Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Zrównoważona moda, czyli nasza wspólna odpowiedzialność - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Firma i otoczenie

Zrównoważona moda, czyli nasza wspólna odpowiedzialność

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Jaki wpływ na ekologiczną modę ma konsument? Czy istnieją tylko interesy globalne, czy może wygrywa suma indywidualnych decyzji? Czy pomiędzy potrzebami firm i otoczenia jest szansa na nić porozumienia i współpracę? Dlaczego zrównoważona moda to odpowiedzialność wspólna: producenta, marki i konsumenta?

Partnerem materiału jest LPP.

W branży odzieżowej zachodzi wiele złożonych procesów, przez pryzmat których możemy zobaczyć całą gamę wyzwań stojących przed współczesną gospodarką. Jest to istotny punkt obserwacji, który może inspirować zarówno producentów, jak i konsumentów do działania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju. Dziś to już pewne – aby w pełni urzeczywistnić wizję mody przyjaznej środowisku, potrzebna jest edukacja i zaangażowanie obu stron – zarówno biznesu, jak i klienta.

W obliczu obecnych wyzwań rolą idei zrównoważonego rozwoju staje się odpowiadanie na realne problemy współczesnych gospodarek. Zrównoważony rozwój opiera się na wartościach, które przynoszą nie tylko długofalowe korzyści producentom czy klientom, ale i całemu otoczeniu. Może to być zarówno oszczędność energetyczna, mniejsze zużycie wody, mniejsze jej zanieczyszczenie czy malejąca ilość odpadów poprodukcyjnych. Zrównoważona produkcja i konsumpcja stają się koniecznymi do wdrożenia ideami, odpowiadającymi na najpilniejsze wyzwania w obszarze ochrony klimatu czy środowiska naturalnego.

Eko moda

Ekologiczna moda to zdecydowanie coś więcej niż tylko wykorzystanie odpowiednich tkanin. Droga produktu od projektu do rąk klienta prowadzi przez wiele etapów – od produkcji, przez dystrybucję i sprzedaż. W każdym z tych etapów ważna jest świadomość wpływu na środowisko wszystkich procesów. Niebagatelne znaczenie ma wybór źródła i rodzaju materiałów. Dla przykładu, LPP w swojej ofercie sukcesywnie poszerza wachlarz produktów z linii ekologicznej, czyli tych przyjaznych środowisku lub wykonanych w zrównoważonym procesie. Dzisiaj w markach Mohito i Reserved udział produktów z „zieloną” metką przekracza już 20%. Wszystkie materiały wykorzystywane w linii Eco Aware pochodzą z certyfikowanych źródeł. W kolekcjach swoich pięciu marek firma wykorzystuje nie tylko bawełnę organiczną, ale także TencelTM Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, organiczny len czy włókna z recyklingu, np. poliester pozyskany z butelek. Spółka inspiruje także pracowników do ekologicznego podejścia do mody poprzez organizację szkoleń dla projektantów i kupców z zakresu sustainable design, tak by już na etapie koncepcji stosować rozwiązania bardziej przyjazne środowisku.

Standardy pracy

W trakcie produkcji natomiast biura przedstawicielskie firmy dbają o zabezpieczenie standardów pracy w fabrykach, którym powierzany jest proces produkcyjny. W tym celu spółka opracowała Kodeks Postępowania, który określa wymagania, jakie stawiane są dostawcom w zakresie warunków zatrudnienia. Jest to podstawowe narzędzie upowszechniania wartości i standardów LPP, uwzględniające zapisy konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy i „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”. Podpisanie dokumentu przez dostawcę jest warunkiem rozpoczęcia współpracy z LPP. Kodeks dotyczy spraw socjalnych, wyznacza standardy BHP i zobowiązuje dostawców do dbałości o środowisko naturalne. Od 2013 roku polski producent odzieży zainwestował już ponad 20,5 mln zł w kontrolę łańcucha dostaw.

Zrównoważone rozwiązania w logistyce

Ze względu na skalę działalności szczególnie istotna w tym zakresie jest realizacja zamówień w e‑commerce – dlatego zakupy online marek Reserved i Mohito wysyłane są do klientów w kartonach pochodzących z recyklingu. To rozwiązanie pozwoliło na całkowitą eliminację wykorzystywanej do tej pory folii zewnętrznej. Kartony są też wykonane w taki sposób, aby mogły być powtórnie wykorzystane podczas ewentualnego zwrotu towaru. Ponadto, mając świadomość, jaki wpływ wywiera na środowisko nadprodukcja plastiku, gdański producent przystąpił do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment, w ramach której zobowiązał się, że od 2025 roku będzie wykorzystywał tylko takie plastikowe opakowania, które w 100% nadają się do ponownego użycia, recyklingu lub są możliwe do kompostowania. Najszybszym działaniem w związku z tą decyzją było zastąpienie toreb foliowych płatnymi torbami papierowymi z recyklingu. Ponowne wykorzystanie tego surowca pozwala na znaczne ograniczenie zużycia wody i energii przy jego produkcji. Zmiana rozpoczęła się we wrześniu br. we wszystkich salonach w Polsce. Rozwiązanie to ma również zachęcić klientów do korzystania na zakupach z toreb wielokrotnego użytku zamiast płatnej torby papierowej.

Zrównoważona konsumpcja

O ile sami producenci są ważnymi inicjatorami zmian w branży odzieżowej – w końcu w dużym stopniu to od ich podejścia zależy, czy moda na ekologię będzie ponadczasowa – o tyle nie zapominajmy, że to, co tworzą, jest odpowiedzią na głosy klientów. Ich potrzeby, oczekiwania, podejście i decyzje zakupowe mają niebagatelny wpływ na to, jak szybko i jak bardzo moda staje się „zielona”. Przestrzeganie zasad zrównoważonej konsumpcji oznacza przyjęcie przez klientów odpowiedzialności za dokonywane zakupy w taki sposób, aby zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko. Klient, który zadaje sobie przed zakupem pytania: czy faktycznie potrzebuję tego wyrobu, czy jestem w stanie go czymś zastąpić lub dodatkowo go do czegoś wykorzystam, aby wydłużyć jego cykl życia, to konsument koncentrujący swoją uwagę na zrównoważonym zakupie. Decydując się na „zielone” wybory, pokazuje producentom, że docenia cechy zrównoważonej produkcji i świadomie napędza rozwój eko oferty na rynku.

Odpowiedzialność klienta nie kończy się jednak na samym zakupie. Produkt najwięcej czasu spędza w rękach konsumentów, a to przecież od nich zależy co będzie się z nim dalej działo. – Za nawet 70% śladu węglowego, jaki powstaje w całym cyklu życia produktu, odpowiada właśnie klient, czyli każdy z nas. Warto jednak pamiętać, że już proste, codzienne czynności mogą to zminimalizować. W trosce tak o garderobę, jak i o środowisko możemy łatwo wydłużyć cykl życia tego, co kupujemy poprzez proste codzienne czynności, np. czytanie metek z zaleceniami od producenta. Zanim zdecydujemy się pożegnać z niepotrzebnymi już ubraniami, zastanówmy się, co z nimi najlepiej zrobić – przerobić na ciuch w nowej odsłonie czy może oddać potrzebującym – mówi Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.

Wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków. Każdy z nas swoimi codziennymi wyborami wpływa na całokształt otoczenia. Pytanie więc, jak Ty możesz przyczynić się do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko? Odpowiedź sprowadza się do 3 prostych zasad.

  1. Kupuj odpowiedzialnie.

  2. Korzystaj mądrze.

  3. Zamiast wyrzucać produkt, pozwól mu żyć drugim życiem.

Jeśli nie wiemy, jak nadać naszej odzieży drugie życie – w 50 salonach marek należących do LPP znajdują się pojemniki na używane ubrania z dowolną metką, które następnie trafiają do potrzebujących znajdujących się pod opieką Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta – organizacji prowadzącej noclegownie dla bezdomnych w całej Polsce. Lista salonów, w których można oddać ubrania znajduje się tutaj.

PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w Polsce – jak działa? »

Nowe oblicze CSR w Polsce 

, Joanna Socha PL

Organizacje badające społeczną odpowiedzialność biznesu w Polsce nie mają wątpliwości: coraz więcej rodzimych firm stara się prowadzić swoją działalność w odpowiedzialny sposób – z troską o otoczenie i z dbałością o środowisko.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!