Stopa bezrobocia w Polsce ciągle spada. W czerwcu wynosiła 5,9%, co oznacza, że bez pracy pozostawało mniej niż milion ludzi. Takiego wyniku nie było od 28 lat.
Nic dziwnego, że przedsiębiorcy narzekają na brak rąk do pracy i podejmują różne działania, których celem jest budowa pozytywnego doświadczenia pracowników (Employee Experience), aby związać ich silniej z firmą bądź z sukcesem rekrutować nowych. Firma doradcza KPMG, przeprowadzając drugą edycję badania na temat kluczowych wyzwań stojących przed pracodawcami w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, sprawdziła, jak firmy budują te pozytywne doświadczenia.
Okazało się, że obszarem, w którym najtrudniej zarządzać Employee Experience, jest tzw. czynnik ludzki, na który składają się m.in.: jakość kadry kierowniczej, dopasowanie zadań do możliwości danej osoby, nauka oraz działania prorozwojowe. W średnim terminie te kwestie pozwalają zatrzymać pracowników w firmie, a w długim – przyciągają nowych kandydatów. Autorzy raportu Key Employer Challenges – jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika? cyklicznie analizują trendy związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim, ze szczególnym naciskiem na identyfikację tych, które dały się zauważyć w ostatnim okresie w podziale na dwa obszary: doświadczenia pracowników oraz transformacja działów personalnych.
Poszukujesz praktycznych rozwiązań rekrutacyjnych?»
Ludzie są najważniejsi
Od dwóch lat firmy w Polsce zmagają się z rosnącym zjawiskiem niekontrolowanych odejść pracowników, szczególnie fizycznych i produkcyjnych. Problem najczęściej dotyczy organizacji, które zatrudniają do 500 osób oraz działają w takich branżach, jak: spożywcza, budownictwo i nieruchomości, nowoczesne technologie oraz transport. Zjawisko to jako bardzo istotne wyzwanie sygnalizowane jest obecnie przez około 40% badanych firm. Jednak niemal połowie przedsiębiorców z tej grupy udaje się nim zarządzać i traktują je jako naturalny proces rotacji zatrudnionych. Z kolei dla 17% nieplanowane odejścia w ogóle nie stanowią wyzwania.
Z badania wynika, że firmy, które nie zmagają się z płynnością kadr, szczególnie najniższego szczebla, podejmują działania związane z utrzymaniem jakości i profesjonalizmu managementu głównie średniego szczebla, inwestują w ścieżki rozwoju kariery, programy zarządzania talentami oraz szkolenia (zobacz ramkę Czy firmy mają problem z utrzymaniem pracowników).
Czy firmy mają problem z utrzymaniem pracowników? (w %)

Przedsiębiorstwa, w których problem braku rąk do pracy przyjął szczególnie ostrą formę, szukają kandydatów do pracy wśród obcokrajowców, zatrudniając ich najczęściej na umowie o pracę (tak twierdzi ? ankietowanych). Zdecydowana większość takich pracowników (79% wskazań) pochodzi z krajów nienależących do Unii Europejskiej, choć liczba osób wywodzących się z krajów unijnych stale rośnie.
Pracodawcy mają świadomość, że pozytywne doświadczenia w miejscu pracy są bardzo istotne w procesie utrzymania pracowników w firmie, dlatego w ciągu ostatnich 18 miesięcy inwestowali w rozwój i szkolenia zespołów. Podejmowali też działania, których celem było bieżące dostosowywanie polityki wynagradzania do specyfiki branży i lokalnego rynku, szczególnie pod względem płacy zasadniczej, bo właśnie wynagrodzenie podstawowe najsilniej wpływa na chęć zmiany pracodawcy. Ponad 40% firm zapowiedziało, że zamierza kontynuować ten proces w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Prawie co piąta ankietowana organizacja zamierza również modyfikować lub wprowadzać system wynagrodzenia zmiennego, gdzie nadal istotną rolę odgrywają benefity oraz programy lojalnościowe (zobacz ramkę Jak firmy budują pozytywne doświadczenia pracowników).
Jak firmy budują pozytywne doświadczenia pracowników (w %)
Jakie działania podjęły firmy w ostatnich 12 miesiącach, aby wpłynąć na budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników?

Technologia, która pomaga rozwinąć skrzydła
Dla budowania pozytywnego doświadczenia pracowników ważne jest również podejście pracodawców do nowych technologii ułatwiających i usprawniających pracę oraz do innowacyjności, która pozwala ludziom rozwijać skrzydła, wykorzystać naturalną kreatywność oraz sprawdzać swoje możliwości w trudnych projektach.
Z raportu wynika, że 83% przedsiębiorstw przyznaje, że innowacyjność jest dla nich ważna lub raczej ważna. Firmy, dla których innowacyjność jest zdecydowanie ważna, częściej niż pozostałe uruchamiają projekty o takim właśnie charakterze (67%) oraz prowadzą programy innowacyjne skierowane do określonych odbiorców (61%). Częściej również wspierają inicjatywy budowania start‑upów wewnątrz firmy (35%), pobudzają kreatywność poprzez różne formy współzawodnictwa, a co najważniejsze – doceniają finansowo (57%) i pozafinansowo (72%) najbardziej twórcze osoby (57%).
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaki kolor ma twoja organizacja? »
Jak zbudować inteligentną organizację?
Strategia | Kultura organizacyjna Anita Zbieg PLW każdej epoce dominuje określona forma organizacji. Jedną z ciekawszych klasyfikacji przedstawił Frederic Laloux w książce
