Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Dojrzałe organizacje chcą być transparentne - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Dojrzałe organizacje chcą być transparentne

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Dojrzałe, dobrze zarządzane organizacje widzą wiele korzyści w mówieniu o sobie w transparentny i zrozumiały sposób. Od 2018 roku dla wielu największych firm w Europie dodatkową zachętą do transparentności jest nowy obowiązek raportowania danych niefinansowych. Wpłynie to na pewno na tempo rozwoju ważnej formy komunikacji firm z otoczeniem, jaką jest systematyczne ujawnianie swojego podejścia do kwestii społecznych, środowiskowych i etycznych, nierozerwalnie związanych z każdym biznesem.

Szybko może się okazać, że brak informacji o pewnych zagadnieniach dotyczących firmy będzie uznawany za zaskakującą niezręczność lub, co gorsza, za świadome unikanie niewygodnych, z jakiegoś podejrzanego powodu, tematów. Przyzwyczailiśmy się przecież bez trudu do coraz łatwiejszego dostępu do informacji w niemal każdej dziedzinie życia. Porównujemy, oceniamy, komentujemy. Podobnie robią nasi klienci, dostawcy, potencjalni inwestorzy i pracownicy. Brak informacji też jest dla nich pewną informacją.

W Polsce swoje podejście do odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju najczęściej raportują firmy z branży paliwowo‑energetycznej i finansowej. Dokonana przez CSRinfo analiza 10 lat historii raportowania w Polsce pokazuje, że w peletonie raportujących firm wysoko plasuje się również branża spożywcza. W ciągu 10 lat na polskim rynku ukazało się ponad 300 raportów. Teraz sytuacja zdecydowanie się zmienia. W samym roku 2018 – w związku z wdrożeniem dyrektywy unijnej – około 300 działających w Polsce podmiotów, w tym dużych spółek giełdowych, było zobowiązanych do ujawnienia swoich celów, planów i wyników dotyczących m.in. wpływu na środowisko, przeciwdziałania korupcji, zagadnień społecznych i pracowniczych. Zestawienie SEG ujmuje jak dotąd ponad 150 spółek, które w różnym stopniu upubliczniły tego typu informacje za rok 2017.

Ten rok wyróżnia się również publikacjami podmiotów z branż nieobecnych dotąd w gronie raportujących. Co ciekawe, nie jest to skutek jedynie obowiązku sprawozdawczości, ponieważ po raz pierwszy możemy lepiej poznać praktyki również takich firm, których ten obowiązek nie dotyczy. Wśród debiutów znajdziemy m.in. raporty podmiotów, które świadczą kluczowe dla bezpieczeństwa mieszkańców usługi na poziomie lokalnym: Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu czy też warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych. Na szczególną uwagę zasługują raporty największych graczy branży odzieżowej i restauracyjnej, takich jak AmRest czy LPP. Firmy te nie ograniczyły się jedynie do zestawienia podstawowych wskaźników w obowiązkowym oświadczeniu i opublikowały szerokie raporty, które pozwalają lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania ich branży, wyjaśniają, jak działa firma i jaka jest skala jej odpowiedzialności. Takie raporty, odpowiednio komunikowane, mogą służyć za materiał edukacyjny dla wielu interesariuszy, a to zwiększa szanse ich autorów na dotarcie ze swoim przekazem do szerokiego grona odbiorców.

Dobre raporty, niezależnie od ich objętości, wyróżniają się trzema cechami:

  1. Są rzetelne – dostarczają konkretnych, popartych dobrze dobranymi wskaźnikami, informacji, a ich zakres tematyczny obejmuje najważniejsze aspekty wpływu działań firmy na środowisko i jej społecznej odpowiedzialności. Aby to osiągnąć, trzeba dobrze zaprojektować proces podejmowania decyzji o zakresie raportu, włączyć do niego pracowników i otoczenie biznesowe. Niestety, nadal zdarza się, że zarząd firmy jest angażowany w raportowanie dopiero na etapie akceptacji „listu prezesa”, a oczekiwań klientów i innych interesariuszy co do informacji o firmie w ogóle nie bierze się pod uwagę. Warto zainwestować w bardziej profesjonalne podejście i skorzystać z doświadczeń innych, aby uniknąć błędów tak bardzo wpływających na efekty raportowania.

  2. Są autentyczne – nie unikają tematów trudnych, nie są jedynie zestawieniem sukcesów i ambicji firmy. Ich styl i forma są spójne z charakterem raportującej organizacji. Takie raporty dają czytelnikom, zwłaszcza pracownikom, wrażenie, że czytają raport, a nie odklejoną od rzeczywistości publikację marketingową. Estetyka publikacji to w tym przypadku zdecydowanie za mało. Mądra grafika potrafi dodać skrzydeł słabym treściom, a zła – podciąć je informacjom bardzo ciekawym, co widać w wielu raportach.

  3. Są przydatne – dobre raporty są nastawione na odbiorcę i jego potrzeby. Z założenia mają bardziej przypominać przewodnik z dobrą mapą najważniejszych zagadnień i celów firmy, a nie ładny, ale mało praktyczny album z zestawieniem kilku godnych podkreślenia obrazów: wskaźników i praktyk. Przedstawiają dane w sposób, który ma pomóc konkretnym czytelnikom – klientom, inwestorom lub pracownikom – podjąć pewne decyzje i zrozumieć zagadnienie. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie potrzeb przyszłych odbiorców raportu i dialog z nimi. Procesy raportowania są przecież wyjątkową okazją do pogłębionej komunikacji z ważnymi interesariuszami.

Jeżeli pamiętamy o tych trzech cechach, mamy dużą szansę na maksymalne wykorzystanie potencjału raportowania i na umocnienie w ten sposób kapitału naszej firmy, jakim są transparentne relacje i godna zaufania marka.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!