Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Marketing AI – narzędzie zwiększające przychody i redukujące koszty - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Marketing AI – narzędzie zwiększające przychody i redukujące koszty

27 kwietnia 2023 4 min czytania

Zaawansowane, zintegrowane aplikacje, które wykorzystują uczenie maszynowe, mają obecnie największy potencjał tworzenia wartości. Muszą być jednak przeszkolone przy użyciu ogromnych ilości danych.

Głównym zadaniem marketingu jest zrozumienie potrzeb klienta, zaoferowanie dopasowanego produktu lub usługi i przekonanie do zakupu. Są to działania, które może znacząco wzmocnić sztuczna inteligencja (AI). Nie jest to wiedza tajemna – już 84% marketerów deklaruje korzystanie z AI (dane Salesforce za 2020 rok) – do zwiększania przychodów i obniżania kosztów. Niestety większość z nich nie potrafi efektywnie wykorzystywać tej technologii, na co wskazują autorzy raportu State of Marketing AI Report. Jak w nim czytamy 50% ankietowanych marketerów przyznało, że technologię AI i jej możliwości rozumie na poziomie zaledwie podstawowym. Kolejnych 37% osób uważa, że radzi sobie z tymi zagadnieniami na poziomie średniozaawansowanym. Jednocześnie 70% respondentów jest zdania, że przeszkodą w skutecznym wdrażaniu AI w ich organizacjach są brak edukacji i odpowiednich szkoleń.

Aby wykorzystać potencjał marketingu AI, szefowie działów marketingu (CMO) muszą znać rodzaje dostępnych aplikacji, po to, by klasyfikować istniejące projekty i zaplanować efektywne wdrażanie przyszłych.

Marketing AI to metoda wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do analizy danych klienta i przewidywania jego następnych kroków.

Poniżej przedstawiamy podział sztucznej inteligencji według dwóch wymiarów: poziomu „inteligencji” oraz tego, czy algorytm AI jest samodzielną aplikacją, czy też elementem większej platformy.

Dwa rodzaje inteligencji

Aplikacje służące do automatyzacji zadań, wykonują powtarzalne czynności, które nie wymagają wysokiego poziomu inteligencji. Zaprojektowano je w taki sposób, aby realizowały ściśle określone instrukcje – sekwencje operacji na podstawie wprowadzonych danych wejściowych. Nie radzą sobie jednak ze złożonymi problemami. Przykładem takiej aplikacji jest system wysyłający powiadomienia mailowe, ale i proste chatboty, które mogą zapewnić klientowi pomoc podczas podstawowych operacji. Nie są natomiast przystosowane do tego, aby na podstawie rozmów z konsumentami uczyć się i nawiązywać pogłębione relacje oraz wchodzić w interakcje.

Kolejnym rodzajem aplikacji są te, które wykorzystują uczenie maszynowe (ML). Algorytmy, przy użyciu dużych zbiorów danych, są szkolone w taki sposób, aby mogły samodzielnie podejmować stosunkowo złożone decyzje. Tego typu modele potrafią dokonać podziału klientów na segmenty i zgodnie z tym podziałem przewidzieć kolejne kroki konsumenta na ścieżce zakupowej. Ponadto ML napędza silniki rekomendacji e‑commerce i modele skłonności do sprzedaży w systemach zarządzania relacjami z klientami (CRM).

Uczenie maszynowe oraz tzw. głębokie uczenie (deep learning) są obecnie najpotężniejszymi narzędziami marketingowymi i najbardziej pożądanymi technologiami AI. Warto przy tym zaznaczyć, że aplikacje je wykorzystujące wciąż wykonują tylko wąski zakres zadań i do sensownego działania potrzebują szkolenia na ogromnych ilościach danych.

Samodzielna i zintegrowana sztuczna inteligencja

Samodzielne aplikacje to wyraźnie rozgraniczone lub izolowane programy AI. Aby skorzystać z mechanizmów sztucznej inteligencji klienci (lub pracownicy), muszą odbyć podróż poza kanały, za pośrednictwem których dowiadują się o produktach lub uzyskują wsparcie w zakresie korzystania ofert firmy. Przykładowo firma Behr (producent farb) za pośrednictwem rozwiązania IBM Watson – przygotowuje dla swoich klientów zalecenia, spersonalizowane pod ich potrzeby, dotyczące kolorów farb pasujących do danej przestrzeni. Z poziomu aplikacji nie można ich jednak kupić. Sprzedaż jest realizowana poza nią.

Zintegrowane aplikacje to programy osadzone w innych, istniejących systemach. Bardzo dobrym przykładem tego typu mechanizmu są algorytmy uczenia maszynowego Netflixa, które rekomendują użytkownikom serwisu pozycje, jakie mogą im przypaść do gustu – na podstawie obejrzanych wcześniej filmów seriali. Ta aplikacja AI jest niewidoczna dla użytkownika. Rekomendacje po prostu pojawiają się na głównym ekranie użytkownika. Gdyby silnik rekomendacji był samodzielnym „bytem”, widzowie musieliby przejść do specjalnej aplikacji i poprosić o sugestie.

Warto wiedzieć, że… twórcy systemów CRM coraz częściej wbudowują w swoje produkty rozwiązania wykorzystujące uczenie maszynowe. Przykładowo w Salesforce pakiet Sales Cloud Einstein ma ich kilka, w tym oparty na sztucznej inteligencji system oceny potencjalnych klientów, który automatycznie klasyfikuje potencjalnych klientów B2B według prawdopodobieństwa zakupu.

Sztuczna inteligencja zmieni obraz marketingu, jednak nie stanie się to z dnia na dzień. Będzie to raczej proces rozłożony na lata. Niemniej warto, aby marketerzy zaczęli opracowywać strategie marketingu AI już dziś, aby wykorzystać obecne funkcjonalności sztucznej inteligencji i przygotować się na te nadchodzące.


Tekst powstał na bazie artykułu How to Design an AI Marketing Strategy*, który został opublikowany na stronie Harvard Business Review.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!