Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Firmy platformowe rosną dzięki efektom sieciowym - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Crowdsourcing w biznesie: najpierw strategia, potem platforma

Firmy platformowe rosną dzięki efektom sieciowym

26 kwietnia 2023 4 min czytania

Na dłuższą metę jedynie odpowiednio duża skala biznesu może zagwarantować przewagę firmom platformowym. Pozytywne efekty sieciowe po stronie dostawców pojawiają się wtedy, gdy ich liczba jest możliwie największa.

Przewagą firm platformowych nad tradycyjnymi przedsiębiorstwami o liniowym procesie tworzenia wartości jest możliwość wyjątkowo szybkiego i elastycznego reagowania na potrzeby rynku. Szybkie i zdecydowane reakcje platform są oparte przede wszystkim na danych prezentowanych w formie odpowiednich mierników. W czasie rzeczywistym opisują one kondycję rynku, rozumianą jako obrót firmy, zaangażowanie ze strony użytkowników i ocenę jakości usługi. Szybkie zmiany – pozwalają na nie płynna struktura popytu i możliwości wynikające z pełnego nadzoru nad platformą – umożliwiają także przeprowadzenie wielu eksperymentów, które mogą przełożyć się na wzrost biznesu. Na przykład firma Uber może początkowo przypisywać grupie nowych użytkowników wyłącznie najlepszych i najbardziej doświadczonych dostawców/kierowców. Jeśli okaże się, że dobre pierwsze wrażenie wpływa na statystycznie istotne zwiększenie się „życiowej wartości pasażera”, to platforma może podjąć decyzję o podniesieniu minimalnego akceptowanego poziomu usług kierowcy, ocenianego na podstawie opinii pasażerów.

Charakter działalności Ubera jako dwustronnej sieci, czy też platformy, pozwala przede wszystkim na niezwykle szybką ekspansję zagraniczną i krajową. Jak w każdej firmie technologicznej, kluczowe dla sukcesu jest odpowiednie wdrożenie na rynek rozwiązania – w Stanach Zjednoczonych równolegle z Uberem wystartowało wiele platform o podobnym charakterze, a o sukcesie Ubera zadecydowała skutecznie przeprowadzona ekspansja na lokalnych rynkach. Wychodząc na rynki zagraniczne, Uber mógł skorzystać z przewagi pierwszeństwa (first‑mover advantage), która szczególnie w początkowym stadium rozwoju pozwala wykorzystać efekt kuli śniegowej, co dodatkowo wzmacnia pozytywne efekty sieciowe.

Czynniki, które zadecydowały o sukcesie Ubera w Stanach Zjednoczonych, a także w Polsce, są niezwykle trudne do skopiowania przez potencjalną konkurencję. Przewagę stanowi m.in. unikatowa kultura korporacyjna, oparta na daleko posuniętej merytokracji, unikaniu niepotrzebnej biurokracji i dużej osobistej odpowiedzialności pracowników za lokalne rynki. Największą przewagą wynikającą z faktu, że Uber jest platformą, jest jednak wysoka liczba interakcji pomiędzy dostawcami usług a ich odbiorcami. Mimo stosunkowo niskiej lojalności (nie należy jej mylić z brakiem zaangażowania) ciągłe badania elastyczności cenowej i jakościowej popytu, przeprowadzane w czasie rzeczywistym przy okazji właściwie każdego przejazdu, pozwalają na szybkie dostosowanie się do oczekiwań rynku. Pozytywne efekty sieciowe wynikające ze skali działalności ograniczają też zagrożenie ze strony nowych graczy.

Polski rynek ze względu na sposób działania Ubera nie jest wyjątkiem. Pasażerowie na całym świecie potrzebują przystępnego cenowo, wygodnego i bezpiecznego transportu. Z naszych doświadczeń wynika, że Polacy są niezwykle otwarci na innowacyjne rozwiązania – szybko przyzwyczaili się do płatności zbliżeniowych i za pośrednictwem Internetu. Ich zarobki w porównaniu z Europą Zachodnią są stosunkowo niskie, co w połączeniu z typowo polską przedsiębiorczością sprawia, że wiele osób szuka sposobu na poprawienie swojej sytuacji materialnej. Dlatego spodziewamy się szybkiego rozwoju biznesu Ubera w Polsce – dziś Polska jest dla nas trzecim największym rynkiem w Unii Europejskiej, wyprzedzają ją tylko Francja i Wielka Brytania.

Długoterminowo jedynie duża skala biznesu jest w stanie zapewnić przewagę platformom takim jak Uber. Silne pozytywne efekty sieciowe po stronie dostawców pojawiają się wtedy, gdy ich liczba jest możliwie największa. W kontekście Ubera oznacza to, że firma powinna maksymalizować liczbę kierowców, a także sprawiać, że ich czas dojazdu do pasażera skraca się, co pozwala zwiększyć przychód kierowcy. Zwiększone zyski kierowców pozwalają na obniżkę cen, co przyciąga jeszcze więcej chętnych pasażerów, a więc kierowcy krócej czekają na kurs. Mimo że na pierwszy rzut oka wygląda to na klasyczną pozytywną pętlę sprzężenia zwrotnego, to przy tak dużym poziomie skomplikowania i skali całego systemu wyłącznie firmy o odpowiednio zaawansowanych technologiach są w stanie wdrożyć tego typu rozwiązania. Dodatkowo duże efekty skali po obu stronach platformy pozwalają na uruchomienie usług takich jak uberPOOL, czyli dobieranie do auta większej liczby nieznających się pasażerów, by jeszcze bardziej zwiększyć dostępność cenową produktu, a jednocześnie zapewnić godziwe zarobki kierowcom.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!