Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Nie bójmy się rewolucji - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Nie bójmy się rewolucji

26 kwietnia 2023 8 min czytania

Wiele firm przez optymalizację rozumie wyłącznie cięcie kosztów i unika wprowadzania głębokich zmian we własnej działalności. Szybkie zwycięstwa mogą jednak prowadzić do jeszcze wyższych kosztów, lub nawet do zatorów w procesach. Żeby skutecznie optymalizować działalność, przedsiębiorstwa powinny przyjąć długoterminową perspektywę i starać się dostrzec powiązania między wszystkimi elementami procesu.

Partnerem materiału jest 4optima.

Chcąc skutecznie i trwale ograniczyć koszty związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie wystarczy tylko doraźnie ciąć koszty w wybranych obszarach działalności. Efektywna optymalizacja powinna być przemyślanym, nieustającym procesem weryfikacji zasadności ponoszenia kosztów i ich wysokości w odniesieniu do potrzeb, celów strategicznych, a także możliwości rynkowych. Konieczne jest wnikliwe analizowanie sytuacji, w której się znajdujemy, znajomość dostępnych na rynku rozwiązań i kreatywność w szukaniu usprawnień.

Koszty cięte w prosty sposób powracają w innym obszarze. Skuteczne optymalizacje niosą długofalowe korzyści i zainicjują w organizacji niezbędny rozwój. Diagnozując sytuację firmy i planując kolejne kroki, należy porzucić obawę przed tym, że zmiana generuje problem, zamiast go rozwiązywać. Większa prostota, transparentność, efektywność i nowoczesność wdrażanych rozwiązań, o ile będą umiejętnie komunikowane, zyskają aprobatę większości zespołu.

Jak zacząć optymalizację kosztów

Wybór najlepszego rozwiązania powinien być oparty na starannie zbadanym rynku, do czego posłuży dobrze skonstruowane zapytanie ofertowe. W tym celu na podstawie wnikliwej analizy potrzeb musimy skonstruować precyzyjną specyfikację wyłącznie tych aspektów działalności, które wymagają weryfikacji. Wielu przedsiębiorców ogranicza wsparcie dla działań back‑office do zakupu systemu informatycznego, który umożliwia zgromadzenie danych i raportowanie. Jest to dobry początek – ale tylko początek. Analizy wymagają też: proces wewnętrzny, procesy powiązane, poziom konsumpcji kupowanych dóbr i współpraca między silosami w organizacji, a to wykracza poza możliwości narzędzi do raportowania. Jak to działa w praktyce?

Załóżmy, że pewna duża firma kupuje setki tysięcy wizytówek do swoich placówek. Po rozmowie z nami klient zadał sobie pytanie, czy jest sposób, żeby ograniczyć te koszty. Przeprowadzona przez nas analiza centralnych zakupów w przedsiębiorstwie wykazała błędy w specyfikacji: składając w miesiącu pięć zamówień z jednej placówki, klient płacił za każdą dostawę osobno, ponieważ koszt dostawy był wliczony w cenę kompletu. Nie był zaskoczony tym, że towar bez dostawy jest tańszy niż z dostawą, lecz dopiero przedstawienie pełnych kosztów zakupów prowadzonych w ten sposób od lat i porównanie możliwych rozwiązań skłoniło go do rezygnacji z pozornej wygody i zmiany procesu wewnętrznego. Teraz dostawca wizytówek dostarcza zbiorcze zamówienie do centrali, a dalsza redystrybucja do oddziałów odbywa się przy okazji innych przesyłek. Nasze wdrożenie wyeliminowało nieefektywność i pozwoliło klientowi trwale obniżyć koszty o 35%.

Taka optymalizacja przynosi nie tylko wymierne oszczędności. Najczęściej wiąże się też ze zmianą w kulturze organizacyjnej, otwiera i inspiruje osoby nią objęte – oczywiście, im istotniejszy i szerszy proces, tym bardziej ekscytujący. Przykładem może być wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, co gwarantuje oszczędność czasu pracy, kosztów druku, konserwacji urządzeń, samego papieru i materiałów biurowych. Oznacza też zmianę we wszystkich procesach, które uczestniczą w owym obiegu dokumentów. Jakie korzyści płyną z takich zmian? Wprowadzenie dokumentów w formie elektronicznej umożliwia wyniesienie z biur nawet 60% szaf, co oznacza uwolnienie dużej przestrzeni w miejscu pracy. Może to prowadzić do efektywniejszego wykorzystania powierzchni, a nawet zmniejszyć potrzebę wynajmu powierzchni. Inną zaletą zniknięcia papierów z biurek jest większe bezpieczeństwo informacji oraz umożliwienie pracownikom pracy zdalnej.

Podobne konsekwencje może mieć optymalizacja w obszarze kosztów telekomunikacji. Można po prostu przedłużyć kontrakt na kolejne lata, jedynie negocjując stawki, ale dużo większe korzyści przyniesie bardziej kompleksowy projekt, który wraz z oszczędnościami da pracownikom dostęp do nowoczesnych narzędzi pracy. Znacząco wpłynie to na ich mobilność, podniesie komfort pracy, poziom satysfakcji i oceny pracodawcy, a nawet podniesie wydajność zespołów, dla których istotnie zmieni się sposób wykonywania obowiązków.

Ten i pozostałe przykłady pokazują, jak firmy, dokonując głębokich zmian, są w stanie nie tylko zwiększyć oszczędności, ale również pozytywnie wpłynąć na jakość pracy. Gdy tylko pracownicy dostrzegą korzyści płynące dla nich samych, a wynikające z optymalizacji, znacznie łatwiej przejdą przez proces zmian.

Optymalizacja floty samochodowej w Medicover Polska

Pierwotnym celem optymalizacji w firmie Medicover Polska była sprawna i tania wymiana 40% floty, powodowana zbliżającym się końcem obowiązywania umowy na wynajem. Jednak po przeanalizowaniu danych dotyczących całej floty zaproponowaliśmy wymianę wszystkich pojazdów, aby zmaksymalizować korzyści. Następnie zweryfikowane zostały potrzeby firmy. Zbadaliśmy, kto i w jakim celu jeździ tymi autami oraz jakie pojazdy najlepiej będą wspierać pracę ich użytkowników. Tak przygotowaną specyfikację techniczną wysłaliśmy do dostawców samochodów z prośbą o przesłanie ofert.

Porównanie propozycji dostawców pozwoliło ograniczyć wybór do kilku modeli w każdym z segmentów, nad którymi również wcześniej pracowaliśmy. Aby zagwarantować klientowi najlepsze propozycje, stworzyliśmy od podstaw segmentację odbiegającą od standardowego podziału rynkowego. Koncentrując się na funkcjonalności, wybraliśmy konkretne elementy, wyszliśmy poza sztywne ramy ustalonych segmentów rynkowych, by uzyskać maksymalne dopasowanie ofert, ignorując obowiązujące klasy pojazdów. Takie ambitne podejście wymagało porównania wielu różnych czynników, takich jak: cena, okres finansowania, łączny przebieg danego modelu i wycena łącznego kosztu wynajmu. W tym celu należało przeanalizować aż 2267 ofert od rozmaitych dostawców, do czego wykorzystaliśmy nasze autorskie algorytmy.

Wypracowane przez nas nowe zaszeregowanie, znacząco zmieniające standardy, do których była przyzwyczajona załoga Medicoveru, mogłoby spotkać się z dezaprobatą w fazie wdrożenia. Żeby tego uniknąć, od początku współpracowaliśmy z przedstawicielami użytkowników. Grupy robocze zagwarantowały wyższą jakość rozwiązań i pełne zrozumienie dla procesu po stronie załogi. Gdy stworzyliśmy szytą na miarę konfigurację, musieliśmy podjąć się negocjacji, biorąc pod uwagę fakt, że wymiana prawie całej floty oznacza kary umowne za wcześniejsze rozwiązanie kontraktów. Partnerskie podejście i rozumienie mechanizmów działania dostawcy pozwoliło nam wynegocjować bardzo satysfakcjonujący kompromis: TCO (całkowity koszt posiadania) całej floty zamykał się na poziomie niższym od wyjściowego o 32%.

Nasza praca nie zakończyła się na złożeniu zamówienia. Dostawa i odbiory aut były przez nas nadzorowane, a w  tym czasie współtworzyliśmy nową politykę flotową, tak aby stały monitoring kosztów wypływał z dobrze ustawionego procesu zarządzania samochodami w firmie. Dostarczyliśmy Medicover Polska narzędzie kontrolne, aby obsługa nowego procesu i nowej floty była sprawna i skutkowała stałym, niższym poziomem kosztów. Stały monitoring kosztów po wdrożeniu zmian w firmie umożliwia precyzyjne i efektywne skalowanie optymalizacji.

Monika Bis, dyrektor Działu Centralnych Zakupów i Administracji Medicover Polska, podkreśla ważną rolę zewnętrznego konsultanta przy tego typu projektach: „Konsultant wnosi świeżość spojrzenia i kompetencje w obszarze, w którym się specjalizuje – w naszym przypadku decyzje o wymianie całej floty czy wyjściu poza rynkowe schematy segmentacji prawdopodobnie nie zapadłyby bez sugestii z zewnątrz. Z pewnością byłoby też trudno we własnym zakresie znaleźć zasoby, by skutecznie poprowadzić projekt na tak dużą skalę. Często zapominaną, dodatkową korzyścią jest bezstronność, kluczowa w przewidywaniu i radzeniu sobie z problemami i obawami, które zmiana nieuchronnie budzi w ludziach”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

Kontrolować czy ufać: transparentne wydatki służbowe 

, Anna Derlacka PL

Wydatki służbowe to temat kontrowersyjny w każdej firmie. Na tym polu zawsze istnieje ryzyko pomyłek lub nadużyć. Choć wszystkich nigdy nie da się wyeliminować, to można starać się je ograniczyć.

Proste innowacje dają olbrzymie korzyści 

, Elżbieta Hałas PL

Sieć drogerii Rossmann od lat aktywnie stosuje standardy GS1, dotyczące identyfikowania towarów. Czy podobny system może działać u dostawców?

Koszt energii to nie tylko cena 

, Tomasz Ostrowski PL, Piotr Witek PL, Krzysztof Oczko PL

Firmy, które planują zmniejszyć koszty związane z energią elektryczną, powinny zacząć od wykonania gruntownych analiz uwzględniających własne potrzeby, rynek dostawców usług i otoczenie prawne.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj