Nowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Sieć internetowa wtargnęła i zrewolucjonizowała nie tylko przemysł, ale przede wszystkim codzienne życie praktycznie każdego z nas.
Klienci coraz częściej oczekują dostarczenia informacji w czasie rzeczywistym, a z tym większość operatorów logistycznych ma jeszcze problem i całkiem sporo do zrobienia. Podstawową informacją jest status realizacji zamówienia w czasie rzeczywistym oraz przewidywany czas dostawy. I nie chodzi tu już o dzień, jak było do tej pory, ale o konkretną godzinę (z uwzględnieniem kilkunastominutowego okna czasowego) i to taką, jakiej oczekuje odbiorca. Dla wielu producentów opóźnienie w dostawie może spowodować bardzo drogie przestoje, a dla Kowalskiego, Smitha czy Schmidta dostawa prezentu zamówionego przez Internet dzień po uroczystości oznacza prawie taką samą katastrofę. Stąd też konieczność budowania aktywnych systemów, mogących na bieżąco informować klientów o powstałych zagrożeniach i powodach niedotrzymania umówionego termi‑nu. Informacje te muszą pochodzić z bardzo wielu źródeł. Dlatego na przykład wiadomość o zablokowaniu samochodu na autostradzie, będącym następstwem wypadku innego auta i nieprzejezdnej drogi, powinna zawierać informację o czasie opóźnienia.

Partnerem merytorycznym Raportu jest Dachser Intelligent Logistics.
Bezpiecznie i na czas
Źródłem tych informacji są na przykład procesy u nadawcy, w jego magazynie, w węzłach przeładunkowych lub podczas przewozu, ale również operatorzy infrastruktury, warunki pogodowe czy też kongestia. Dlatego też wszystkie oddziały w sieci logistycznej powinny wymieniać informacje. Obecnie jedynie dwie firmy w UE dysponują tak zintegrowanym systemem. O ile większość firm całkiem nieźle radzi sobie ze śledzeniem przesyłek na poziomie własnego kraju, to na poziomie europejskim już tak nie jest. Polska jest dużym krajem unijnym, a nasz eksport w ciągu ostatniej dekady wzrósł ponad trzykrotnie. Dlatego posiadanie informacji o statusie realizacji zamówienia w czasie rzeczywistym oraz przewidywany czas dostawy jest bezdyskusyjną potrzebą rynku i naszych czasów. Operatorzy logistyczni, chcąc być konkurencyjni, powinni doskonalić procesy i sposoby komunikacji, by móc perfekcyjnie odpowiadać na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów, i to przy ciągłym dążeniu do ograniczania kosztów.
Zaawansowane systemy firmy Dachser pozwalają na śledzenie trasy przesyłek, a także z wyprzedzeniem sygnalizują ewentualne błędy lub problemy związane z terminową dostawą do miejsca przeznaczenia. Dzięki temu mamy czas, by podjąć odpowiednie działania zaradcze, aby klient nie odczuł turbulencji, które wystąpiły na drodze. W rezultacie ponad 98% realizowanych przez nas przesyłek w Europie dociera do kraju przeznaczenia bezpiecznie i na czas, co jest niedoścignionym w branży wskaźnikiem jakościowym.
Chociaż oferowanie bardziej zaawansowanej usługi w niższej cenie – i to w odniesieniu do przesyłek zagranicznych – wydaje się sprzecznością, jest możliwe dzięki stałemu doskonaleniu procesów logistycznych oraz rozwojowi wymiany informacji pomiędzy wszystkimi terminalami w naszej sieci. Sprawny operator logistyczny musi mieć gęstą i elastyczną sieć połączeń w całej Europie. Powinna być zintegrowana jednym systemem IT pozwalającym na zarządzanie operacjami i optymalne planowanie tras, aby móc zapewnić klientom szybkie i bezpieczne połączenia w różnych kierunkach. Obecnie eksportujemy z Polski towary poprzez 46 codziennych i bezpośrednich połączeń eksportowych i 58 połączeń importowych z różnymi krajami europejskimi. W rezultacie przesyłki do krajów sąsiednich możemy obsługiwać w standardach czasowych przesyłek krajowych, czyli w ciągu jednego dnia, do Włoch – do dwóch dni, a do odległych krajów europejskich jak Hiszpania wystarczą nam cztery dni. Dzięki naszej sieci klient też może liczyć na znaczące oszczędności w całkowitych kosztach logistycznych.
Na koszty przewozu, czas, jakość i bezpieczeństwo wpływają także kontenery wymienne, które wykorzystuje Dachser. W przypadku długich tras przesyłki nie są przeładowywane w platformach, co znacząco ogranicza ryzyko uszkodzeń. Mogą też być nieustannie w ruchu, niezależnie od czasu pracy kierowcy. Kiedy jeden zestaw kończy pracę, kontener jest zabierany przez kolejny samochód i inny kierowca kontynuuje przejazd na wytyczonej trasie. Korzystając z kontenerów wymiennych, dbamy też o optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, ponieważ pozwalają one na składowanie palet z towarami na dwóch poziomach. Zabezpieczone w ten sposób towary nie ulegają uszkodzeniu. Kontenery są również ułatwieniem dla załadowcy lub odbiorcy, do których można je dostarczyć z wyprzedzeniem lub odebrać po rozładunku.
Ten tekst jest komentarzem eksperckim. Przeczytaj tekst główny »
Logistyka pełna potencjału
Strategia | Działania operacyjne Aleksander Krakowski PLNa polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.

Z magazynu jak z salonu
Wraz z rozwojem e‑commerce nastąpiły także zmiany w tradycyjnym handlu i sposobie organizacji łańcucha dostaw. Widoczne jest to zwłaszcza w przypadku branży meblowej oraz RTV i AGD. Tradycyjne sklepy, oferujące tego typu asortyment, straciły część funkcji handlowej i coraz częściej stają się salonami wystawienniczymi, zaś klient transakcji dokonuje w sposób tradycyjny lub poprzez sklep internetowy. Nawet jeżeli decyduje się na zakup w tradycyjnym sklepie, zazwyczaj nie zabiera produktu do domu. Nie ma więc uzasadnienia dla utrzymywania takich towarów w sklepowym magazynie. Produkt – niezależnie od miejsca zakupu – może bowiem zostać wysłany do klienta z centralnego magazynu, nawet zlokalizowanego w innym kraju, a klient prawdopodobnie nie odczuje różnicy. Wyjątkiem jednak może być cena, bo utrzymanie zapasu kosztuje, a jego centralizacja spowoduje zmniejszenie kosztów logistycznych. Co więcej, klient może zostać jeszcze lepiej obsłużony, gdy duży telewizor lub ciężka lodówka zostaną bez jego zaangażowania dostarczone o wybranej godzinie, wniesione do określonego pomieszczenia, rozpakowane i zainstalowane, a zbędne opakowania zabrane przez dostawców sprzętu. W Dachser taka usługa jest już dostępna w kilku krajach, nazywa się targo on‑site i jest dostępna także dla polskich eksporterów.
Informacja o statusie realizacji zamówienia w czasie rzeczywistym oraz przewidywanym czasie dostawy jest bezdyskusyjną potrzebą rynku i naszych czasów.
Dachser pełni również bardzo istotną rolę wobec firm sprzedających swoje towary poprzez nowe kanały dystrybucji, takie jak platformy logistyczne dużych sklepów internetowych, np. Amazon, czy też sieci marketów DIY. Dzięki dopracowanym do perfekcji procesom logistycznym i dostawom realizowanym przez Dachser w specjalnie wyznaczonych oknach czasowych nasi klienci mogą przezwyciężyć bariery związane z wysokimi wymaganiami takich sprzedawców pod względem szybkości i terminowości dostaw oraz obsługi produktów już na terenie marketów. W konsekwencji mogą rozwijać się w skali międzynarodowej z wykorzystaniem operatora logistycznego działającego w ich imieniu.
Przed branżą logistyczną stoją coraz potężniejsze wyzwania. Będą one polegać na efektywnym zarządzaniu coraz większą ilością danych: big data, prognozowanie potrzeb i zachowań klientów oraz poprawianie efektywności procesów poprzez ich automatyzację i robotyzację, także pod względem magazynowania i transportu. Dlatego naszym hasłem przewodnim jest inteligenta logistyka, bo tu właśnie upatrujemy źródeł przewagi obecnie i w przyszłości. Stawiamy na połączenie zaawansowanych technologii i wyjątkowych rozwiązań informatycznych. Na co dzień w każdym z oddziałów pracujemy na jednym autorskim, zintegrowanym systemie informatycznym. Procesy w każdym kraju wyglądają tak samo, a więc struktura organizacyjna jest identyczna we wszystkich oddziałach w Europie, co znacząco ułatwia komunikację, buduje przewagę nad konkurencją i sprzyja realizacji coraz większych wyzwań.
Przeczytaj pozostałe komentarze: »
Korzyści z prostoty
Strategia | Działania operacyjne Adam Godawski PLWspółczesny klient jest bardziej wymagający, świadomy swoich potrzeb i sposobów ich realizacji.

Innowacyjne rozwiązania w logistycznym łańcuchu dostaw
Strategia | Działania operacyjne Anna Galas PL
Przewaga dzięki zwinności
Strategia | Działania operacyjne Grzegorz S. Woelke PLZłożoność współczesnych organizacji wymaga odpowiednio elastycznego łańcucha dostaw.

Korzyści ze wspólnych standardów
Strategia | Działania operacyjne Elżbieta Hałas PLWprowadzenie globalnych standardów GS1 w łańcuchu dostaw pozwala na znaczące usprawnienie procesów logistycznych.
