W ciągu najbliższych trzech lat dla rozwoju firm w Polsce i na świecie kluczowe będą strategie technologiczne (39%) oraz nawiązywanie strategicznej współpracy (48%) – tak uważają respondenci biorący udział w badaniu Prognozy szefów firm dotyczące rozwoju, innowacyjności i przywództwa, przeprowadzonym w 2016 roku przez Frost & Sullivan.
Jest to drugie badanie (pierwsze przeprowadzono w 2007 roku) poświęcone podejściu prezesów firm i liderów do wyzwań rynkowych. Podczas niespełna dziesięciu lat, które upłynęły między kolejnymi edycjami badania, zaszły znaczne zmiany w sposobie postrzegania przez liderów uwarunkowań biznesowych, potencjalnych zagrożeń i metod na ich zwalczanie. Główna zmiana dotyczy świadomości transformacji technologicznej. Prezesi przyznają, że obecnie strategie związane z technologią i wielkimi zbiorami danych(Big Data) odgrywają szczególną rolę. Transformacja cyfrowa jest przy tym uznawana za główny katalizator zmian, które zajdą w najbliższej przyszłości w dziedzinie rozwoju, innowacyjności oraz przywództwa. Tymczasem w poprzedniej edycji badania ankietowani wskazywali, że najważniejszą strategią rozwoju jest wzrost organiczny (wspierany czasami transakcjami fuzji i przejęć).
Zmienne środowisko biznesowe
Prezesi współczesnych firm powinni ciągle dostosowywać się do dynamicznych zmian na rynku. Transformacji ulegają nie tylko produkty i usługi, ale także relacje z konsumentami. Dziś, zdaniem prezesów, do największych wyzwań należą: rosnąca konkurencyjność, konieczność szybkiego odpowiadania na potrzeby konsumenta, rekrutacja odpowiednich pracowników i realizacja innowacyjnych planów. Firmy mają świadomość istnienia tych wyzwań, niestety, własne zdolności do radzenia sobie przynajmniej z częścią z nich oceniają negatywnie. Ponad 50% szefów firm twierdzi, że nie jest w stanie skutecznie wdrażać strategii technologicznych, chronić własności intelektualnej ani nawiązywać współpracy o znaczeniu strategicznym. Wynika to z wielu przyczyn. Po pierwsze, blisko połowa badanych firm w skali globalnej nie ma zespołów, które zajmują się innowacjami. Sytuacja na polskim rynku jest podobna. Przedsiębiorstwa z polskim kapitałem rzadko decydują się na budowanie własnych zespołów interdyscyplinarnych, takich jak na przykład zespoły ds. wywiadu konkurencyjnego i strategii korporacyjnej, które mogą pomóc w znalezieniu rozwiązania trudnej sytuacji.

Zdaniem respondentów, jedną z dróg do osiągnięcia wzrostu w niepewnej rzeczywistości biznesowej jest współpraca strategiczna pomiędzy firmami, która w najbliższych latach ma spory potencjał rozwoju. 48% badanych prezesów wierzy, że nawiązanie sojuszu z innymi przedsiębiorstwami, aby zrealizować wspólny cel obu partnerów, zapewni rozwój ich organizacji w ciągu kolejnych trzech lat.
Nowe modele działania
Dotychczasowy sposób działalności organizacji w największym stopniu zakłócają trzy modele biznesowe: rozszerzenie usług związanych z produktem (Product as Service), personalizacja oferty i dostosowanie jej do potrzeb klientów oraz zapewnianie wartości wielu odbiorcom (value for many) – w przeciwieństwie do zapewniania odpowiedniego stosunku jakości do ceny (value for money). Ponad 50% szefów twierdzi jednak, że nie byli do tej pory w stanie wprowadzić tego rodzaju nowych modeli biznesowych w swoich organizacjach. Przykładem wykorzystania modelu value for many są start‑upy technologiczne – często tworzą jedną aplikację, którą mogą posiadać ludzie na całym świecie. Z modelu zapewnienia wartości wielu odbiorcom korzystają dziś jednak nie tylko firmy internetowe. Tego modelu używają koncerny Siemens i GE, które ponoszą niskie koszty tworzenia produktów w krajach rozwijających się i sprzedają je globalnie.
Menedżerowie biorący udział w ostatniej edycji badania Prognozy szefów firm dotyczące rozwoju, innowacyjności i przywództwa uznali, że takie firmy, jak: Apple, Google, Amazon, Tesla oraz GE, wywołują największe zmiany w świecie biznesu. Te organizacje, które chcą skorzystać z ich przykładu, powinny szybko rozpocząć wdrażanie nowych strategii i rozwiązań, a cały proces musi być realizowany niezwykle konsekwentnie.