W I półroczu 2018 roku branża leasingowa sfinansowała inwestycje polskich przedsiębiorstw o wartości 38,9 miliarda złotych, co daje wzrost o 19,7% w stosunku do tego samego okresu w poprzednim roku. Łączna wartość aktywów będących w użytkowaniu polskich przedsiębiorstw, według stanu na 30 czerwca 2018 roku, wyniosła 136,8 miliarda złotych. Tym samym leasing jest w dalszym ciągu głównym, obok kredytu, źródłem finansowania polskich inwestycji.
Znaczenie leasingu w tworzeniu PKB rośnie od wielu lat. Pod koniec ubiegłego roku udział branży leasingowej w polskim produkcie krajowym brutto wyniósł 3,4% i był tym samym dwukrotnie wyższy od średniej w Unii Europejskiej. Był też wyższy niż w krajach o znacznie dojrzalszym rynku leasingu i rozwiniętych gospodarkach, np. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji lub Hiszpanii. Leasing jest popularny praktycznie w każdej gałęzi naszej gospodarki. Prowadzone przez GUS cykliczne badania koniunktury (ostatnie z marca 2018 roku) pokazują, że 48,8% firm z branży budowlano‑montażowej wskazuje leasing jako podstawowe źródło finansowania inwestycji (z kredytu korzysta 30,5% firm). Duże zainteresowanie leasingiem w tym segmencie rynku potwierdzają także dane ZPL. W I półroczu 2018 branża leasingowa sfinansowała transakcje, których przedmiotem był sprzęt budowlany i drogowy o wartości 1,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost obrotów o 64% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z tych samych badań GUS wynika, że także firmy przemysłowe (39,5%) wskazują leasing jako główne źródło finansowania inwestycji. Segment maszyn i urządzeń to druga, obok pojazdów, siła napędowa polskiego rynku leasingu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku branża sfinansowała w tej części rynku inwestycje o wartości 10,3 miliarda złotych (wzrost o 21,2% r/r). Tak dobre wyniki zawdzięczamy solidnemu wzrostowi produkcji przemysłowej (7,4% r/r). Wyraźny wzrost (o 32,3% r/r) widać także w inwestycjach dotyczących wznoszenia obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Nastąpiło również przyspieszenie w realizacji programów unijnych. Do końca czerwca 2018 roku zaakceptowano wnioski dotyczące 57% łącznej puli środków przyznanych dla Polski w ramach polityki spójności, ale co ważniejsze – wzrosła również (54% r/r) wartość już rozliczonych projektów unijnych, co w praktyce przekłada się na zrealizowane inwestycje.
Pod koniec 2017 roku udział branży leasingowej w polskim produkcie krajowym brutto wyniósł 3,4% i był tym samym dwukrotnie wyższy od średniej w Unii Europejskiej.
Szacujemy, że całym 2018 roku branża leasingowa sfinansuje transakcje, których przedmiotem będą maszyny i urządzenia o wartości ponad 21 miliardów złotych. Leasing jest także głównym narzędziem zaspokajania popytu na ciężkie środki transportu. Polskie firmy transportowe przewożą obecnie o 90% więcej ładunków niż w 2011 roku. W 2017 roku polska branża transportowa stała się liderem na europejskim rynku, wyprzedzając największego konkurenta, czyli Niemcy. Pomimo coraz bardziej odczuwalnego braku miejscowych pracowników, uzupełnianego kadrami ze Wschodu, np. z Ukrainy i Białorusi (w minionym roku wydano 46 tysięcy zezwoleń na pracę dla obcokrajowców w polskich firmach transportowych), nastroje w branży transportu drogowego pozostają bardzo dobre. Firmy optymistycznie oceniają swoją sytuację finansową i na tym tle utrzymują relatywnie wysokie plany inwestycyjne. W I połowie 2018 roku wartość sfinansowanych ciężkich środków transportu wyniosła 10,4 miliarda złotych. Spodziewamy się, że w całym 2018 roku poziom ten przekroczy wartość 20 miliardów złotych.
Jednak najważniejszym segmentem branży jest leasing pojazdów lekkich. Auta firmowe mają największy udział w rejestracji wszystkich nowych pojazdów osobowych (71,4% – dane SAMAR po I połowie 2018 roku). W tej grupie największy udział w rejestracjach (68%) mają firmy leasingowe oraz wynajmu. Trwające od dłuższego czasu dobre nastroje konsumenckie, podbudowane dobrą sytuacją na rynku pracy, spadającą stopą bezrobocia oraz wzrostem dochodów gospodarstw domowych, sprawiają, że w dalszym ciągu rośnie popyt konsumpcyjny, a udział konsumpcji w PKB wyniósł w ubiegłym roku 58%. Pojazdy lekkie to najczęściej podstawowe narzędzie pracy firm handlowych. Wartość sfinansowanych przez branżę leasingową pojazdów lekkich wyniosła w I połowie br. 17,8 miliarda złotych, a udział tej grupy przedmiotów w całym rynku leasingu przekroczył już 45%. Także w drugiej połowie br. auta firmowe będą obok maszyn i urządzeń głównym motorem napędowym polskiego rynku leasingu. Szacujemy, że wartość wszystkich sfinansowanych transakcji przekroczy w całym roku 83 miliardy złotych, co wpłynie na jeszcze większy udział leasingu (wzrost z 3,4% do 4,9%) w tworzeniu polskiego PKB.