Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
E-commerce

Dostosuj swój biznes do generacji Z

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Generacja Z, czyli pokolenie ludzi urodzonych w latach 1998–2016, stanowi 30% światowej populacji. Jej najstarsi przedstawiciele stali się już dorośli i uczestniczą w zjawiskach rynkowych jako pełnoprawni i samodzielni konsumenci.

Dlatego firmy powinny poznać specyficzne cechy tego pokolenia i dostosować do niego strategie biznesowe i marketingowe, tym bardziej że już za dziesięć lat ? wszystkich klientów na świecie będzie reprezentować właśnie tę generację.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

  • Raport Pokolenie bez granic przygotowany przez OC&C Strategy Consultants pokazuje, że generacja Z różni się pod wieloma względami od milenialsów – kształtuje nowe wzorce i postawy, a równocześnie ma jeszcze bardziej globalny, ujednolicony charakter. Niezależnie od kraju pochodzenia „zetki” to osoby urodzone i ukształtowane w czasach recesji, wielu lokalnych wojen i problemów związanych z terroryzmem, a z drugiej strony błyskawicznego rozwoju nowych technologii i mediów społecznościowych. Dlatego przedstawiciele tego pokolenia cenią poczucie bezpieczeństwa i stabilności, a równocześnie starają się wyróżnić i są podatni na wpływ przyjaciół i celebrytów, postrzeganych jako autorytety. Generacja wyróżnia się sześcioma cechami:

  • Globalny charakter – przedstawiciele pokolenia są do siebie podobni na całym świecie.

  • Uleganie wpływom – częściej niż inne pokolenia kierują się opiniami znajomych i celebrytów.

  • Większe wymagania – nadal ważne są cena i jakość produktu, ale także jego drugorzędne cechy, takie jak ekologia, unikalność, aspekty etyczne marki, bogaty wybór.

  • Dążenie do unikalności – w świecie zdominowanym przez media społecznościowe wiele młodych osób odczuwa silną potrzebę wyróżnienia się w jakiś sposób. Bardziej ceni też innowacyjność.

  • Poszukiwanie przeżyć – jeszcze bardziej niż milenialsi przedstawiciele generacji Z wolą wydawać pieniądze na wrażenia, doświadczenia, a nie produkty.

  • Odpowiedzialność społeczna – świadoma konsumpcja, biorąca pod uwagę działania społeczne marki, jej etykę, historię i reputację.

Przeprowadzone przez OC&C badanie na grupie 15 500 respondentów wykazało, że w porównaniu z beztroskimi milenialsami przedstawiciele generacji Z kierują się w swoich decyzjach finansowych znacznie większym rozsądkiem. Ponad 35% z nich odkłada środki przed dokonaniem większych zakupów, a 12% już teraz oszczędza na emeryturę. Nie znaczy to jednak, że „zetki” nie lubią wydawać pieniędzy. Z kwotą 3,4 biliona dolarów generują ponad 7% łącznych wydatków gospodarstw domowych (w Polsce – 5%), mimo że w większości są to nadal nastolatki, a nawet dzieci.

Przedstawiciele generacji Z kierują się w swoich decyzjach finansowych znacznie większym rozsądkiem. Ponad 35% z nich odkłada środki przed dokonaniem większych zakupów, a 12% już teraz oszczędza na emeryturę.

Przedstawiciele generacji Z są masowo obecni w mediach społecznościowych, ale – w przeciwieństwie do milenialsów – traktują tego typu serwisy jak narzędzia i używają ich bardziej racjonalnie niż emocjonalnie. „Zetki” często korzystają z wielu rodzajów social mediów i prowadzą w każdym z kanałów kilka kont. Tylko jedno z nich, zastrzeżone dla najbliższych znajomych i rodziny, służy do sporadycznego ujawniania prawdziwych informacji o swoim życiu. Natomiast konta dostępne publicznie są prowadzone bardziej regularnie i służą świadomej kreacji własnego wizerunku. Przedstawiciele pokolenia Z są wyjątkowo podatni na wpływ znajomych, przyjaciół, a także celebrytów, m.in. właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych. To podstawowe źródło pozyskiwania informacji i opinii na temat życia społecznego, polityki, ale także produktów i usług.

Jak zjednać sobie klientów z generacji Z

Ze względu na specyficzne cechy generacji Z firmy powinny wypracować nowe podejście biznesowe do tej stale powiększającej się grupy klientów. Marki i sieci detaliczne powinny podjąć następujące działania, aby zjednać sobie klientów z tej grupy wiekowej.

  1. Nowa segmentacja – ze względu na to, że mamy do czynienia z bardzo homogeniczną grupą klientów, segmentacja w dużej mierze powinna być oparta na badaniu trendów w internecie i mediach społecznościowych, śledzeniu grup wpływów identyfikujących się z określonym rodzajem przeżyć. Przykład: Marka Gymshark, stworzona w 2012 roku przez grupę nastolatków, dzięki strategii angażowania influencerów zdołała zgromadzić na Instagramie 2,7 miliona oddanych fanów i obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się marek sportowych.

  2. Model biznesowy odpowiadający na potrzebę unikalności – kreowanie nowych produktów i usług musi uwzględniać potrzebę wyróżniania się czymś niezwykłym, nietypowym, choć nadal w ramach znanych marek i rozpoznawalnego logo. Przykład: Firma Nike pozwala konsumentom personalizować zakupione obuwie za pośrednictwem usługi NikeiD. Dostępne w trybie online narzędzia do personalizacji stały się kluczowym elementem stymulującym rozwój kanału nastawionego na bezpośrednie dotarcie do konsumenta.

  3. Czerpanie wartości z doświadczeń – same zakupy powinny stać się dla klientów przeżyciem, należy też zadbać o pogłębienie więzi konsumenta z daną marką. Przykład: Firma Belong by Game uruchomiła sieć aren gamingowych w Wielkiej Brytanii. Każda z aren ma własny kalendarz imprez, zawodów i wieczorów społecznościowych. Obiekty przyciągają wielu młodych konsumentów, a osoby odwiedzające areny wydają więcej niż klienci tej samej firmy, korzystający ze zwykłych sklepów.

  4. Potencjał społeczności konsumentów – marki i sieci detaliczne mogą zyskać bezpośredni dostęp do klientów, a także prowokować interakcję między nimi a celebrytami/ambasadorami marki, budując własne sieci społecznościowe. Przykład: Sieć sklepów kosmetycznych Sephora ma aktywną społeczność online z wydzielonymi podgrupami tematycznymi dla osób, które chcą podyskutować na ważne dla nich tematy i zainteresowania (np. „cera trądzikowa”, „sposoby na puszące się włosy”), dzielić się poradami i wzajemnie inspirować.

  5. Efekt sieci społecznościowej – dobrze zaplanowana strategia dotarcia do konsumentów poprzez różnego rodzaju kanały społecznościowe, nastawiona na bezpośredni i szybki kontakt z klientami. Przykład: Marka lakierów do paznokci NeoNail zaprosiła swoje fanki do współtworzenia nowej kolekcji lakierów hybrydowych. W trybie przejrzystego głosowania na korporacyjnej stronie internetowej i platformie wymiany pomysłów fanki NeoNail wybrały nazwę kolekcji, jej ambasadorów i kolory nowych lakierów hybrydowych.

  6. Odpowiedzialność społeczna – klienci z generacji Z wymagają od marek ponadprzeciętnego angażowania się w kwestie odpowiedzialności społecznej i dbałości o ochronę środowiska. Przykład: Mokosh, producent naturalnych kosmetyków do pielęgnacji ciała, sprzedaje produkty w opakowaniach łatwych do recyklingu, organizuje też akcje charytatywne.

  7. Prosta narracja – konsumenci z generacji Z są otoczeni przez szum medialny i nadmiar informacji. Aby przekaz mógł do nich dotrzeć, potrzebna jest wyjątkowa przejrzystość narracji i prostota przekazu. Przykład: Marka Wedel w kampanii „Poczuj dziecięcą radość” wróciła do korzeni marki i oznaczenia w postaci chłopca na zebrze – wizualnej sygnatury marki – a poprzez zabawne historie z morałem, które wykorzystuje w reklamach, buduje emocjonalną więź konsumentów z marką.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!