Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Cyfrowe przywództwo

Mariusz Pitura: warto przygotować strategię komunikacji wewnętrznej

27 kwietnia 2023 6 min czytania
Mariusz Pitura: warto przygotować strategię komunikacji wewnętrznejMariusz Pitura: warto przygotować strategię komunikacji wewnętrznej

„Jeżeli jest jakiś problem z komunikacją, to właściwie tylko jeden – iluzja, że komunikacja miała miejsce”. Słowa Bernarda Shawa świetnie charakteryzują sposób, w jaki prezes Zawilski komunikuje się z pracownikami, bo nie komunikuje się wcale.

Chociaż przeniesienie części działalności firmy z Krakowa do Lublina jest z pewnością przemyślanym posunięciem, to sposób realizacji sugeruje, że zapomniano o najważniejszym – o ludziach. Prześledźmy pierwotny mail prezesa Zawilskiego. Mowa w nim o „trudnej sytuacji”, w jakiej znalazła się firma, o „potrzebie optymalizacji kosztów” i „korzyściach, jakie osiągnie firma”. FIRMA, nie PRACOWNIK. Mail jest napisany chłodnym i bezosobowym stylem. To język kształtuje nasz świat, więc dla kogoś, kto nie znał szczegółów, a pamiętajmy, że nie znał ich prawie nikt, takie niedopowiedzenia niosły bardzo wyraźny komunikat: „Firma jest w niebezpieczeństwie. Ratuj się kto może”. Czy zatem należy się dziwić emocjonalnej reakcji pracowników? Nie. Czy takie były intencje prezesa Zawilskiego? Oczywiście, że nie. Wydarzyło się zatem coś, co Anglicy określają jako „miscommunication”.

Jak zatem powinno wyglądać modelowe podejście? Po pierwsze, kiedy tylko pojawiła się koncepcja przeniesienia części działalności do Lublina, należało w miarę szybko włączyć do dyskusji menedżerów wyższego i średniego szczebla, tłumacząc im wyzwanie – nie „problem” czy „zagrożenie” – przed jakim stanął Katern, i w ten sposób sprawić, że staną się „liderami zmiany”. Następnie należało zorganizować spotkanie wszystkich pracowników i na forum wyjaśnić powody przeprowadzki oraz przedstawić kolejne jej etapy, zaznaczając, że deklaracje pracowników gotowych do podjęcia pracy w nowym oddziale będą przyjmowane w późniejszym czasie. Firma powinna wykazać zrozumienie, że tak ważna decyzja życiowa nie może być podejmowana tu i teraz. Takie rozwiązanie spowodowałoby, że cenni dla firmy pracownicy mieliby możliwość oswojenia się z myślą o przeprowadzce i skonsultowania jej z bliskimi. Dodatkowo udałoby się uniknąć eskalacji nieporozumień, bo wszelkie plotki o zwolnieniach związanych z otwarciem oddziału w Lublinie byłyby wyjaśnione podczas spotkania lub później przez liderów zmiany.

Po drugie, w ten sposób można było wstępnie oszacować liczbę osób gotowych do podjęcia pracy w Lublinie i na tej podstawie rozpocząć negocjacje dotyczące kredytów mieszkaniowych z bankami lub warunków najmu mieszkań z agencjami nieruchomości. Z kolei wyników tych ustaleń użyć w rozmowach z wahającymi się pracownikami.

Po trzecie, prezes jako pomysłodawca przenosin błędnie uważał, że tylko on jest w stanie poradzić sobie z poinformowaniem załogi o zmianie i na nieszczęście dla wszystkich wybrał do tego najgorszy kanał, czyli e‑mail. Dodatkowo działanie było przeprowadzone ad hoc. Komunikacja tak ważnej kwestii powinna się odbyć na podstawie wcześniej przygotowanej strategii komunikacji wewnętrznej. Z kolei jej autorami powinny być wyspecjalizowane w tym zakresie osoby z działów HR i PR.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:

Jak informację o zmianie przekazać pracownikom 

, Paweł Górecki PL

Po czwarte, zbyt autorytarny sposób zarządzania spowodował, że zasadne wątpliwości reszty zarządu, szefowej działu PR oraz dyrektor pionu HR nie zostały poddane szerszej dyskusji. W Katernie były osoby, które wiedziały, jak prawidłowo powinien być przeprowadzony proces zmiany. Niestety, ich punkt widzenia nie został wzięty pod uwagę.

Po piąte, należałoby się zastanowić nad wysłaniem do Lublina pierwszej grupy pracowników, którzy po powrocie mogliby opowiedzieć reszcie załogi o zaletach nowego miejsca pracy.

Niestety, prawie żadne z powyższych działań nie zostało zrealizowane. Doszło jednak do spotkania z pracownikami. Prezes Zawilski, zamiast przeprowadzić motywacyjne spotkanie, na którym charyzmatycznie mógłby opowiedzieć o dynamicznym rozwoju Katernu, musiał tłumaczyć się z podjętych decyzji i toczyć ciężką walkę, aby do przeprowadzki przekonać pracowników, którzy już od kilku dni byli do niej zniechęceni. Jak zatem powinien brzmieć mail do pracowników?

Szanowne Koleżanki i Koledzy,

Dzięki Wam Katern jest dynamicznie rozwijającą się firmą. Od lat wspólnie, krok po kroku, budujemy przewagę nad naszą konkurencją. Teraz przed nami kolejne duże wyzwanie, które umocni nas na pozycji lidera. Chciałbym z Wami o nim porozmawiać podczas jutrzejszego spotkania.

Bardzo liczę na Waszą obecność.

Zbigniew Zawilski,

prezes Zarządu Katern SA

Wyzwania opisane powyżej nie należą do rzadkości i niektórym udaje się wzorowo im sprostać. Jakiś czas temu jeden z moich dużych klientów zmieniał siedzibę z przytulnego business city, pełnego sklepów i restauracji, na duży biurowiec obok niezbyt ładnego dworca kolejowego. Jak to zrobił? Otóż każdy pracownik został zapytany o adres zamieszkania i średni czas dojazdu do pracy. Następnie z adresów zamieszkania wszystkich pracowników wyznaczono setki tras do nowego biura i na tej podstawie obliczono średni czas potrzebny na dotarcie do niego. Okazało się, że czas był krótszy o kilkanaście minut niż w przypadku dotychczasowej lokalizacji. To na tej wartości oparto ideę zmiany biura. Choć niektórzy mieli dalej do pracy, a innym w czasie lunchu brakowało modnych restauracji, to wszyscy byli zgodni, że to był dobry ruch. Cała przeprowadzka zajęła kilka miesięcy, a pracownicy brali udział w wyborze mebli, kolorów ścian etc. Zadziałało.

Przeczytaj pozostałe komentarze:

Urszula Podraza: trudne do przewidzenia warunki wywołują niepokój 

, Urszula Podraza PL

Należy okazać zrozumienie dla obaw pracowników.

Michał Szapiro: przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty 

, Michał Szapiro PL

Na wyzwania, które rodzą się w obliczu zmiany, warto spojrzeć przez pryzmat potrzeb podmiotów biorących w niej udział.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj