Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Krzysztof Folta: rebranding jest zarówno kontynuacją, ale też zmianą - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Agile

Krzysztof Folta: rebranding jest zarówno kontynuacją, ale też zmianą

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Sytuacja sieci kawiarni Kawa Waw@ ilustruje sytuację, w jakiej znalazło się lub znajdzie się w przyszłości wielu polskich przedsiębiorców. Po 1990 roku, gdy nastąpiły zmiany systemu gospodarczego, upadło mnóstwo państwowych firm, tworząc próżnię w wielu dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Tę próżnię wypełniła uśpiona wcześniej w Polakach energia i przedsiębiorczość. Na wygłodniałym rynku powstało wiele firm, takich jak sieć kawiarni Kawa Waw@, które szybko zaczęły odnosić sukcesy i dynamicznie rosnąć.

Właściciele i zarządzający rozwijali i usprawniali funkcjonujący biznes i przez wiele lat te działania przynosiły doskonałe efekty. Niestety, na rynku bardzo konkurencyjnym, na który weszły międzynarodowe korporacje, takie działania mogą okazać się niewystarczające. Na silnie utowarowionym rynku niektóre firmy utraciły dynamikę wzrostu, a z czasem, nierzadko w związku z kryzysem, nastąpił spadek sprzedaży i utrata rentowności. Wówczas pada pytanie: „Co dalej?”. Poszukując odpowiedzi, większość firm popełnia taki sam błąd, jak nasi bohaterowie i zaczyna się działanie pod hasłem: „Zróbmy coś!”. Najszybszym i najtańszym sposobem staje się odświeżenie wizerunku – przemalujmy lokale, zmieńmy logo, zakomunikujmy to klientom. Dokładnie tak postąpiono w sieci kawiarni Kawa Waw@. Efekty znamy.

Tymczasem, jak sama nazwa wskazuje, rebranding jest zarówno kontynuacją czegoś, ale też zmianą tego czegoś. Żeby przeprowadzić proces zmian, potrzebujemy wiedzy – co chcemy zmieniać i jaki ma być cel tej zmiany. W tym przypadku tej wiedzy zabrakło, ponieważ na wstępie nie przeprowadzono żadnej podstawowej analizy. Propozycja takiej analizy została złożona przez jednego z uczestników przetargu, ale już na wstępie została odrzucona. I tu popełniono klasyczny błąd, typowy nie tylko dla wielu prywatnych przedsiębiorstw, ale też dla publicznych instytucji, jak wskazuje program informatyczny przygotowany do obsługi wyborów. Błąd da się streścić jednym zdaniem: „Ma być tanio!”. Tym- czasem cena nie powinna być jedynym kryterium wyboru oferenta.

Sieć Kawa Waw@ chciała zaoszczędzić na zmianie i ani jej menedżerowie, ani podwykonawcy nie przeanalizowali, co było podstawą sukcesu firmy, jakie elementy się na ten sukces złożyły, które z nich dalej są wyróżnikami i mocną stroną, a co się zestarzało i już nie działa. Nie sprecyzowano również, do jakiej grupy klientów firma chce dotrzeć, jakich klientów ma, a jakich utraciła. Tych pytań sobie nie zadano, więc nie uzyskano na nie odpowiedzi.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Zmiana wizerunku to nie tylko logotyp 

| Paweł Kubisiak PL, Wojciech Mierowski PL

Popularna sieć kawiarni Kawa Waw@ zaczyna tracić klientów na rzecz globalnych rywali, którzy coraz mocniej rozbudowują swoją obecność w Polsce. By uatrakcyjnić markę i przyciągnąć młodych klientów, zarząd decyduje się na rebranding. 

Historia firmy pokazuje, że jej początki były bardzo nowatorskie i innowacyjne. Założyciel postawił na dynamiczny rozwój Internetu i stworzył kawiarenkę internetową. Z czasem dostrzegł zmieniające się potrzeby konsumentów i dostosowywał sieć do nowych nawyków kulinarnych, takich jak spożywanie kawy w coraz większej gamie smaków i rodzajów, obejmujących espresso, macchiato, cappuccino, latte itp. Połączenie tych dwóch elementów było podstawą sukcesu i dyna- micznego rozwoju sieci. Do tego doszła idealna lokalizacja dla grupy docelowej, czyli umiejscowienie kawiarni w pobliżu ośrodków akademickich.

Warto teraz zastanowić się, które elementy są wciąż wyróżnikiem, a które już nie działają. Idea i koncepcja z pewnością jest wciąż aktualna. Połączenie świata wirtualnego (Internet, portale społecznościowe, komunikatory itd.) ze światem realnym, tzn. z możliwością spotkania się z wirtualnymi i realnymi znajomymi i wypicia dobrej kawy w miłym otoczeniu. Właściciele nie zauważyli jednak, że zmieniła się technologia, a co za tym idzie – sposób komunikowania się ze światem wirtualnym poprzez urządzenia mobilne. To wymaga innego wystroju wnętrz, w tym innych siedzisk, choćby foteli i kanap zamiast krzeseł, a dostęp do Internetu powinien być serwowany za pośrednictwem Wi‑Fi, do którego są przystosowane tablety i smartfony, zamiast kabla, do którego zapewne były podpięte komputery.

Jak już Kawa Wawa stworzy idealne warunki dla użytkowników nowych urządzeń, to powinna te zmiany zakomunikować za pośrednictwem kanałów, które docierają do ich grupy docelowej. W tym celu można wykorzystać SMS‑y, portale społecznościowe czy komunikatory, z których korzystają użytkownicy urządzeń mobilnych. Nie można przy tym zapomnieć o podstawie. Kawa Wawa nadal ma najlepszą kawę i w tej dziedzinie jest prawdziwym ekspertem. I właśnie tym może wyróżnić się na tle zunifikowanej konkurencji.

Właściciel i zarządzający nie zidentyfikowali swoich przewag i słabych stron i dlatego nie wiedzieli, w jaki sposób przeprowadzić prawdziwy rebranding. Zamiast tego przeprowadzili jedynie działania komunikacyjne, które nie prze- konały klientów, bo nic za tą komunikacją nie stało. W takiej sytuacji może dziś lub jutro znaleźć się wielu polskich przedsiębiorców. Choć kryzys dawno już minął, na rynkach wciąż obserwujemy gwałtowne zmiany, a w wielu branżach procesy konsolidacji dopiero nastąpią. Dlatego wielu przedsiębiorców powinno już dzisiaj myśleć nad zmianą modelu działania. Za kilka lat może być za późno.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!