Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak zostać mistrzem komunikacji? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Jak zostać mistrzem komunikacji?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Sposób, w jakim komunikujesz się z innymi, może być źródłem twojej przewagi – w firmie, w zespole, na rynku pracy. Jak usprawnić swoją komunikację? Skorzystaj z czterech podpowiedzi.

Nikt nie kwestionuje, że umiejętna komunikacja jest niezbędna do odniesienia sukcesu. Problem w tym, że wiele osób uważa, że komunikuje się na tyle skutecznie, by nie musieć doskonalić się w tym zakresie. Wskazują na to chociażby słynne badania przytoczone w książce The Leader’s Voice Boyda Clarka i Rona Crosslanda. Według nich aż 90% menedżerów wysoko ocenia swoje umiejętności w zakresie komunikacji. Niestety, opinię tę podziela jedynie 30% pracowników.

Wiele osób nieświadomie wciąż popełnia te same błędy komunikacyjne, skazując się na zastój kariery, kiepskie relacje w pracy, frustrację. Jak zostać mistrzem komunikacji?

Oto cztery podpowiedzi, dzięki którym zrewidujesz swój styl komunikacyjny i pozbędziesz się przyzwyczajeń, które mogą negatywnie wpływać na odbiór twoich wypowiedzi.

1. Nie przeceniaj swoich umiejętności

Menadżerowie na komunikację z zespołem i poświęcają codziennie 70‑90% czasu swojej pracy (Effective Leadership is all About Communicating, McGill University). Aby ten czas, nie był stracony, warto weryfikować swoją skuteczność. Sprawdzaj, czy jesteś dobrze rozumiany przez pracowników i doceniaj przy tym rolę aktywnego słuchania. Wydając polecenia, nie zakładaj, że zostałeś świetnie zrozumiany, lecz weryfikuj to, dopytując się, czy wszystko dobrze wyjaśniłeś. Staraj się też przekazywać informacje w możliwie najbardziej jasny sposób.

Proste, zbyt ogólne polecenie typu „Zaktualizuj prezentację na spotkanie z klientem” pozostawia duże pole do interpretacji i rodzi wiele pytań u odbiorcy takiego komunikatu: Czy mam zrobić standardową prezentację i dokleić jeden slajd z ofertą specjalną dla nowego klienta? Czy wystarczy, że zmienię paginację i dane kontaktowe? Czy mam tę prezentację przekazać do zaopiniowania, a  jeśli tak – to kiedy? A może wystarczy, że wezmę ją na spotkanie?

W wydawaniu poleceń ważne jest nie tylko podanie terminu realizacji, ale też szczegółów dotyczących twoich oczekiwań. W przypadku wspomnianej prezentacji możesz np.:

  • określić maksymalną liczbę slajdów,

  • poprosić o wstawienie 2‑3 slajdów o kontraktach twojej firmy w tej branży,

  • zalecić zamieszczenie wypowiedzi ostatniego klienta, który dzięki waszym usługom uzyskał branżową nagrodę,

  • ustalić, że chcesz zapoznać się z prezentacją minimum dwa dni przed spotkaniem, by ewentualnie nanieść poprawki.

Z takimi wytycznymi twój pracownik będzie miał większe szanse sprostać twoim oczekiwaniom. Wymaga to jednak od ciebie precyzji i dbałości o werbalizowanie swoich oczekiwań w  sposób konkretny.

2. Zachowaj spójność między tym, co mówisz i jak mówisz

Przyjrzyj się krytycznym okiem swoim wypowiedziom w kontekście postawy, gestów, mimiki. Czy coś zaburza twój komunikat? Czy wszystkie elementy przekazu są zawsze spójne? Czy dbasz o to, by spojrzenie wyrażało to, co słowa, a słowa to, co gesty? Pamiętaj, że za interpretację przekazu nawet w 70% odpowiada nie to, co mówisz, lecz to, w jaki sposób to mówisz. Mowa ciała ma istotne znaczenie przy interpretacji przekazu werbalnego!

  • Jeśli chcesz być dla kogoś miły, ale twoje spojrzenie mówi „zejdź mi z drogi”, nie zaskarbisz sobie czyjejś sympatii.

  • Gdy bez uśmiechu deklarujesz w poniedziałek, że miałeś wspaniały weekend, a twoje oczy są zapuchnięte od płaczu, wiele osób w openspasie będzie mieć wątpliwości, czy aby na pewno tak było.

  • Jeśli na statusie sprzedażowym zapewnisz wszystkich, że masz już w garści klienta, a w tym czasie twoje czoło zaleje pot, a ręce zaczną drżeć, szef nabierze sporych wątpliwości.

  • Jeśli twój pracownik zapyta cię o coś ważnego, a ty w pośpiechu skwitujesz to zdawkową odpowiedzią i niezadowolonym wyrazem twarzy, najprawdopodobniej następnym razem nie usłyszysz o ważnym problemie, bo takim spojrzeniem zniechęciłeś go skutecznie do „zawracania ci głowy”.

To tylko kilka przykładów, które obrazują znaczenie mowy ciała. Pamiętaj o niej zawsze, jeśli chcesz wypadać autentycznie w oczach rozmówcy.

3. Nim powiesz coś w emocjach, przemyśl to dwa razy

Emocje często sabotują komunikację. Gdy czujesz, że biorą nad tobą górę, wstrzymaj się z werbalizacją swoich myśli. Nie oznacza to, że masz być konformistą i milczeć w sprawach ważnych, w których być może nie masz decydującego głosu, ale czujesz potrzebę przedstawienia swojego stanowiska. Pamiętaj jednak, aby nie zawsze (i nie ze wszystkimi) dzielić się swoimi przemyśleniami. Zwłaszcza jeśli towarzyszą ci silne emocje, bo: byłeś zaangażowany w projekt, dla ciebie który znaczył wiele; czujesz się pokrzywdzony niesprawiedliwą oceną; ktoś uraził twoje uczucia swoim mało śmiesznym żartem.

Emocje często sabotują komunikację. #komunikacja #liderzy

Nie chodzi o to, byś nie bronił się przed słownym atakiem i nie dzielił swoimi odczuciami, ale byś w „sytuacjach ryzyka” bardziej świadomie formułował przekaz. To sprawi, że zamiast emocjonalnej odpowiedzi, ustosunkujesz się do sytuacji w sposób stanowczy i profesjonalny. Bez zbędnych ataków, podtekstów i pretensji, które mogą eskalować niekonstruktywny konflikt. Aby to zadziałało, musisz nauczyć się rozpoznawać moment, gdy emocje zaburzają twoją ocenę sytuacji i świadomie kontrolować swoje reakcje.

4. Odkryj moc słów

Choć to zazwyczaj kwestie indywidualne, niemal każdy ma swoje słowa ulubione oraz takie, których nie znosi. Im szybciej nauczysz się słownej instrukcji współpracowników, tym szybciej zyskasz ich sympatię, skuteczniej się z nimi dogadasz i efektywniej zrealizujesz swoje cele.

Wypowiedziane w złym momencie słowa mogą zaprzepaścić – dosłownie – twoją karierę. Tak samo jak wypowiedziane w dobrym momencie mogą ci pomóc z uzyskaniu awansu, podwyżki czy dodatkowego budżetu na realizację projektu. Pewna rekruterka zapytana o to, jaka odpowiedź dyskwalifikuje kandydata, stwierdziła, że najmniejszym uznaniem darzy osoby, które na problemowe pytania odpowiadają „To proste!”. Jej zdaniem w biznesie nie ma rzeczy prostych, a liczba zmiennych, które mogą wpłynąć na rozwiązanie jest tak duża, że takie bezproblemowe podejście do problemu po prostu skazuje na porażkę.

W niektórych firmach negacja jest kulturowo zabroniona. Rozpoczęcie wypowiedzi od „nie” podczas burzliwej dyskusji na temat nowego kluczowego projektu, może nawet zniszczyć wizerunek. Milej widziane jest bycie na „tak”. W ten sposób demonstrujesz, że nie ma dla ciebie rzeczy niemożliwych i że masz mnóstwo energii do działania. Wcale nie chodzi o to, by mimo wielu przeciwskazań realizować plan od początku skazany na porażkę, ale o to, by szukać rozwiązań potencjalnych problemów, a nie od razu zakładać, że projekt i tak się nie uda. Rozpoczynanie komunikatu od „nie” może być zrozumiane jako brak chęci poszukania takich rozwiązań.

To tylko kilka wskazówek, które pomogą ci w porozumiewaniu się z innymi w miejscu pracy. Jeśli chcesz jeszcze bardziej popracować nad swoimi umiejętnościami, obejrzyj webinarium ICAN Institute „Tajniki komunikacji lidera”, podczas którego Paula Wąsowska zdradzała swoje patenty na usprawnienie komunikacji. Po kliknięciu w link dostaniesz dostęp do nagrania oraz przydatną checklistę Step by Step WebiGuide, dzięki której wykorzystasz w praktyce eksperckie porady.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!