Coraz trudniej znaleźć oszczędności lub zwiększyć efektywność prowadzonych biznesów, dlatego firmy szukają możliwości wypracowania dodatkowych środków lub wprowadzenia rozwiązań mających na celu wygenerowanie oszczędności.
SD&Partners to firma, która obok doradztwa prawnego, podatkowego oraz usług księgowych oferuje klientom analizę wysokości składek odprowadzanych do ZUS. Przeprowadzamy audyt prawny dokumentacji kadrowo‑płacowej pod kątem poprawności naliczania składki wypadkowej, który często przynosi klientom duże oszczędności. Z naszego doświadczenia wynika, że około 95% podmiotów dokonuje nadpłaty z tytułu składki wypadkowej do ZUS. Podczas audytu przeprowadzamy analizę wszystkich dokumentów z zakresu BHP oraz kadr i płac. W gruncie rzeczy jest to wewnętrzna kontrola, którą klienci zlecają nam, by mieć pewność, że w zakresie naliczania składki wypadkowej nie ma nieprawidłowości.
Zachęta dla pracodawców
Składka wypadkowa charakteryzuje się tym, że ma element płynny, tzw. wskaźnik korygujący. Został wprowadzony, jako zachęta dla pracodawców, aby minimalizować zagrożenia i zwiększać bezpieczeństwo pracy. Wskaźnik ten waha się w przedziale 0,5–1,5% całości składki dla danej kategorii wyznaczonej przez kod PKD. Jednak niewielu z naszych klientów wie, na czym polega zmienność tego wskaźnika. Najczęściej firmy otrzymują z ZUS informację o wysokości składki wypadkowej na dany rok i po prostu ją odprowadzają.
My nie tylko prowadzimy audyt w firmach klientów, ale też staramy się ich edukować, tak by wiedzieli, jak efektywnie premiować bezpieczeństwo w pracy, a tym samym osiągać oszczędności, które umożliwiają przepisy.
Firmy czują nasilone kontrole z PIP i ZUS
W ostatnim czasie znacznie nasiliły się kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, a także ZUS, mające na celu wykrywanie nieprawidłowości. Jednak kontrolerzy zdają się nie dostrzegać sytuacji, w których firmy mają na swoich kontach nadpłaty. Skupiają się na wykrywaniu niedopłat i naliczaniu kar.
Klienci przekonują nas często, że dokumentację BHP, kadrowo‑płacową oraz rozliczenia z ZUS mają w najlepszym porządku, co zweryfikowały liczne kontrole ZUS czy PIP. My jednak w wielu przypadkach wykrywamy niedostrzegane przez kontrolerów nieprawidłowości, które doprowadziły do nadpłaty. Z naszego doświadczenia wynika, że ZUS stwierdza nadpłatę tylko w sporadycznych przypadkach. Oczywiście różne są kwoty ujawnionych nadpłat. Ich wysokość uzależniona jest od takich czynników, jak: rodzaj prowadzonej działalności, liczba pracowników, skala i ciężar gatunkowy nieprawidłowości wykrytych podczas naszego audytu.
Klienci często nie zdają sobie sprawy, jak wysokie mogą być kary. Nie wiedzą, że mogą sięgać nawet setek tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach nawet miliona. Taka kara groziła jednemu z klientów naszej kancelarii.
W ramach naszej usługi nie tylko weryfikujemy poprawność dokumentacji BHP i kadrowo‑płacowej, ale także, co jest bardzo istotne, radzimy klientom, jak usunąć nieprawidłowości, których wykrycie może skutkować mandatem, a nawet w skrajnych przypadkach naliczeniem kary w wysokości 150% składki. Dzięki tym działaniom klienci są zabezpieczeni na wypadek kontroli PIP czy ZUS. Jeżeli nasz audyt nie wykaże nadpłat, to klienci zyskują pewność, że działają zgodnie z przepisami.
Właściwy partner jest gwarancją bezpieczeństwa
SD&Partners zatrudnia prawników, specjalistów w dziedzinie prawa podatkowego, ale również z zakresu BHP oraz kadr i płac. Gwarantujemy bezpieczeństwo naszych rozwiązań, a jeśli trzeba – pełną ochronę prawną.
Dziwią mnie firmy, które decydują się na zatrudnienie kancelarii dopiero wówczas, gdy pojawiają się problemy. Nasi adwokaci i radcowie prawni sami prowadzą sprawy naszych klientów, znając stosowane rozwiązania od podszewki.
Warto zwrócić uwagę, że wynagrodzenie SD&Partners opiera się wyłącznie na success fee, czyli do momentu stwierdzenia nadpłaty klienci nie ponoszą żadnych kosztów. Nie pobieramy opłaty wstępnej ani stałej za nasze prace. Klient otrzymuje zawsze pełen audyt, natomiast jeżeli nadpłaty nie ma, my nie otrzymujemy wynagrodzenia.
Naszymi klientami są firmy z różnych dziedzin gospodarki, od małych spółek, których zespoły liczą 150 pracowników, do bardzo dużych podmiotów, zatrudniających ponad 5 tysięcy osób.
W wyniku zmiany przepisów tylko do końca 2016 roku możemy przeprowadzać audyt na 10 lat wstecz. Od 2017 roku, niestety, będzie to już tylko pięć lat, co znacząco wpłynie na wysokość korygowanych nadpłat. Mimo tak gorącego okresu zespoły SD&Partners przeprowadzają audyt prawny dokumentacji kadrowo‑płacowej pod kątem poprawności naliczania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych nawet w ciągu miesiąca. Jest to możliwe dzięki dopracowanemu w każdym szczególe procesowi zarządzania projektem. Spodziewamy się, że jeszcze wielu klientów zdecyduje się na nasze usługi do końca roku, ale też później, po wejściu w życie nowych przepisów.