Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Coworking – historia prawdziwa - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Coworking

Coworking – historia prawdziwa

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Na świecie istnieje około 35 tysięcy coworków, które razem zajmują 521 milionów metrów kwadratowych. W samej Polsce funkcjonuje około 245 takich przestrzeni, z czego 111 znajduje się w Warszawie. Łącznie miałyby powierzchnię 11 boisk piłkarskich. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, jak rozwijała się ta niezwykła branża, której początki sięgają wcale nie tak odległej przeszłości.

Partnerem materiału jest HB Reavis.

Lata 90. – czasy Spice Girls, jeansów i rozwoju technologii. To właśnie wtedy odkrywamy planety poza układem słonecznym i klonujemy owcę Dolly. W Berlinie natomiast otwiera się pierwsza przestrzeń wspólnej pracy – Hackerspace, w której programiści współpracują nad kodowaniem projektów. Nikt jeszcze nie podejrzewał, że w przyszłości będzie to branża warta 8,42 miliarda dolarów i to po odnotowaniu spadku spowodowanego koronawirusem. W 1995 Bernard DeKoven po raz pierwszy używa słowa coworking, żeby opisać “wspólną pracę z równymi sobie ludźmi”, podczas której można wymieniać się pomysłami, narzędziami i umiejętnościami.

Z czasem trend na wspólną pracę zaczął rozwijać się poza światem IT, coraz więcej osób zaczęło dostrzegać zalety coworkingu – alternatywy ciasnych i odizolowanych boksów biurowych, niezachęcających do nawiązywania interakcji. Pierwsza przestrzeń coworkingowa została założona w 2002 roku przez dwóch austriackich przedsiębiorców w Schraubenfabrik w Wiedniu, w starej, odrestaurowanej fabryce. Początkowo miejsce skupiało wokół siebie ludzi interesu, ale szybko rozszerzyło się o freelancerów i innych profesjonalistów, którzy szukali kontaktu z ludźmi i odskoczni od samotnej pracy z domu.

Podobny pogląd podzielał również Brad Neuberg, założyciel San Francisco Coworking Space. Jego decyzja o otwarciu coworku wynikała z głębokiego przekonania o tym, że domowe biura, hotele i centra biznesowe wielkich korporacji są aspołeczne i nieproduktywne, więc przynoszą efekty odwrotne do zamierzonych. San Francisco Coworking Space oferowało biurka, darmowe Wi‑Fi, wspólne lunche, wycieczki rowerowe, sesje medytacji, a nawet masaże i to wszystko w 2005 roku. Co ciekawe, przestrzeń była zawsze zamykana punktualnie o 17:45. Była to jedna z około 30 przestrzeni funkcjonujących na całym świecie.

Wraz z rosnącą popularnością i wzrostem liczby wyszukiwań w 2007 roku słowo coworking zadebiutowało w bazie danych wyszukiwarki Google. Termin coworking pojawił się również na anglojęzycznej wersji Wikipedii, na polską wersję trzeba było poczekać do 2012 roku. Pod koniec 2008 roku funkcjonowało już 160 miejsc coworkingowych – dwa razy więcej niż rok wcześniej. Rozszerzył się również wachlarz usług oferowanych przez te przestrzenie, dla przykładu Cubes & Crayons zaczęli oferować swoim klientom placówki do opieki nad dziećmi. Mimo tego, że ruch rozwijał się głównie w Stanach, Europa nie zostawała z tyłu, mając za przodownika Berlin. Tam właśnie w 2009 roku otworzył się największy cowork w Europie: Betahaus.

9 sierpnia 2010 po raz pierwszy obchodzono Światowy Dzień Coworkingu ustanowiony na pamiątkę pierwszego blogowego wpisu o coworkingu, który pojawił się dokładnie tego dnia w 2005 roku. Liczba przestrzeni do wspólnej pracy wzrosła do 600, z czego ponad połowa znajdowała się w Ameryce Północnej. Trzy lata później liczba osób współpracujących w coworkach osiągnęła rekordowe 100 000 użytkowników, a latem liczba przestrzeni coworkingowych liczyła już 3 tysiące.

Większość przestrzeni coworkingowych funkcjonowało jako osobne firmy, chociaż powoli zaczęły pojawiać się również pierwsze większe sieci. Aby zwiększyć produktywność i podnieść morale pracowników, pierwsze coworki zaczęły otwierać także korporacje, borykające się z problemami, o których już kilka lat wcześniej mówił Brad Neuberg. W 2016 ten trend stanie się tak popularny, że firmy zaczną wynajmować całe coworki dla swoich pracowników, tak jak to teraz robią m.in. KPMG, Microsoft czy IBM.

Idea wspólnej pracy zaczęła przenosić się także na inne dziedziny. Ludzie zaczęli łączyć coworking z podróżowaniem. Na Gran Canarii z powodzeniem rozwinął się pomysł biura surfingowego, które zdobyło tysiące obserwatorów na całym świecie. Popularność zdobył także trend na workcation, czyli łączenia wakacji z pracą. Skoro można wykonywać swoje obowiązki służbowe z dowolnego miejsca na świecie, to czemu nie robić tego np. z Bali lub Tajlandii? W międzyczasie powstał także koncept colivingu, czyli pomieszczeń gotowych na wprowadzenie się z częściami wspólnymi dla wszystkich mieszkańców.

Historia coworkingu w Polsce sięga 2007 roku. Właśnie wtedy zaczęły powstawać nieformalne grupy spotykające się na wspólną pracę. Za jedną z pierwszych uważa się poznański zespół tworzący netguru.pl. W Warszawie pierwszy oficjalny cowork otworzył się rok później, a już w 2010 odbyła się pierwsza branżowa konferencja.

W 2017 otworzył się pierwszy HubHub na Mokotowie przy Postępu 14. 2074 metry kwadratowe przestrzeni z prywatnymi biurami, miejscami wspólnymi, salami spotkań, przestrzenią eventową na wynajem, a także ciekawym audytorium i Bocca barem. Cowork szybko przyciągnął pierwszych najemców, a dzięki swojej bogatej ofercie eventowo‑edukacyjnej na Mokotów coraz częściej przyjeżdżali głodni wiedzy uczestnicy wydarzeń.

W 2018 roku zapadła decyzja o otwarciu drugiej lokalizacji HubHubu w samym centrum Warszawy przy Alejach Jerozolimskich 93 w nowoczesnym biurowcu Nowogrodzka Square. Dzięki współpracy z architektami połączyliśmy lokalny design, elastyczne podejście i wysoki standard, by każda firma, która zdecyduje się na nasze rozwiązania, mogła czuć się jak u siebie.

Rozwój branży coworkingowej jest nieunikniony. Przed pandemią przestrzenie coworkingowe były najszybciej rozwijającym się rodzajem powierzchni biurowej na rynku nieruchomości komercyjnych. Oczekuje się, że do 2030 r. ich udział wzrośnie do 30%. Choć wartość globalnego rynku powierzchni coworkingowych spadła, a tempo jego wzrostu zmalało z powodu pandemii, przewiduje się, że już w 2023 roku odrodzi się i osiągnie wartość 11,52 mld dolarów.

Te wyniki nie powinny być zaskoczeniem, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że rynek powierzchni coworkingowych jest w dużej mierze zależy od wzrostu liczby start‑upów na świecie. Według publikacji thegeniuswork.com z października 2019 r. światowy rynek startupów był warty 3 tryliony dolarów w 2019 r. – prawie tyle, ile wynosi PKB Niemiec.

Dziś coworking to coś więcej niż tylko powierzchnia biurowa do wynajęcia i dobry design. Ludzie chcą czegoś więcej – społeczności, która zainspiruje ich do działania, dostępu do sieci kontaktów i najnowszych informacji o możliwościach rozwoju. Aż 64% osób korzystających z coworków deklaruje, że są one ważnym źródłem kontaktów i poleceń biznesowych. Co ważniejsze, 83% osób czuje się mniej samotnie od czasu dołączenia do przestrzeni coworkingowej, co było przecież przyczyną powstawania pierwszych coworków w latach 90. Coworking to przyszłość pracy biurowej ze względu na elastyczność, która wpisana jest w jego biznesowe DNA.

Jeśli szukasz nowego biura lub interesuje cię coworking, sprawdź nasze członkostwa na hubhub.com/pl. W przypadku jakichkolwiek pytań jesteśmy zawsze dostępni pod adresem warsaw@hubhub.com.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!