Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Wirtualna etnografia – poznaj potrzeby swoich klientów

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Internet wywiera wpływ niemal na każdą strefę naszego życia, a dzięki technologii umożliwiającej łatwy i szybki przepływ informacji stał się on miejscem, w którym budujemy wirtualną rzeczywistość.

Liczba internautów w Polsce stale rośnie, a według badania firmy Gemius w 2015 roku wynosiła 25,82 mln osób, czyli 70% Polaków. Z tego względu życie w sieci niesie ze sobą dodatkowe szanse dla jakościowych badań zachowań społecznych. Skuteczne i rzetelne badanie konsumenckie powinno uwzględniać sferę działań online, a rozwiązaniem dla kompleksowego zdefiniowania zachowań konsumenckich może być wirtualna etnografia.

Czym jest wirtualna etnografia?

Klasyczna etnografia zajmuje się opisem kultur oraz ludzkiego postępowania w określonych sytuacjach lub miejscach. Podobnie jest w przypadku wirtualnej etnografii, która pozwala analizować zachowania danej grupy internautów, a w zastosowaniu biznesowym – konsumentów online. Celem takiego badania jest pozyskanie dokładnych danych na temat danej społeczności poprzez obiektywną ocenę reakcji, preferencji i nawyków internautów. Analizując zamieszczane przez nich treści, takie jak tagi, komentarze, posty czy polubienia, jesteśmy w stanie dostrzec, co ludziom się podoba, a co nie – mamy również szansę na rozpoczęcie dyskusji dotyczącej konkretnego produktu. Tego rodzaju aktywność, poza poznaniem potrzeb konsumenta, umożliwia dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Wirtualna etnografia znajduje zastosowanie w monitorowaniu działań konkurencji. Obserwacja sposobów komunikacji z klientem umożliwia wyznaczenie silnych stron oferty innych przedsiębiorstw. Związane może być to z odpowiednim pozycjonowaniem, wykorzystywaniem popularnych wyrażeń, zwrotów bądź kreatywną reklamą. Zagraniczne koncerny coraz chętniej wykorzystują tę metodę w celu odnalezienia lepszej drogi dotarcia do klienta, co skutkuje również zwiększeniem popularności wirtualnej etnografii w Polsce.

Sięgnij po nowość wydawniczą HBRP »

Wykorzystywane techniki i narzędzia

Wirtualna etnografia wykorzystuje zmodyfikowane techniki i narzędzia. Wśród technik badawczych stosuje się między innymi obserwację uczestniczącą i nieuczestniczącą.

  • Obserwacja uczestnicząca – polega na nawiązaniu kontaktu z odpowiednią społecznością. Aktywny udział poprzez zadawanie pytań bądź umieszczanie kontrowersyjnych wypowiedzi może zachęcać innych do dyskusji.

  • Obserwacja nieuczestnicząca – związana jest z uważnym analizowaniem zachowań, bez wchodzenia w interakcje z innymi. Uczestnik bierny bada kontekst umieszczanych postów, ich cel i formę.

Jednym ze sposobów szybkiego zbierania podstawowych danych jest analiza jakościowa zdjęć i postów oznaczonych tagami. Umożliwia to wyselekcjonowanie najciekawszych informacji i daje pogląd o przemyśleniach społeczności na dany temat. Podczas realizacji badania warto również korzystać z treści udostępnianych w portalach poświęconych danej tematyce oraz czytać zamieszczane komentarze użytkowników i ekspertów. Internet należy w tym przypadku potraktować jako zbiór cennych informacji. Umieszczane przez internautów posty na forach, blogach, w portalach, serwisach społecznościowych mogą stanowić wartość dodaną do realizowanego badania.

Przykładem darmowych narzędzi wykorzystywanych do wirtualnej etnografii jest serwis Google Trends, który udziela informacji na temat ilości, pochodzenia czy rozłożenia w czasie poszczególnych zapytań w wyszukiwarce Google. Pozwala on na określenie profilu grupy docelowej, a także znalezienie najbardziej skutecznego kanału promocji.

Korzyści płynące z wirtualnej etnografii

Wirtualna etnografia opiera się na danych, które naturalnie występują w sieci, co zwiększa ich autentyczność. Informacje te są na bieżąco tworzone i uaktualniane. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi i analiza umieszczanych treści pozwala badaczowi odpowiedzieć na pytania dotyczące potrzeb konsumentów oraz wartości, jakimi się kierują przy podejmowaniu decyzji, np. takich jak:

  • ile osób i kto rozmawia na dany temat, jak bardzo jest on popularny i ważny;

  • o której godzinie, w jakie dni tygodnia, w jakich miejscach lub o jakich porach roku ludzie rozmawiają na dany temat;

  • na ile pozytywnie internauci oceniają zagadnienie, czy mówi się dobrze albo źle o naszej marce;

  • jak często rozmawia się o naszej marce w porównaniu do marki konkurencji, czy ludzie są bardziej zainteresowani naszą ofertą czy ofertą konkurentów;

  • jak często internauci publikują treści o danym produkcie, marce;

  • czy ludzie częściej zadają pytania, czy recenzują produkty, co wzbudza ich zainteresowanie i jakie aktywności wiążą się z daną marką.

Łącząc konkretne obszary, możemy otrzymać naprawdę dogłębną analizę produktu, marki oraz potrzeb klientów. Pomaga nam to zrozumieć internet i to, co się w nim dzieje.

Trochę praktyki

Zastanawiasz się, do czego mógłbyś wykorzystać wirtualną etnografię? Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy produkującej urządzenia elektroniczne. Twoi klienci prawdopodobnie mają różnego rodzaju problemy związane z działaniem laptopa. Pierwszym krokiem wielu osób jest poszukiwanie rozwiązania w internecie, co często wiąże się z udostępnieniem negatywnych treści o twojej marce. W tej sytuacji idealną opcją jest zaproponowanie, w miarę możliwości, odpowiedniej porady przez pracownika twojej firmy. Dzięki obserwacji tego, co dzieje się w sieci, masz szansę kontrolować wizerunekprzedsiębiorstwa oraz dowiedzieć się, w jaki sposób możesz ulepszyć swój produkt. Wiesz, kto jest odbiorcą twojego produktu – czy są to częściej osoby starsze, młodsze, kobiety czy mężczyźni. Zastosowań jest wiele i to od ciebie zależy, w jaki sposób wykorzystasz oferowane narzędzia.

Połącz wirtualną etnografię z tradycyjnymi metodami

Do zdefiniowania zachowań konsumenckich często wykorzystywane są klasyczne badania jakościowe i ilościowe. Nie zawsze jednak zgromadzone wyniki przedstawiają rzetelne informacje odnośnie do danego produktu lub usługi. Uzyskane dane są jedynie deklaracją wybranej grupy respondentów. W przypadku wirtualnej etnografii obserwacja pozwala na obiektywną ocenę konkretnych zachowań aktywności internautów, czyli to, jak i o czym najchętniej dyskutują, co udostępniają oraz jakie posty mają największą popularność.

Dodatkowo należy pamiętać, że ludziom w internecie wydaje się, że pozostają anonimowi, co wiąże się z udostępnianiem przez nich autentycznych i wiarygodnych treści. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie wirtualnej etnografii oraz metod tradycyjnych. Konsument lubi oceniać oraz dzielić się swoją opinią z innymi, a to niesie ze sobą istotne szanse i konsekwencje dla jakościowych badań społecznych, w tym dla wirtualnej etnografii.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!