie z produktem lub z obsługą serwisową, zwiększenie retencji klientów, czyli ograniczenie liczby osób, które rezygnują z usług przedsiębiorstwa, zmniejszenie kosztów zdobywania nowych klientów oraz pomnożenie interakcji klientów z firmą w procesie marketingu i sprzedaży.
Zintegrowanie w środowisku chmurowym projektów, takich jak internet rzeczy, blockchain, rozwiązania kognitywne i mobilne, staje się stymulatorem innowacyjności, pozwala tworzyć i zdobywać nowe rynki, generuje nowe źródła przychodów.
Najważniejsze trzy korzyści operacyjne, jakie daje wykorzystanie technologii dostępnych w chmurze, to zwiększenie zwinności firmy, a więc umiejętności dostosowywania się do nowych wyzwań, wzrost satysfakcji pracowników oraz większe szanse na skalowalność jej modelu biznesowego. Czasami sukces może nas zaskoczyć, gdy skalowalność rozwiązań pozwoli w pełni wykorzystać ich potencjał.
Pięć wymiarów innowacji
Oto pięć obszarów, w których powinny dokonać się zmiany, aby wykorzystać technologie chmurowe do budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
1. Stymuluj innowację, budując aplikacje chmurowe.
Deweloperzy są motorem zmian, przyczyniają się do upowszechniania rozwiązań chmurowych. Według IDC, ponad 60% nowych aplikacji powstaje z myślą o chmurze. Do rozwiązań, które umożliwiają elastyczne budowanie aplikacji w chmurze, należą tak zwane mikrousługi. Jest to architektura skoncentrowana na budowaniu aplikacji jako zestawu usług, a nie jako monolitycznego kodu. Ułatwia ona modyfikowanie aplikacji na przykład w celu wkomponowania w nie nowych technologii, takich jak blockchain, internet rzeczy czy sztuczna inteligencja, i dzięki temu utrzymanie konkurencyjności firm, które wprowadzają te aplikacje na rynek.
2. Modernizuj i rozwijaj istniejące aplikacje.
Organizacje chcą czerpać korzyści z rozwiązań chmurowych, ale czasami obawiają się, że przeniesienie do chmury systemów już istniejących w firmie będzie czasochłonne i kosztowne. Wiele z nich boi się ponadto o bezpieczeństwo takiego transferu. Są też systemy, które ze względu na regulacje prawne lub ograniczenia technologiczne nie będą funkcjonowały w chmurze. Z pomocą przychodzi tu architektura chmury hybrydowej, która zakłada, że chmura publiczna ma koegzystować z chmurą prywatną i z systemami tradycyjnymi. Odpowiednia strategia IT uwzględniająca chmurę umożliwi proces modernizacji środowisk aplikacji.
3. Modernizuj i zabezpieczaj procesy z wykorzystaniem technologii blockchain.
Blockchain będzie tym dla zaufanych transakcji, czym internet dla informacji. Tworząc współdzielony, niezmienialny zapis, blockchain zrewolucjonizuje każdy proces biznesowy, który wymaga zaangażowania wielu stron. Zredukuje czas i koszty transakcji, zapewniając jednocześnie ich poprawność i bezpieczeństwo.
4. Usprawnij proces analizy danych dzięki automatyzacji.
Specjaliści od analizy i obróbki danych przeznaczają 80% czasu na przyswajanie, przystosowywanie, oczyszczanie i zestawianie danych, a tylko 20% czasu – na rzeczywistą analizę tych danych i wyciąganie wniosków z zawartych w nich informacji. W czasach, gdy inteligentne wykorzystanie danych ma istotne znaczenie dla poprawy doświadczenia klientów, wykrywania nadużyć czy wytyczania nowych możliwości biznesowych, zwiększenie produktywności specjalistów analizujących dane jest kwestią trudną do przecenienia.
5. Zarządzaj rozwiązaniami IT dla przedsiębiorstwa z poziomu chmury.
Klienci potrzebują środowiska IT, które potrafi przewidywać i wykrywać potencjalne problemy oraz z wyprzedzeniem dokonywać autokorekty czy autonaprawy błędów w celu zredukowania ryzyka wystąpienia przerw w świadczeniu usług lub w zapewnieniu bezpieczeństwa. Dostępne na rynku usługi pozwalają kontrolować zasoby informatyczne firmy w sposób proaktywny i z wyprzedzeniem przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym. Korzystanie z zasobów IT w modelu usługowym umożliwia łatwe dostosowanie mocy i pojemności serwerów do potrzeb biznesowych, co w bezpośredni sposób przekłada się na zmniejszenie kosztów działalności.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Chmura wspiera mobilność »