O sukcesie firm rodzinnych w nadchodzących latach mogą przesądzić takie kompetencje, jak synteza danych oraz inteligencja społeczna. Jednocześnie obszarem strategicznym, w którym przedsiębiorstwa rodzinne radzą sobie najlepiej, są relacje z klientami.

Partnerem materiału jest:
Wskazał je amerykański Institute for the Future z siedzibą w Palo Alto wspólnie z Uniwersytetem w Phoenix w raporcie, wydanym przy współpracy z EY oraz Bankiem Pekao S.A.Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017. Wspomniane siły sprawią, że na rynku pracy będą się liczyć zupełnie nowe kompetencje, co nie pozostanie bez wpływu na funkcjonowanie firm. Aby sprawdzić, jakie czynniki będą decydowały o konkurencyjności przedsiębiorstw w nadchodzących latach, Fundacja Firmy Rodzinne przeprowadziła badania wśród przedsiębiorstw korzystających z marki Drzewko Firma Rodzinna. Jego wyniki zostały przedstawione w raporcie *Future Work Skills 2020. *Długowieczność, automatyzacja, zbiory danych, nowe technologie, superstruktury organizacyjne czy globalnie połączony świat to najważniejsze trendy, które zmienią świat w kolejnych latach.
Podczas badania skupiono się na tym, jak firmy rodzinne oceniają swój poziom wiedzy w dwóch obszarach – kompetencji przyszłości, a także kompetencji zarządczych. Celem badania było sprawdzenie, jakie kompetencje są kluczowe do osiągnięcia sukcesu rynkowego w zmieniającym się otoczeniu. Ankietowanych podzielono na liderów rynkowych oraz pozostałe firmy. Pierwsza kategoria skupia z jednej strony największe przedsiębiorstwa uzyskujące obroty powyżej mediany średnich obrotów dla wszystkich firm z Drzewkiem, a z drugiej organizacje rozwijające się w ponadprzeciętnie wysokim tempie.

Siła technologii i inteligencji
Z raportu wynika, że liderzy rynkowi rozumieją, że korzystanie z dużych zbiorów danych (big data) w coraz większym stopniu wpływa na rozwój biznesu (zobacz ramkę Firmy deklarujące, że poniższe zjawiska dotyczą ich w stopniu wysokim lub bardzo wysokim). Wśród wiodących firm prawie połowa (42,9%) uważa, że na przestrzeni ostatnich trzech lat to zjawisko dotyczyło ich firmy w wysokim lub bardzo wysokim stopniu. Wśród pozostałych uważa tak zaledwie co czwarty przedsiębiorca. Szczególnie istotna jest umiejętność syntezy danych z ich dużych zbiorów i wyciągnięcia właściwych wniosków. W tym obszarze rozbieżność między liderami a pozostałą grupą firm wyniosła aż 12 punktów procentowych.
Ponadto na znaczeniu zyskuje umiejętność szybkiej oceny emocji i dopasowania do nich sposobu komunikacji. Inteligencja społeczna jest szczególnie istotna w firmach rodzinnych, w których relacje prywatne często przeplatają się z zawodowymi. Aż 75% przebadanych przedstawicieli firm rodzinnych deklaruje, że chce ją rozwijać niezależnie od tego, czy została ona już w firmie przyswojona, czy nie. Wiele wskazuje więc na to, że w przyszłości bardzo istotne okażą się dla przedsiębiorstw kompetencje miękkie.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Sztafeta rodzinnego biznesu
Sukcesja, Zarządzanie firmą Aleksander Krakowski PLPrzekazywanie sterów w firmie rodzinnej stanowi długotrwały proces wymagający drobiazgowego zaplanowania.

Mocne i słabe strony
W drugiej części raportu ankietowani wskazali kluczowe kompetencje ze strategicznych obszarów zarządzania. Firmy rodzinne najwyżej oceniają swoje kompetencje w obszarze relacji z klientami, określone jako umiejętność zrozumienia ich potrzeb, budowa marki, wykorzystywanie zróżnicowanych kanałów komunikacji czy też rozwój na nowych rynkach geograficznych. Swoje kompetencje pod tymi względami oceniło wysoko lub bardzo wysoko blisko 90% badanych, co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę, że niemal wszyscy badani inwestują w trwałość biznesu, dzięki czemu robienie z nimi interesów jest postrzegane jako bezpieczniejsze. Innymi słowy, firmom rodzinnym zależy na nawiązywaniu relacji na dziesięciolecia, a nawet na całe pokolenia.
Firmy rodzinne najwyżej oceniają swoje kompetencje w obszarze relacji z klientami.
Znacznie mniej budująco wypadły w badaniu takie kompetencje jak zarządzanie zasobami ludzkimi oraz radzenie sobie z nowoczesnymi technologiami. W przypadku tej pierwszej kategorii, rozumianej jako umiejętność rekrutacji, utrzymania czy motywowania pracowników, wysoki lub bardzo wysoki poziom przyswojenia zadeklarowało 50,8% firm zaliczonych do grona liderów oraz 43,9% pozostałych. Tymczasem warto pamiętać, że firmy, które umieją przełożyć cele przedsiębiorstwa na cele pracowników, zdają sobie sprawę, że służy to zarówno motywacji pracowników, jak i lepszej pracy zespołowej. To zresztą jedna z najrzadszych umiejętności wśród wszystkich firm, które uczestniczyły w badaniu. Przedsiębiorstwa te są także świadome i korzystają z narzędzi do pomiaru efektywności przedsiębiorstwa oraz posiadają większe umiejętności w zakresie budowy marki. Mniej niż połowa liderów (42,9%) i reszty badanych przedsiębiorstw (41,7%) uważa się natomiast za biegłych w dziedzinie technologii. Ta kompetencja została zdefiniowana w badaniu jako wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi do zwiększania efektywności, wsparcia działań rozwojowych czy też kształtowania nowoczesnej oferty produktowej. Największe różnice między obiema grupami można natomiast zauważyć w dziedzinie zarządzania finansami, w których wysoki lub bardzo wysoki poziom przyswojenia deklaruje 69,8% liderów oraz 51,8% pozostałych przedsiębiorstw. Na tę kompetencję składają się m.in.: pomiar efektywności podjętych działań, planowanie finansowe czy zarządzanie ryzykiem.
Niezależnie od pewnych niedociągnięć, pod względem rozwijania obszarów strategicznych firmy rodzinne coraz częściej zdają sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach nie wystarczą już szczere intencje i atmosfera ogniska rodzinnego w pracy, aby wygrać wojnę o talenty. Dziś jest czas na opracowanie nowoczesnych metod rekrutacji, sposobów motywowania i doceniania pracowników. Z pewnością pomocne mogą być nowoczesne metody pobudzania innowacyjności w firmach, takie jak odwołanie się do zbiorowej inteligencji pracowników w rozwiązywaniu codziennych problemów biznesowych, czyli tzw. crowdsourcing. To może dać realną szansę na zauważalne zwiększenie konkurencyjności.
Raport Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017 został opracowany na podstawie badania ilościowego Kluczowe składniki sukcesu, przeprowadzonego w styczniu 2017 roku w formie wywiadów telefonicznych na próbie 202 przedsiębiorstw rodzinnych.
Przeczytaj pozostałe komentarze: »
Technologia wspierająca płynne przekazanie władzy
Technologia, Sukcesja Piotr Ciski PLDla wielu polskich firm rodzinnych sukcesja będzie dużym wyzwaniem strategicznym.
