Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Zarządzanie przez epizody konsumenta - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Zarządzanie przez epizody konsumenta

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Firmy, które kiedyś bazowały na rozwijaniu nowych funkcji produktu i poprawie obsługi klienta, coraz częściej dostrzegają, że źródło przewagi konkurencyjnej leży w całym „okołoproduktowym” doświadczeniu użytkownika.

Na przykład starając się o kredyt hipoteczny, wielu klientów interesuje się nie tylko oprocentowaniem i amortyzacją, ale też tym, czy proces zatwierdzania kredytu przebiega szybko i sprawnie, czy bank ma porządny system płatności online, a także – jak rozwiązuje problemy, które mogą się pojawiać w ciągu całego okresu kredytowania. Wybierając laptop, niektórzy klienci mogą w równym stopniu zwracać uwagę na stałe wsparcie techniczne, co na sam sprzęt i oprogramowanie.

To przesunięcie źródeł wartości sprawia, że menedżerowie zaczynają się poruszać po nieznanym większości terenie. Podczas gdy rozwijanie produktu jest jak poruszanie się po wydeptanej ścieżce, wiele firm nawet nie zabrało się jeszcze za identyfikowanie właściwych sobie, najważniejszych doświadczeń użytkowników, a co dopiero za zarządzanie nimi.

Coraz więcej firm zaczyna posługiwać się nową jednostką zarządzania, jaką jest „epizod” konsumenta, który może obejmować szereg aktywności związanych z zakupem, użytkowaniem czy obsługą. Zawsze, kiedy klient ma zadanie do wykonania lub potrzebę do spełnienia za pośrednictwem firmy, to jest właśnie epizod. Epizod ma wyraźny początek i koniec, kiedy klient załatwi to, co zamierzał. Epizody mogą mieć charakter pojedynczej interakcji (np. opłacenie rachunku online) lub skomplikowanego ciągu interakcji obejmującego kilka tygodni (np. przeniesienie internetu stacjonarnego do nowego mieszkania).

Przyjrzyjmy się, jak posługiwanie się „epizodami” może wpłynąć na programy redukcji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego. Próba oszczędzania na infolinii z pomocą techniczną – zamiast na całym epizodzie wsparcia technicznego – może w efekcie przynieść krótszy czas połączeń lub obniżenie liczby konsultantów. To prawdopodobnie doprowadzi do wzrostu liczby nierozwiązanych zgłoszeń, co z kolei dołoży więcej pracy pracownikom wewnętrznej obsługi klienta i tym pracującym w terenie, zwiększając liczbę wyjazdów ekip serwisowych. Lepsze działanie mogłoby polegać na zwiększeniu obsady infolinii, po to, aby zmniejszyć liczbę kosztownych wyjazdów ekip.

Nie proponuję, aby firmy całkowicie zrezygnowały z zarządzania poszczególnymi funkcjami na rzecz zarządzania „epizodami”. Ale te dwa podejścia powinny być realizowane równolegle. Aby uniknąć powielania zadań czy budowania nowej warstwy biurokracji, udane stworzenie skutecznego systemu zarządzania epizodami zależeć powinno od podejmowania przemyślanych decyzji w następujących czterech obszarach:

Zdefiniuj epizody na odpowiednim poziomie szczegółowości i skoncentruj się na tych, które są najważniejsze

Ogólniejsze potrzeby klienta można rozbić na różne warianty. Na przykład: w bankowości może być przydatne rozróżnienie ogólnej potrzeby „dokonania płatności” na „zapłacenie innej osobie”, „zapłacenie rachunku” lub „wykonanie przelewu międzynarodowego”. Każdy z takich epizodów jest konkretnie określony przez to, co klient chce zrobić; ma swój początek i koniec oraz składa się z wielu procesów bazowych, które trzeba przeprojektować i poprawić.

Ciągłe udoskonalanie epizodów powierz zespołom pracującym metodą „agile”

Wiele firm eksperymentuje z metodami agile przy projektach informatycznych i cyfrowych, ale ta metoda sprawdza się również przy zarządzaniu całym epizodem konsumenta, a zespół otrzymuje odpowiedzialność za jego jakość i efektywność. Spośród wszystkich istotnych funkcji biznesowych dobiera się do 10 osób, które w jednym miejscu w ramach wielofunkcyjnego, samoorganizującego się zespołu pracują nad usprawnieniem danego epizodu w dwutygodniowych „sprintach”. Poza swoją pracą w „zespołach agile” ich członkowie cały czas wykonują zadania wynikające z ich odpowiednich funkcji.

Wprowadź jasne wskaźniki

Choć poszczególne wskaźniki będą zależeć od tego, z jakim epizodem mamy do czynienia, to najczęściej będą one należeć do jednej z trzech kategorii. Częstotliwość epizodu przypadająca na klienta jest szczególnie ważna przy zdarzeniach negatywnych, takich jak np. odmowa uznania karty kredytowej w punkcie sprzedaży. Może też mieć znaczenie w przypadku niektórych epizodów pozytywnych, takich jak choćby operacja wykorzystania punktów lojalnościowych. Jakość epizodu może obejmować takie wskaźniki jak prędkość realizacji, rozwiązanie problemu przy pierwszym kontakcie czy odsetek promotorów netto (podstawowy wskaźnik lojalności klienta) dla tego epizodu w porównaniu z konkurencją. Trzecia kategoria – ekonomika epizodu – może obejmować całościowy koszt realizacji epizodu konsumenta i zmianę łącznej wartości klienta w czasie.

Precyzyjnie przydziel odpowiedzialność za każdy epizod

Zmiana perspektywy wymaga takiego zarządzania, które będzie wykraczać poza istniejące granice działów czy funkcji. Odpowiedzialność za prowadzenie polityki w tym zakresie może spoczywać na jednym z obecnych menedżerów lub wymagać utworzenia nowego stanowiska.

Tam, gdzie doświadczenie klienta w zetknięciu z produktem jest równie istotne, co sam produkt, firmy muszą się bardziej postarać, aby zasłużyć na lojalność i poparcie swoich klientów. Mogą to osiągnąć poprzez dostarczanie im wspaniałych „epizodów”, jednocześnie zmniejszając swoje koszty.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!