Jak w rekordowo krótkim czasie stworzyć platformę e‑commerce, wyznaczyć kierunek rozwoju firmy, budować jej markę w sieci i poza nią – na przykładzie platformy sprzedażowej imready.eu, jednego z najszybciej wdrożonych projektów e‑commerce w Europie.
Partnerem materiału jest Bold Brand Commerce.
Imready.eu to kanał sprzedaży uruchomiony w marcu przez I’M Inter Motors, markę firmy Inter Cars, sprzedawcę odzieży i akcesoriów motocyklowych oraz części zamiennych do motocykli. Od 10 lat pod szyldem Inter Motors (a od 2018 roku pod nazwą I’M Inter Motors) działa sieć salonów.
Niedawno pojawiła się jednak potrzeba odświeżenia marki. Pierwszym etapem był rebranding. Inter Motors zmienił się w I’M Inter Motors. „I’M to skrót od Inter Motors, ale też z angielskiego »Ja jestem«, co podkreśla aspekt tożsamościowy, tak ważny w subkulturze motocyklowej, wskazuje na indywidualizm i wolność” – mówi Jakub Gierszyński, dyrektor e‑commerce i marketingu I’M Inter Motors. Rebranding był związany z rewitalizacją sklepów stacjonarnych oraz z uruchomieniem nowej platformy sprzedażowej imready.eu. Za implementację tego projektu była odpowiedzialna firma Bold Brand Commerce.
Celem stworzenia nowej platformy była prezentacja nowej marki, stawiającej na jakość produktów i edukację. W ten sposób powstała strona internetowa będąca nie tylko internetowym punktem sprzedaży, ale też źródłem wiedzy na temat różnych aspektów życia motocyklisty, sposobem na ułatwienie zakupów w różnych kanałach oraz promocję odpowiedzialnej jazdy na motocyklu.
Głównym wyzwaniem w realizacji wdrożenia był czas. Projekt udało się uruchomić w ciągu niecałych trzech miesięcy. Pośpiech wynikał stąd, że kiedy w marcu zaczyna topnieć śnieg i wzrastają temperatury powietrza, w branży motocyklowej zaczyna się sezon. Przegapienie tego momentu byłoby dla firmy sporą stratą. Krótki czas realizacji projektu sprawił, że dodatkowym wyzwaniem była inwentaryzacja, uporządkowanie oraz import danych produktowych do Magento 2 Commerce – systemu, który stał się podstawą nowego rozwiązania. Magento 2 to najpopularniejsza platforma e‑commerce na świecie, pozwalająca tworzyć skalowalne, wydajne i bezpieczne platformy sprzedażowe.
„Rynek dąży do silnej specjalizacji. Miłośnicy motocykli także oczekują, że firma, od której kupują sprzęt i akcesoria, zrozumie ich potrzeby i przejmie rolę specjalisty. System oparty na Magento 2 daje taką możliwość” – mówi Borys Skraba, prezes zarządu Bold Brand Commerce.
„Domyślnym założeniem przy tego typu realizacjach jest skalowalność projektu. Chcieliśmy, aby system był tak zaprojektowany, aby można było dowolnie go rozwijać. Powinien ułatwiać klientom kontakt z marką w różnych kanałach sprzedaży, ale też w kontekście sprzedaży internetowej poza granicami kraju” – dodaje Jakub Gierszyński. Marka chce być obecna nie tylko w Polsce, ale też w krajach regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Z naciskiem na kraje południowe, gdzie sezon motocyklowy jest dłuższy.
Realizacja projektu krok po kroku
Proces projektowy rozpoczęty został od stworzenia map empatii oraz dokładnego określenia tzw. person – czyli modelowych użytkowników serwisów. Serwis został zaprojektowany tak, aby spełniał oczekiwania zarówno początkujących, jak i zaawansowanych motocyklistów o różnych możliwościach finansowych.
Narzędzie Product Information Architecture Canvas pozwoliło przełożyć potrzeby potencjalnych użytkowników serwisu na konkretne rozwiązania.
Inne narzędzie, Product Information Value Matrix, pozwoliło określić, jaki wpływ na sprzedaż będą mieć poszczególne funkcje (duży/mały) oraz ile czasu i środków zajmie ich wdrożenie (dużo/mało). Te funkcje, które mogą mieć duży wpływ na sprzedaż i zajmują mało czasu wdrożeniowego, określono jako priorytetowe i zalecono wdrażanie w pierwszej kolejności.
Ze względu na ograniczenia czasowe celem pierwszej fazy projektu było szybkie uruchomienie platformy sprzedażowej z dużymi możliwościami. Zdecydowano się więc na wykorzystanie metodyki agile, czyli na zwinne budowanie produktu poprzez dostarczenie w pierwszej kolejności wersji MVP – Minimal Viable Product (wersji podstawowej) – i rozwijanie dalszych funkcji w odpowiedzi na sygnały zwrotne płynące od użytkowników.
Głównym celem wdrożenia modelu omnichannel jest integracja wszystkich kanałów sprzedaży i zapewnienie klientom spójnego doświadczenia zakupowego.
Podczas takiego wdrożenia ważna jest świadomość znaczenia poszczególnych kroków i priorytetyzacja. Dzięki takiemu podejściu w naturalny sposób została zbudowana mapa drogowa projektu, która stała się przewodnikiem (można go modyfikować).
„Strona została uruchomiona z ograniczoną ofertą, bez części motocyklowych. Problem polegał na tym, że te części w dotychczasowej ofercie Inter Cars to około 70 tysięcy produktów. Dołączenie ich do oferty nowej strony na wczesnym etapie byłoby sporym wyzwaniem. Przesunęliśmy to zadanie na następny kwartał. Teraz skupiliśmy się na nowej szacie wizualnej i czytelnej prezentacji kart produktowych w ofercie odzieży i akcesoriów” – mówi Jakub Gierszyński.
„Realizacja projektu w metodyce agile sprawiła, że nie traciliśmy czasu na opracowywanie szczegółowej dokumentacji, tylko od razu przystąpiliśmy do rozwiązywania konkretnych problemów” – wyjaśnia Borys Skraba.
Klient marki, a nie kanału sprzedaży
„Tworzenie strony e‑commerce jako samoistnego bytu byłoby jednak dużym błędem. Dlatego naszym celem jest, by nie tylko była internetowym punktem sprzedaży, ale też wsparciem dla sprzedaży stacjonarnej, wsparciem dla naszych pracowników i klientów w ich drodze zakupowej” – tłumaczy Jakub Gierszyński.
Stąd duży nacisk na budowę społeczności wokół nowej strony e‑commerce. W przyszłości będzie tu funkcjonował blog. Będzie wzrastać znaczenie treści generowanych przez użytkowników. Uczestnicy będą mieli wpływ na kształt strony.
Najważniejszym długoterminowym celem jest jednak budowa modelu omnichannel, a więc integracja wszystkich firmowych kanałów sprzedaży, tak by zapewnić klientom spójne doświadczenie zakupowe.
Pierwszym etapem realizacji strategii omnichannel jest wprowadzenie rozwiązania click & collect, umożliwiającego zamówienie towaru w sklepie internetowym i odebranie go w wybranym sklepie stacjonarnym.
Omnichannel w firmie I’M Inter Motors na razie jest jednak na wstępnym etapie. Wymaga bowiem nie tylko zmiany technologicznej, ale też szeregu zmian organizacyjnych.
W 2019 roku strona imready.eu ma już być zintegrowana z systemami ERP i POS (Point of Sale). Klient, inicjując cykl zakupowy, czyli tworząc konto na stronie internetowej, będzie identyfikowany w sklepie stacjonarnym na podstawie adresu e‑mail, numeru telefonu czy ID. Jego zakupy w sklepie stacjonarnym będą bezpośrednio zapisywane na koncie klienta w sieci.
Jeśli zrobi zakupy w sklepie stacjonarnym, informacja o nabytych przez niego towarach automatycznie trafi do sieci. W efekcie, gdy ten sam klient będzie robić zakupy online, otrzyma komplementarną ofertę produktową.
Co więcej, gdy uprzednio zapisze w sieci informacje na temat tego, jak intensywnie korzysta z motocykla i ile kilometrów średnio przejeżdża nim w ciągu sezonu, będzie otrzymywać przypomnienia o konieczności wymiany poszczególnych części.
Wprowadzenie sprzedaży w modelu omnichannel pozwoli na usunięcie barier, które dotychczas napotykały sklepy stacjonarne. Ograniczona fizyczna dostępność towaru w danej lokalizacji przestanie już być problemem.
Gdy klientowi w sklepie stacjonarnym spodoba się produkt danej marki, ale kolor nie będzie mu odpowiadał, wówczas sprzedawca, korzystając z tabletu, zamówi towar w wybranym kolorze z dostawą do domu klienta. Ze względu na niedogodność będzie mógł nawet zaoferować klientowi rabat.
Pracownik sklepu będzie zadowolony, bo sprzedaż zostanie dopisana do rachunku sklepu. Klient będzie zadowolony, bo dostał produkt, którego oczekiwał, za nieco niższą cenę.
Celem I’M Inter Motors jest więc całkowita integracja wszystkich kanałów sprzedaży. Chodzi o to, żeby kupujący nie był klientem wybranego salonu, ale klientem marki. Aby ten cel osiągnąć, pod koniec tego roku I’M Inter Motors stanie się odrębnym bytem prawnym. Firmą, a nie tylko marką.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj teksty ekspertów »
Wakacje kupione w sieci
Sprzedaż, Internet Krystian Wesołowski PLAby urlop był naprawdę bezstresowy, płatność za podróż, hotel i atrakcje również powinna taka być.

Cztery filary skutecznej sprzedaży w internecie
Sprzedaż, Internet Paweł Regiec PLProblemem większości właścicieli sklepów internetowych jest to, że koncentrują swoje wysiłki niemal wyłącznie na zwiększaniu ruchu na stronie, często pomijając inne kluczowe wskaźniki wpływające na poziom i zyskowność sprzedaży.

Korzyści z wdrożenia omnichannel w branży modowej
Sprzedaż, Internet Katarzyna Bilan PL, Tomasz Cymerman PLMarka odzieżowa QUIOSQUE, obsługująca sieć 145 salonów i stronę e-commerce, zdecydowała się na wdrożenie strategii omnichannel. Krok ten pozwolił zwiększyć przychody o 500%.

Numer GTIN paszportem do świata online
Sprzedaż, Internet Magdalena Krasoń-WałęsiakWzrost znaczenia handlu elektronicznego generuje problemy związane ze standaryzacją usług i potrzebę budowania nowych narzędzi, które ją zapewniają.
