Zastosowanie chmury obliczeniowej pozwoliło spółce Inter Cars stworzyć nowoczesną, intuicyjną aplikację dla warsztatów samochodowych, dającą dostęp do elektronicznego katalogu części i akcesoriów samochodowych. Możliwość przeglądania go na ekranie tabletu sprawia, że mechanik nie musi odchodzić od naprawianego auta, by dobrać i zamówić odpowiednie części zamienne.
Inter Cars SA jest największym w Europie Środkowo‑Wschodniej dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Oferta spółki obejmuje również wyposażenie warsztatowe, w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu. Aby ułatwić dostęp do produktów ze swojej oferty, firma postanowiła zainwestować w chmurę obliczeniową.
Inter Cars ma najszerszą na rynku Europy Środkowo‑Wschodniej – w tym KWIATKOWSKI w Polsce – ofertę, obejmującą ponad milion części zamiennych i akcesoriów do samochodów, a także naczep, przyczep, autobusów i maszyn rolniczych. W lipcu 2007 roku spółka połączyła się z firmą JC Auto – liderem w segmencie części do samochodów japońskich i koreańskich. Obecnie firma posiada 153 filie na terenie Polski i 106 oddziałów w Europie, m.in. w Czechach, Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, we Włoszech oraz na Słowacji, Ukrainie, Litwie, Łotwie i Węgrzech. Oprócz dystrybucji części zamiennych Inter Cars prowadzi także sprzedaż motocykli Triumph i Ducati oraz części i akcesoriów do innych marek motocykli. Firma zrzesza ponad 1000 warsztatów w ogólnopolskich sieciach: Perfect Service, Q‑Service, Q‑Service Truck, Q‑Service Premium, Q‑Service Moto, Q‑Service Motor Sport oraz Q‑Service Off Road, a także jest właścicielem dwóch spółek produkcyjnych: Lauber – zajmującej się regeneracją części samochodowych – oraz Feber – produkującej przyczepy i naczepy. Inter Cars jest również organizatorem targów części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów oraz innych wydarzeń.
Od wielu lat wyzwaniem było stworzenie narzędzia, które pozwoliłoby dotrzeć z bogatą ofertą firmy do klientów. W 2003 roku w firmie Inter Cars powstał prototypowy, wirtualny katalog części motoryzacyjnych działający na platformie VisualFoxPro. Długo stanowił podstawowe narzędzie pracy oraz kompendium wiedzy dla klientów firmy. To rozwiązanie powstawało jednak w czasach, gdy Internet był jeszcze nowością. „Aby móc skorzystać z naszej bazy, należało codziennie aktualizować dane, co było bardzo czasochłonne. Dlatego postanowiliśmy znaleźć lepsze rozwiązanie” – tłumaczy Tomasz Jachimkowski, z‑ca dyrektora pionu informatyki, Inter Cars. Spółka postanowiła dostosować katalog produktów do dynamicznie zmieniającego się rynku IT w celu utrzymania przewagi technologicznej i informacyjnej na rynku motoryzacyjnym.
Z dotychczasowego katalogu korzystało około 35 tysięcy użytkowników, co generowało blisko 40% obrotu całej firmy. Stąd też nowe rozwiązanie nie mogło ograniczać lub utrudniać dostępu do danych obecnym klientom. Z badań przeprowadzonych przez portal MotoFocus na zlecenie Inter Cars wynika, że na komputerach warsztatowych przeważa w 97% system operacyjny Windows. Około 30% komputerów używa systemu Windows XP, a króluje Windows 7 (54%). „Zrozumieliśmy, że nasza aplikacja musi obsługiwać istniejącą konfigurację sprzętową klientów, ale też ma nadążać za nowymi trendami, takimi jak mobilność i wygodna obsługa dotykowa. Oparliśmy zatem interfejs użytkownika na kafelkowym schemacie wypracowanym dla Windows 8, zaś środowisko Net WPF pozwoliło uruchomić nasze rozwiązanie na starszych komputerach” – wyjaśnia Tomasz Jachimkowski.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Rosnące zachmurzenie
Chmury obliczeniowe Piotr Kwiatkowski PLMimo, że pracownicy polskich małych i średnich przedsiębiorstw dostrzegają potencjał rozwiązań z obszaru chmury obliczeniowej, wciąż korzystają z nich rzadziej niż ich koledzy z innych krajów europejskich.

Prościej, szybciej, wydajniej
Pierwszym etapem tworzenia nowego IC Katalogu była analiza potrzeb użytkowników, w szczególności pracowników warsztatów samochodowych. Na podstawie rozmów i konsultacji firma przygotowała wytyczne do stworzenia nowej wersji programu.
W nowej aplikacji Inter Cars rewolucyjne jest zastosowanie nowoczesnej chmury obliczeniowej Microsoft Azure, umożliwiającej pracę bez konieczności codziennej aktualizacji danych. Oznacza to w pełni aktualną listę pojazdów i dostęp do nowości, podgląd bieżących cen magazynowych i hurtowych. „Nowy katalog został zaprojektowany na tablety, by można go było obsługiwać dotykowo. To umożliwia pracownikom warsztatów wybór części zamiennych bezpośrednio przy pojeździe, bez konieczności ciągłego wracania do komputera stacjonarnego” – dodaje Tomasz Jachimkowski.
Nowa aplikacja firmy Inter Cars, wykorzystująca chmurę obliczeniową, pozwala na ekranie urządzeń mobilnych przeglądać katalog części zamiennych liczący 1,2 miliona pozycji.
Kluczowym elementem w nowej aplikacji jest udoskonalona wyszukiwarka części, akcesoriów i opon. Pozwala ona na dobór produktów poprzez opis rozmaitych cech. W przypadku opon może to być wysokość, średnica i szerokość. Rozwiązanie to pozwala sprawnie poruszać się po katalogu części motoryzacyjnych zawierającym 1,2 miliona indeksów i 900 zdjęć. Najważniejsze grupy towarowe zostały przedstawione w formie charakterystycznych ikon, co zdecydowanie przyspiesza wyszukiwanie. Działa także tekstowe wyszukiwanie w obrębie grup towarowych. „Nowe rozwiązanie powstawało przez blisko 1,5 roku i zostało w całości przygotowane przez wewnętrzny zespół deweloperski” – mówi Tomasz Jachimkowski.
Poza dostępem do asortymentu i możliwością składania zamówień użytkownicy nowej aplikacji otrzymali dostęp do faktur i rachunków – mogą je pobierać, a nawet dokonywać opłat. Jak przekonuje Tomasz Jachimkowski, kluczem do sukcesu nie jest sama baza, czyli dostęp do poszczególnych części, ale wiedza na temat konkretnego elementu i jego zastosowania. Dlatego użytkownik, przeglądając ofertę, poza podstawowymi cechami produktu otrzymuje podpowiedzi, do jakich aut pasuje komponent i w jaki sposób go wymieniać. Aplikacja określa nawet czas wymiany konkretnego elementu. Takie rozwiązania czynią dotychczasową pracę w warsztatach mechanicznych bardziej efektywną.
„Aplikacja jest dostępna na komputerach ze starszymi wersjami Windows, ale też można z niej korzystać na tabletach z systemem Windows 8 czy 10. Jeżeli klient chce mieć pod ręką katalog produktów, komplet zdjęć i informacji, zaawansowaną wyszukiwarkę do tego i rozrachunki w jednym miejscu, to rekomendujemy sprzęt z systemem Windows na pokładzie” – doradza Tomasz Jachimkowski.
Stawiamy na mobilność
„Pracownicy warsztatów chętnie korzystają z naszej aplikacji, a taka sytuacja automatycznie przekłada się na większą liczbę zamówień. Jednak zmiany w wynikach sprzedaży będziemy mogli ocenić dopiero za kilka miesięcy” – wyjaśnia Grzegorz Jaworski, dyrektor handlowy, Inter Cars.
Dla użytkowników korzystanie z aplikacji to przede wszystkim oszczędność czasu. Nie muszą pamiętać o aktualizacji bazy danych, a innowacyjny interfejs pozwala skrócić czas na poszukiwanie konkretnych towarów. Dodatkowo użytkownik może na bieżąco śledzić wszystkie płatności oraz tworzyć z nich własne zestawienia. Klientom robiącym zakupy przez aplikację są naliczane automatycznie punkty w ramach programu lojalnościowego IC Premia Cash.
„Aplikacja pozwoliła nam osiągnąć dwa cele. Przede wszystkim daliśmy klientom nowe rozwiązanie skutecznie wspierające ich biznes, a dodatkowo weszliśmy w erę mobilności” – podkreśla Tomasz Jachimkowski.