Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Za polskością musi iść jakość - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Firma i otoczenie

Za polskością musi iść jakość

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Nie powinniśmy Polaków namawiać do tego, żeby kupowali polski towar wyłącznie z powodu jego polskości. Bazowanie na pochodzeniu produktu paradoksalnie ogranicza działalność polskich firm. Za granicą bowiem nikt nie kupi towaru tylko dlatego, że jest polski. Nasze produkty muszą zatem spełniać najwyższe standardy.

Partnerem materiału jest Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych prowadzi szeroko zakrojoną działalność mającą wspierać polskie firmy rodzinne oraz menedżerów, którzy z nimi współpracują. W tym celu podejmuje działania edukacyjne, reprezentuje przedsiębiorców w kontaktach z organami państwowymi i opiniuje akty prawne, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorczości rodzinnej w kraju. W pierwszych latach funkcjonowania stowarzyszenia, tzn. po 2008 roku, dla organizacji bardzo ważne było promowanie współpracy międzypokoleniowej i planu sukcesji. Dziś natomiast wiemy, że aby firma w ogóle mogła myśleć o udanej sukcesji, musi funkcjonować w sprzyjającym otoczeniu biznesowym i być dobrze zarządzana. Polskim firmom rodzinnym z oczywistych względów zależy na tym, żeby Polacy interesowali się tym, czy i w jaki sposób swoimi decyzjami rynkowymi mogą mieć wpływ na umacnianie polskiego kapitału – w tym wypadku firm rodzinnych. Z tego powodu tak duże znaczenie ma dla stowarzyszenia promowanie patriotyzmu gospodarczego.

Wsparcie lokalnych społeczności

Firmy rodzinne dominują wśród prywatnych polskich podmiotów, a patriotyzm gospodarczy działa na ich korzyść. Zarówno w Polsce, jak i na świecie firmy rodzinne są często zakorzenione w społecznościach lokalnych. O ile duże korporacje z rozproszonym akcjonariatem bez problemu przenoszą swoje siedziby między miastami i państwami, to firmy rodzinne od dziesięcioleci znajdują są w tych miejscowościach, z których pochodzi właściciel. Dobrymi przykładami są Adidas i Puma, dwie firmy rodzinne założone przez braci, którzy ze sobą rywalizowali. Siedziby tych firm do dziś znajdują się w Herzogenaurach, niewielkim mieście w Bawarii. Umiejscowienie takich gigantów w rodzinnych miastach ma ogromne znaczenie dla rozwoju lokalnych społeczności. Wpływa przede wszystkim na poprawę jakości miejsc pracy.

Mamy nadzieję, że polskie produkty będą wkrótce synonimem wysokiej jakości.

Bardzo wiele globalnych firm, postrzeganych dziś jako koncerny, jest w istocie firmami rodzinnymi. Przykładem są chociażby Aldi i C&A. Te zagraniczne sieci rodzinne, obecne w całej Europie, z sukcesem zarządzają sprawami rodziny i firmy oraz sprawnie przechodzą przez proces sukcesji. Stowarzyszeniu Inicjatywa Firm Rodzinnych zależy na tym, by polskie firmy brały przykład z sąsiadów. Nasz kraj i społeczeństwo powinny stwarzać odpowiednie warunki do tego, aby polskie firmy rodzinne mogły dogonić, a może nawet przegonić, zagraniczną konkurencję.

Siła racjonalnych argumentów

Za patriotyzmem gospodarczym przemawia wiele racjonalnych powodów. Załóżmy, że polska firma i jej zagraniczny konkurent oferują produkty takiej samej jakości. Czy zatem lepiej będzie, jeżeli zysk z transakcji zakupu pozostanie w Polsce i będzie – z dużym prawdopodobieństwem – reinwestowany w kraju, czy wówczas, gdy trafi za granicę? Wspierając rodzimą przedsiębiorczość, przyczyniamy się nie tylko do tego, że podatki są płacone w kraju, ale również zwiększamy szanse na powstanie nowych miejsc pracy. Im szybciej rozwija się polska firma, tym większe prawdopodobieństwo, że zapłaci kolejnym pracownikom, którzy wydadzą w kraju swoje pieniądze, co z kolei będzie jeszcze bardziej napędzać polską gospodarkę.

Emocjonalne przywiązanie do tego, co polskie, jest ważne, ale naszym zdaniem decyzje zakupowe powinny być przede wszystkim racjonalne. Powinny wynikać z wiary w to, że polskie przedsiębiorstwa są w stanie nawiązać walkę konkurencyjną i wspierać polskie społeczeństwo. Dlatego nigdy nie będziemy rodaków namawiać do tego, żeby kupowali polski towar tylko z powodu jego pochodzenia. Bazowanie tylko na tym argumencie w gruncie rzeczy ogranicza działalność rodzimych przedsiębiorców. Za granicą bowiem nikt nie kupi polskiego towaru tylko dlatego, że jest polski. Nasze produkty muszą spełniać określone standardy jakości.

Jakość przede wszystkim

Polskie produkty powinny być wysokiej jakość, a to, że zostały wyprodukowane w naszym kraju, póki co jest bonusem jedynie dla Polaków. Jak wynika z badań, klienci różnie interpretują „polskość” danego produktu. Zdaniem ankietowanych składają się na nią takie czynniki, jak: polska produkcja, siedziba firmy znajdująca się w naszym kraju czy też kojarzenie marki z Polską. Naszym zdaniem przy ocenianiu tzw. polskości produktu powinno się przyjąć perspektywę właścicielską, to znaczy czy firma pozostaje w rękach Polaków.

Mamy nadzieję, że polskie produkty będą wkrótce zyskiwać uznanie za granicą właśnie dlatego, że są polskie, co będzie synonimem wysokiej jakości. Niemcom udało się wygenerować zainteresowanie towarami „Made in Germany”. Nam także powinno zależeć na tym, żeby polski towar na świecie kojarzył się nie tylko z niską ceną. Duży wpływ na to, jak polskie towary są postrzegane za granicą, ma wizerunek Polski i Polaków oraz rozpoznawalność polskich marek. W wielu krajach dużą popularnością cieszą się polska kiełbasa i wódka. Ale czy branże odzieżowa, meblarska i kosmetyczna też nie powinny wieść prymu? Jeśli patriotyzm konsumencki ma faktycznie wpływać na polską gospodarkę, to klienci powinni kupować nie tylko polskie artykuły spożywcze. Warto promować nasz kraj również jako producenta wysokiej klasy dóbr przemysłowych i dostarczyciela usług na światowym poziomie.

Decyzje zakupowe Polaków

Raport Moda na polskość przygotowany na potrzeby projektu Konsument 2016 przez TNS (obecnie Kantar) wskazuje, że polskie pochodzenie produktu motywuje do zakupu 9 na 10 ankietowanych klientów. Dla porównania fakt, że towar wyprodukowała znana światowa marka, zachęca do zakupu 54% Polaków. Aż 62% z nas postrzega Polskę jako kraj samowystarczalny, ale ponad połowa uważa, że mimo to warto importować produkty z zagranicy. Za lepsze jakościowo od zagranicznych konkurentów uznajemy polskie produkty spożywcze i ubrania. Jako gorsze – kosmetyki i sprzęt RTV/AGD. Dlatego to właśnie jakość, a nie sam kraj pochodzenia, pomaga przekonać konsumenta, że dokonuje dobrego wyboru przede wszystkim dla siebie. Polskie pochodzenie produktu jest jedynie bonusem ułatwiającym i racjonalizującym wybór towaru i polepszającym samopoczucie konsumenta. Może on wyjść z założenia, że nie zmarnował pieniędzy, a przy okazji pomógł Polsce.

Kompleksowe działania

Aby patriotyzm gospodarczy nie był pustym hasłem lub jedynie instrumentem PR, warto postawić na współpracę administracji państwowej z przedsiębiorcami. Przede wszystkim należy rozważyć poszerzenie polityki promowania polskich produktów i producentów. Wspierać należy nie tylko produkty spożywcze, ale też meble, kosmetyki i odzież. Natomiast polscy producenci dóbr przemysłowych AGD/RTV powinni zastanowić się, czy opłaca im się ukrywać lub rozmywać ich polskość.

Polski biznes rodzinny wytwarza około 2/3 polskiego PKB. Moda na polskość to dodatkowy impuls mogący wesprzeć rozwój firm rodzinnych. Aby tak się stało, polskie firmy powinny czuć się bezpiecznie i inwestować w przyszłość.

O polskiej marce i polskich produktach będziemy rozmawiać podczas 12. Ogólnopolskiego Zjazdu Firm Rodzinnych U‑RODZINY 2019, który odbędzie się w dniach 24–26 października 2019 roku. Temu tematowi będzie poświęcona sesja otwierająca zjazd. Razem ze znanymi polskimi przedsiębiorcami wyjaśnimy, co znaczy „Made in Poland”. Zastanowimy się, jak wspólnie budować wiarygodną polską markę oraz jak promować nasze produkty. Więcej na stronie.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!