Czy zaangażowanie pracowników jest ważne? To nie ulega wątpliwości. Czy należy je badać? To nie podlega dyskusji. Poznaj narzędzie pomiaru zaangażowania pracowników, które dostarczy wskazówek, jak poprawić codzienne funkcjonowanie firmy.
Partnerem materiału są Zmotywowani.pl i enpulse .

Jak pokazują badania i doświadczenia praktyków biznesu, zaangażowanie pracowników jest obecnie jednym z kluczowych elementów budowania konkurencyjności. Przyczynia się nie tylko do poprawy wyników finansowych, ale też do ograniczenia absencji osób zatrudnionych, zmniejszenia prawdopodobieństwa ich odejścia z pracy, podniesienia wydajności. Dodatkowo, co jest szczególnie istotne w sektorze handlowym, zaangażowanie pracowników ściśle wiąże się z lojalnością klientów, a więc i wielkością sprzedaży. Co ciekawe, zaangażowani pracownicy są dwa razy mniej zagrożeni depresją niż niezaangażowani.
Nowe narzędzie
Przez ostatnie dwa lata zespół Zmotywowani.pl pracował nad opracowaniem innowacyjnego narzędzia. Podczas jego tworzenia w dużej mierze bazowaliśmy na wcześniejszych doświadczeniach – zarówno tych związanych z samym badaniem pracowników, jak i tych dotyczących oczekiwań naszych klientów, także w kwestii raportowania wyników. Okazało się, że klasyczne wykresy to dzisiaj za mało, a właściciele firm oraz działy HR oczekują czegoś więcej – konkretnych wyników liczbowych, najlepiej w formie wskaźnika. Nasi klienci potrzebowali czegoś, co dostarczy im szybkich informacji, nawet bez pomocy eksperta, „pulsometru”, który na bieżąco mierzyłby stan zaangażowania ich pracowników i dostarczał informacji, dzięki którym możliwe jest szybkie podejmowanie decyzji zarządczych. Czyli mieć możliwość badać, reagować natychmiast i obserwować zmiany niemal w czasie rzeczywistym.
Bazując na tej wiedzy i doświadczeniu oraz odwołując się do istotnych teorii zaangażowania, opracowaliśmy autorską metodykę jego badania u pracowników, zaś na jej podstawie zaprojektowaliśmy system pomiaru i wskaźnik zaangażowania Enpulse. Ostatni rok poświęciliśmy na testowanie i udoskonalanie tego narzędzia – w tym wymiarze współpracowaliśmy m.in. z przedstawicielami kadry akademickiej zajmującej się tymi zagadnieniami, specjalistami ze strefy biznesu oraz szkoleniowcami. W panelu testowym znajduje się kilkanaście firm i ponad trzy tysiące respondentów, w tym również obywatele krajów innych niż Polska – wielokulturowość jest szczególnie istotna, ponieważ dała nam możliwość stworzenia narzędzia uniwersalnego, niezależnego od kraju świadczenia pracy, jak i narodowości pracowników.
Narzędzie badania zaangażowania Enpulse daje korzystającej z niego firmie dużą przewagę – gotowe rozwiązanie, dzięki któremu w szybki, wygodny sposób można m.in. sprawdzić aktualny poziom zaangażowania pracowników.
Efektem prac zespołu Zmotywowani.pl jest innowacyjny, nowoczesny system badania i raportowania wyników dotyczących zaangażowania oraz syntetyczny wskaźnik zaangażowania Enpulse. Premiera planowana jest wiosną tego roku. Co zatem nowego, innego niż w stosowanych dotychczas rozwiązaniach, oferuje nasz system?
Bieżąca kontrola
Przede wszystkim to swoisty „pulsometr” organizacji. Umożliwia badanie zaangażowania pracowników na bieżąco i dostarcza szybkich informacji. System jest przejrzysty i prosty w obsłudze, a wszystkie zawarte w raporcie elementy są pokrótce opisane. Nawet osoby mniej zaznajomione z tematyką zaangażowania mogą lepiej poznać to zagadnienie, co bez wątpienia stanowi walor edukacyjny systemu. Jest to również doskonałe rozwiązanie dla firm działających w sektorze MŚP – można poradzić sobie z wynikami przedstawionymi w raporcie bez rozbudowanych struktur HR.
System pozwala na kompleksowe badanie różnych poziomów organizacji (departamentów, działów i zespołów), co umożliwia dostosowywanie działań naprawczych do konkretnych grup pracowników – różne jednostki organizacyjne mogą się borykać z różnymi problemami. Rezultaty poszczególnych grup można porównywać ze sobą, ale również sprawdzić, jak wyniki danej organizacji wypadają w porównaniu z Pełnym Panelem, czyli wszystkimi osobami ankietowanymi w systemie – czasem okazuje się przecież, że dobrze wcale nie oznacza aż tak dobrze, zaś źle to nie zawsze tak bardzo źle.

Kompleksowe badanie
Pytania zadawane są pracownikom w interwałach miesięcznych, co pozwala poznać nie tylko perspektywę roczną, co jest częstym, lecz nie zawsze skutecznym podejściem, ale i sytuację bieżącą. Wyniki z krótkich okresów są rzeczywistym odzwierciedleniem aktualnych odczuć, motywacji, potrzeb i chęci pracowników. Jednocześnie przyjęcie takich interwałów nie sprawia, że pracownicy są znużeni badaniem.
Ankiety mają formę elektroniczną – mogą być wypełniane również na dowolnym urządzeniu mobilnym lub w specjalnie zapewnionym na potrzeby badania infokiosku. Każdy użytkownik otrzymuje mailowe powiadomienie o ankietach w systemie. Jest to ogromna wygoda dla firm, bo praktycznie zdejmuje z nich obowiązek prowadzenia badania. Dodatkowo ankietowani mogą sami decydować, kiedy i gdzie wypełnią ankiety.
Badanie ma charakter kompleksowy – uwzględniono w nim dużo więcej elementów składających się na zaangażowanie pracowników niż w wielu innych tego typu analizach. Zaangażowanie badamy przez pryzmat trzech wymiarów (emocjonalnego, motywacyjnego i racjonalnego), siedmiu obszarów oraz 22 czynników. Zatem narzędzie pozwala pokazać w formie danych liczbowych psychologiczną postawę i zmiany behawioralne zachodzące u pracowników.
Wskaźnik Enpulse ma charakter kumulatywny, czyli we wskaźniku bieżącym są uwzględniane dane z poprzednich etapów badania w danym roku. Dzięki prezentacji w raportach zmian wartości wskaźnika w czasie możliwe jest prześledzenie, jak podjęte działania wpływają na aktualny stan zaangażowania.
Narzędzie badania zaangażowania Enpulse daje korzystającej z niego firmie dużą przewagę – gotowe rozwiązanie, dzięki któremu w szybki, wygodny sposób można sprawdzić aktualny poziom zaangażowania pracowników, dowiedzieć się, które grupy w organizacji mają największe problemy, jak i zidentyfikować obszary, w których muszą zostać wdrożone działania naprawcze.
Ciągły proces
Miejsca pracy, Motywacja Małgorzata Wnęk-Kolaska PLUtrzymanie spójnego, jednolitego organizmu jako angażującego miejsca pracy, opartego na wspólnej wizji, strategii i podzielanych wartościach, jest jednym z kluczowych warunków sukcesu biznesowego.

Zaangażowanie oparte na wartościach
Zarządzanie ludźmi, Komunikacja Agnieszka Balcerska PL, Marta Kowalska PLŻyjemy w dobie rynku pracownika i związanego z nim niedoboru kandydatów. W związku z czym pojawiają się oczekiwania dotyczące zmiany poziomów wynagrodzeń i szerokiej gamy benefitów.
