Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Przełomowe innowacje

Moda szyta na miarę potrzeb środowiska

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Branża odzieżowa się zmienia i wszystko wskazuje na to, że coraz bardziej widoczny, również w Polsce, trend eko nie przeminie szybko. W odpowiedzi na globalne wyzwania środowiskowe firmy szukają rozwiązań, jak znaleźć wspólny mianownik pomiędzy realiami branży i rosnącą świadomością ekologiczną. Czy wizja odpowiedzialnej mody ma szansę się ziścić?

Partnerem materiału jest LPP.

Gdańska spółka odzieżowa LPP przekonuje, że jest to możliwe. W ogłoszonej strategii zrównoważonego rozwoju polski producent deklaruje, że chce poświęcić najbliższe pięć lat na transformację swojego biznesu – wszystko po to, aby nadal kreować trendy, jednocześnie nie szkodząc otoczeniu. W 100% przyjazne środowisku opakowania i 50% kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved, a przy tym zmniejszenie śladu węglowego – to najważniejsze cele spółki na najbliższe pięciolecie. Na tym jednak nie koniec, a przyszłość polskiego rynku odzieżowego może w ciągu następnych lat całkowicie zmienić obraz znany nam z galerii handlowych.

Dotychczas w naszej strategii zrównoważonego rozwoju koncentrowaliśmy się na inwestycjach w bezpieczeństwo produkcji. W dalszym ciągu pozostaje to jednym z naszych priorytetów. Równocześnie jednak widzimy, jak ważne jest zmniejszenie wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko naturalne. Przeanalizowaliśmy, jakie największe zadania stoją przed branżą w kontekście wyzwań środowiskowych. Wskazaliśmy obszary, gdzie powinniśmy najszybciej reagować, by zatrzymać negatywne oddziaływanie przemysłu odzieżowego na otoczenie – komentuje Anna Miazga, ekspertka LPP ds. zrównoważonego rozwoju.

Zmiany w branży odzieżowej pozytywnie wpłyną na środowisko i z pewnością nie umkną uwadze klientów. Wybierając się na zakupy, będziemy zabierać ze sobą niepotrzebne ubrania, aby zamiast wyrzucać je, oddać potrzebującym. Już dziś w 50 salonach marek Reserved, Mohito i House znajdują się kontenery, do których klienci mogą oddawać ubrania dowolnej metki, zamiast gromadzić je bezcelowo na dnie szafy. Akcja wystartowała w lipcu 2018 roku i w pilotażowym etapie była realizowana w 20 salonach Reserved. Pozytywny efekt środowiskowy akcji i dobre przyjęcie wśród klientów skłoniły LPP do rozszerzenia zbiórki na inne marki. Do tej pory zebrano ponad dwie tony tekstyliów. Czy udało się nadać tym ubraniom drugie życie? – Dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta, które prowadzi noclegownie dla osób bezdomnych i ubogich, zebrane tekstylia trafiły do najbardziej potrzebujących w całej Polsce – wyjaśnia Anna Miazga. – Cieszymy się, że nasz pomysł na wydłużenie cyklu życia odzieży spotkał się z tak dużym zainteresowaniem klientów. Mamy też ogromną satysfakcję, że stosujemy rozwiązanie w duchu reuse, a zebrane tekstylia trafiają w 100% do potrzebujących – dodaje Anna Miazga.

Już w 2023 roku kontenery na niepotrzebne tekstylia pojawią się w każdym salonie, we wszystkich markach LPP. Polski producent zamierza także zainwestować milion złotych w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne. Obecnie gdańska spółka prowadzi sprzedaż na 25 rynkach w ponad 1700 salonach stacjonarnych.

Zgodnie z wizją LPP przyszłość rynku mody będzie się kształtować nie tylko w zgodzie z ideą recycle‑reuse, ale również pod znakiem kolekcji przyjaznych środowisku. Już w 2018 roku w 2 mln sztuk odzieży gdańska spółka zastąpiła wykorzystanie konwencjonalnej bawełny odmianą organiczną. Ponadto polski producent tworzy ubrania z takich materiałów jak TencelTM Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, organiczny len, czy włókna z recyklingu, np. poliester pozyskany z butelek. W najnowszej kolekcji jesień/zima 2019 w Reserved LPP osiągnęło 22% udziału zrównoważonych materiałów.

Reserved jako nasz flagowiec wyznacza kierunek pozostałym brandom i tutaj ten udział kolekcji przyjaznych środowisku będzie najwyższy. W 2025 roku już co drugie ubranie marki będzie oznaczone metką Eco Aware – to znaczy, że materiał wykorzystany do ich produkcji będzie przyjazny środowisku lub pozyskany w procesie zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. W LPP nic nie trafi na „zieloną metkę” bez odpowiedniego certyfikatu. Zmiany dotyczą też naszych młodszych brandów. Do 2021 roku co czwarty produkt wszystkich marek LPP będzie przyjazny środowisku – komentuje Anna Miazga.

Skala zmian będzie odczuwalna – obecnie polski producent dystrybuuje rocznie przeszło 200 mln sztuk odzieży na 3 kontynenty. Ponadto w 2021 roku wszystkie ubrania marek LPP zawierające wełnę lub pierze będą posiadały odpowiednie certyfikaty RDS lub RWS, gwarantujące, że wykorzystany materiał został pozyskany z troską o humanitarne warunki życia zwierząt.

Zbiórka niepotrzebnej odzieży w każdym salonie odzieżowym polskiej firmy może zachęcić klientów do tego, aby oprócz kolejnych zakupów pomyśleć o ubraniach, które zalegają na dnie szafy. Pierwsze sukcesy akcji potwierdzają, że ich historia nie musi się kończyć w śmietniku, a wręcz przeciwnie – możemy im nadać drugie życie i dodatkowo pomóc potrzebującym. Co drugie ubranie przyjazne środowisku na wieszaku popularnej polskiej marki to wizja, która ma się ziścić już za pięć lat. Przyszłość rynku mody kształtuje się na naszych oczach i jak wskazuje nowa strategia rozwoju LPP branża może się zmienić z korzyścią dla nas wszystkich.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak powinien zmieniać się CSR? »

Nowe spojrzenie na CSR 

Pobierz wydanie specjalne HBRP, w całości poświęcone zostało nowemu wymiarowi społecznej odpowiedzialności.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!