Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Opakowanie przyszłości z przeszłości - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analiza danych, Big Data

Opakowanie przyszłości z przeszłości

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Konsumenci coraz większą wagę przykładają do zrównoważonego stylu życia, zaś w odpowiedzi na ich potrzeby przedstawiciele rozmaitych branż wprowadzają kolejne innowacje. Tymczasem na rynku już od dawna jest obecny produkt w ekologicznym opakowaniu: piwo w butelce zwrotnej. Niestety, mimo kampanii edukacyjnych i wysiłków browarów, jego potencjał nie jest w pełni wykorzystywany, a wraz z wyrzuconymi tonami szkła konsumenci tracą miliony złotych.

Partnerem materiału jest Kompania Piwowarska.

Półlitrowa, szklana, zazwyczaj zielona lub brązowa butelka zwrotna jest opakowaniem charakterystycznym dla piwa. Piwosze są do niej przyzwyczajeni i od lat chętnie ją wybierają, szczególnie ci, którzy robią zakupy w małych sklepach. Można uznać, że zaczęli wcielać w życie idee recyklingu i zero waste, zanim stały się modne.

„Pod koniec ubiegłego wieku czy jeszcze kilkanaście lat temu, gdy polscy konsumenci wciąż byli pod wrażeniem własnej siły nabywczej i różnorodności oferty rynkowej, butelka zwrotna mogła wydawać się przeżytkiem, reliktem minionej epoki. Dzisiaj, wraz ze zwiększoną troską społeczeństwa o środowisko, już staje się opakowaniem przyszłości” – wskazuje Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej, która corocznie połowę wolumenu piwa, 6,5 miliona hektolitrów, sprzedaje w butelkach zwrotnych.

Butelka zwrotna jest chyba najbardziej ekologicznym opakowaniem piwa dostępnym w sklepie. Piwosze są świadomi tego faktu – przyznają to zarówno klienci sklepów kupujący piwo tylko w butelce (76% respondentów), jak i ci, którzy nabywają je wyłącznie w puszce (46%) – wynika z badania Zwracanie butelek przeprowadzonego prze firmę Kantar w marcu 2019 roku. Gdyby zaprzestać produkcji szklanych butelek zwrotnych, rocznie powstałoby 600 tysięcy ton dodatkowych odpadów, a huty musiałyby je przerabiać przez dwa lata, pracując bez przerwy. Żywot tego opakowania jest intensywny – w ciągu roku butelka przeciętnie cztery razy powraca na rynek, napełniona na nowo piwem. Średnio butelka żyje na rynku dwa lata i w tym okresie rotuje dziewięć razy. To mało, bo mogłaby być wykorzystana przynajmniej 20 razy.

Tu trzeba zauważyć, że opakowanie to jest ekologiczne nie tyle przez warunki produkcji, ile założenie, że zostanie wielokrotnie zwrócone i ponownie trafi na rynek – do czego jest niezbędna współpraca z konsumentami. Świadomość tego, że butelka zwrotna jest ekologiczna pozostanie tylko deklaracją, jeśli nie zostanie poparta działaniem. Tymczasem KP szacuje, że 9% butelek zwrotnych (z prawie 1,3 miliarda, które co roku wprowadza na rynek) nigdy nie wraca do browarów. Mogłoby się wydawać, że to niewielki odsetek, tymczasem oznacza on ponad 110 milionów sztuk. Jest więc o co walczyć.

Piwosze nie zwracają butelek z wielu powodów. Najczęściej wymieniają m.in. takie przyczyny, jak: brak motywacji (58% osób niezwracających butelki), brak możliwości (45%) czy wreszcie brak wiedzy (26%). Z pewnością nastawienie sklepów i związane z tym formalności nie ułatwiają im zadania.

„Jednym z głównych problemów jest wymaganie sprzedawców, aby klienci okazywali paragony potwierdzające nabycie piwa w tych opakowaniach. Nie jest to żaden wymóg prawny, lecz wieloletnia praktyka rynkowa, którą należałoby w końcu wyjaśnić. Ze względu na poszerzanie stosowania opakowań zwrotnych przyznanie konsumentom prawa do oddawania butelek za zwrotem kaucji miałoby ogromne znaczenie. Obecnie prawie połowa klientów kupujących piwo w butelkach zwrotnych twierdzi, że podczas ich zwrotu sprzedawca wymaga okazania paragonu. Należy też zrozumieć detalistów, którzy często nie dysponują przestrzenią do gromadzenia butelek. Moim zdaniem, nie jest to sytuacja patowa, może ją odwrócić zmiana obowiązujących regulacji oraz relacji biznesowych” – mówi Grzegorz Adamski.

Mimo możliwości odzyskania kaucji piwosze raczej nie przywiązują wagi do aspektu finansowego zwracania butelek – oddają je głównie z troski o środowisko (41% respondentów zwracających butelki) albo z chęci zaprowadzenia porządku (31%), ostatnim powodem są pieniądze (23%). Co ciekawe, tylko co piąty z tej grupy badanych wkłada te pieniądze do portfela – pozostali wymieniają butelki na kolejne piwa. A przecież za pięciokrotność kaucji można kupić nie tylko piwo, ale także bochenek chleba lub karton mleka, a za dziesięciokrotność – litr benzyny. W 2018 roku niezwrócone do Kompanii Piwowarskiej butelki kosztowały piwoszy łącznie 58 milionów złotych. Uwzględniając fakt, że KP odpowiada za około 35% rynku piwa, a pozostali duzi producenci również borykają się z problemem niewystarczającej liczby zwrotów butelek – koszty tego zjawiska w skali Polski są duże.

Klienci nie zwracają do sklepu butelek po piwie, bo nie mają motywacji, by zachować paragon, którego okazania wymaga sprzedawca.

„Niestety, zwracanie butelek do sklepów nadal wywołuje negatywne skojarzenia. Wiele osób uważa, że to sposób na zbieranie pieniędzy przez ludzi z marginesu społecznego. Może kiedyś faktycznie tak było, ale teraz mamy XXI wiek i butelka zwrotna powinna być pozytywnie postrzegana, ponieważ pomaga chronić środowisko i oszczędzać pieniądze. Potrzeba nam edukacji, aby ludzie zaczęli uznawać zwrot lub wymianę butelek za przejaw zaradności i troski o środowisko – tak jak traktują wykonane z materiału torby wielokrotnego użytku” – zauważa Grzegorz Adamski.

Kompania Piwowarska przekonuje do zwracania butelek m.in. przez akcje edukacyjne takie jak „Bądź mądry”. W 2017 roku podczas dwóch kolejnych edycji akcji blogerzy zachęcali do mądrego obchodzenia się z butelkami, przypominając nie tylko o tym, by w ogóle je zwracać, ale także – jak to robić. Butelki wracające do browarów nie mogą być uszkodzone, trwale zakapslowane czy w inny sposób zamknięte ani też wypełnione niedopałkami.

„Wierzę, że w obecnej sytuacji, gdy tak wiele mówi się o ochronie środowiska i racjonalnym korzystaniu z zasobów naturalnych, butelka zwrotna będzie zyskiwać na znaczeniu, a ilość zwrotów będzie rosnąć – z korzyścią dla wszystkich stron. To opakowanie doskonale wytrzymało próbę czasu i w pełni odpowiada na współczesne potrzeby. Powinniśmy maksymalnie wykorzystać jego potencjał” – podsumowuje ekspert Kompanii Piwowarskiej.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Dialog kluczem do sukcesu 

, Ewelina Seget PL, Marzena Atkielska PL, Agnieszka Dolna PL, Adam Piwek PL, Magdalena Grońska PL, Joanna Socha PL

Walka z ubóstwem, zmniejszanie nierówności społecznych i redukowanie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko to tylko niektóre z bolączek, z którymi mierzą się firmy w Polsce.

Ruch społecznie odpowiedzialny 

, Rafał Mikołajczyk PL

Staliśmy się uczestnikami i obserwatorami zmian w podejściu biznesu do społecznej odpowiedzialności – coraz więcej firm w Polsce realizuje działania CSR, które wykraczają poza obszar filantropii.

Istniejemy dla ludzi 

Wolontariat pracowniczy, programy grantowe oraz program stypendialny to najważniejsze działania, jakie prowadzi Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego

Stawiamy na wiedzę 

, Agnieszka Dolna PL

Fundacja NUTRICIA od ponad 20 lat konsekwentnie realizuje misję, którą jest ochrona, promocja i zapewnienie zdrowia poprzez żywienie.

Kierunek odpowiedzialność 

Wartość firmy można budować, łącząc cele biznesowe i społeczne. Udowadnia to PKN ORLEN, działając z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Z Polakami po zdrowie 

, Adam Piwek PL

W ubiegłym roku ponad 230 tysięcy Polaków uczestniczyło w różnych formach aktywności związanych z promocją zdrowego stylu życia, wspieranych przez Santander Consumer Bank.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj