Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Patriotyzm konsumencki jest coraz silniejszy - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Firma i otoczenie

Patriotyzm konsumencki jest coraz silniejszy

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Polacy coraz bardziej interesują się pochodzeniem kupowanych produktów i marek – wynika z badania Patriotyzm konsumencki Polaków, które po raz drugi przeprowadziła firma Open Research. Aż ? Polaków regularnie sprawdza, w jakim kraju został wyprodukowany nabywany przez nich artykuł, pozostała część uczestników badania sprawdza tę informację rzadko lub wcale. Równocześnie 73% ankietowanych twierdzi, że zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on z Polski. Oznacza to aż 9‑procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Głębsza analiza wyników pokazuje, że to, czy polski aspekt marki stanowi zachętę do zakupu, zależy od kategorii produktu. Na polskim pochodzeniu marki najwięcej zyskują producenci żywności. W zeszłym roku tylko połowa Polaków wolałaby kupować artykuły spożywcze polskiej marki. Dziś aż 60% respondentów stwierdziło, że chętniej kupiłoby produkty z tej kategorii, gdyby pochodziły z Polski, przy czym 68% badanych przy podejmowaniu decyzji zakupowych bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu. 21% badanych stwierdziło, że polska produkcja nie ma wpływu na decyzje o zakupie, zaś zdaniem 15% respondentów polska marka zniechęca do zakupu. Polska żywność kojarzy się przede wszystkim z dobrą jakością (40% wskazań), zdrowiem i ekologią (26%) oraz dobrym smakiem (17%). Czołowymi markami wskazywanymi wśród polskich artykułów spożywczych są: Wedel, Winiary i Mlekovita.

Drugą kategorią produktów, przy zakupie których badani uwzględniają kraj pochodzenia, jest RTV/AGD. Podobnie jak przy artykułach spożywczych także tu stwierdzono, że dla 68% badanych (o 7 p.p. więcej niż w roku ubiegłym) miejsce produkcji jest istotnym czynnikiem decyzyjnym. Co zastanawiające, polskie artykuły gospodarstwa domowego i technologia użytkowa cieszą się niewielkim zainteresowaniem. Tylko 38% respondentów stwierdziło, że polskość marki produktu tej kategorii stanowiłaby zachętę do zakupu, przy czym dla 36% nie miałoby to znaczenia, zaś dla 18% polski aspekt marki producenta sprzętu RTV/AGD zniechęca do zakupu. Niestety, choć 42% badanych kojarzy polskie produkty z tej kategorii z dobrą jakością, a 10% z dobrą ceną, to wciąż silne jest powiązanie polskiej marki ze słabą jakością (19% wskazań).

Czy podczas zakupów sprawdzasz, czy produkt został wyprodukowany w Polsce?

Patriotyzm konsumencki jest coraz silniejszyPatriotyzm konsumencki jest coraz silniejszy

Kiedy poslki aspekt marki jest ważny?

Polski aspekt marki jest bardzo istotny przy wyborze produktów bankowych i ubezpieczeniowych – w drugiej edycji badania stwierdziło tak aż 48% badanych, o 7% więcej niż w roku ubiegłym. 21% przyznaje, że polskie pochodzenie nie ma wpływu na decyzje zakupowe w przypadku tej kategorii, przy czym 13% badanych zniechęca do zakupu. 60% respondentów stwierdziło, że pochodzenie produktów tej kategorii ma dla nich znaczenie. Interesujący wydaje się fakt, że obok pozytywnych skojarzeń bardzo silnie występują również te negatywne.

Polacy kojarzą polskie instytucje bankowe przede wszystkim z:

  • atrakcyjną ofertą (26% wskazań),

  • bezpieczeństwem i zaufaniem (24%),

  • a także z polskim kapitałem (15%).

Oprócz tego aż 13% badanych wiąże polski aspekt marek z tej kategorii z nieatrakcyjną ofertą, a 8% z wysokimi kosztami. Okazuje się, że pomimo tych wskazań większość badanych byłaby jednak skłonna wybrać produkt bankowy lub ubezpieczeniowy, gdyby pochodził z Polski.

Grupą produktów, na którą patriotyzm zakupowy ma najmniejszy wpływ, są: meble, usługi telekomunikacyjne oraz chemia gospodarcza. W przypadku ostatniej z tych kategorii polski aspekt marki zachęca do zakupu tylko 39%, podczas gdy zniechęca 19% badanych. Jednocześnie w przypadku 22% wskazań polskie marki z kategorii chemii gospodarczej kojarzą się ze słabą jakością i niską skutecznością.

Podczas zakupów Polacy są patriotami #konsumenci

Jak Polacy rozpoznają polskie produkty?

Głównym czynnikiem sprawiającym, że dany produkt lub markę konsumenci rozpoznają jako polską, jest nazwa. Dane pokazują jednak, że badani nie zawsze są w stanie trafnie zidentyfikować polską markę. O ile bezbłędnie wskazują na kraj pochodzenia marek takich jak PKO Bank Polski (93% wskazań) czy Roleski (91%), to zaledwie 66% respondentów było w stanie stwierdzić polskie pochodzenie sieci sklepów Żabka, a w przypadku firmy Reserved było to zaledwie 37% wskazań.

Jednym z podstawowych źródeł informacji o pochodzeniu produktów są specjalne oznaczenia, jednak nie istnieje jeden spójny symbol informujący o polskim pochodzeniu. Spośród wielu symboli i haseł tego rodzaju najczęściej zachęca do zakupu identyfikator:

  • „Produkt polski” (46% wskazań),

  • „Produkt polski, gwarancja jakości” (43%)

  • oraz „Teraz Polska” (40%).

Wśród młodych z największym odzewem spotyka się hasło „Produkt polski. Kupując, dajesz pracę”.

Polacy świadomie i dojrzale podchodzą do decyzji zakupowych, a większość z nich wspiera rodzime marki. Znaczna część z nich sprawdza podczas zakupów informacje, czy produkt został wyprodukowany w Polsce, zaś polscy producenci coraz częściej podkreślają pochodzenie swoich produktów.

BADANIE wykonane przez firme Open Research zostało przeprowadzone metoda CAWI (online) na próbie 800 respondentów w wieku 15–59 lat. 44% z nich miało wykształcenie wyzsze, tyle samo wykształcenie srednie. Badanie obejmowało mieszkanców wsi, a takze małych, srednich i duzych miast.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!