Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Klastry tematyczne a pozycja strony w wyszukiwarce - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Klastry tematyczne a pozycja strony w wyszukiwarce

26 kwietnia 2023 7 min czytania

Czasy, kiedy wystarczyło publikować treści naszpikowane dużą liczbą słów kluczowych, by osiągnąć wysokie miejsce w wyszukiwarce, bezpowrotnie minęły. Dziś w pozycjonowaniu stron internetowych liczą się również kompetencje, autorytet i wiarygodność. Wysokie wartości tych parametrów pomagają osiągnąć klastry tematyczne.

Google, określając miejsce danej strony w rankingu wyszukiwań, zwraca uwagę na szereg elementów. Oprócz kwestii technicznych, które mają bezpośredni wpływ na ranking SEO, w ostatnich latach wprowadzone zostały dodatkowe wytyczne, skupiające się przede wszystkim na jakości treści. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness w skrócie EAT — to proces, podczas którego pracownicy Google’a losowo sprawdzają różnorodne strony pod kątem tego, czy rzeczywiście oferują one swoim odbiorcom to, co obiecują. To weryfikacja służąca temu, by określić, czy dana strona zasługuje na wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Branżowy autorytet

Oczywiście nie jest możliwe, aby ludzie zatrudnieni przez giganta z Menlo Park przejrzeli każdą stronę w sieci, dlatego same algorytmy Google’a stały się bardziej czułe na punkcie jakości prezentowanych na stronach treści. Zwracają one uwagę nie tylko na słowa kluczowe, ale również szukają powiązanych ze sobą treści oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane przez internautów pytania dotyczące danej kategorii tematycznej. Jeśli strona zawiera wyczerpujące i użyteczne treści z nią powiązane, Google uznaje ją za branżowy autorytet, nagradzając wyższym miejscem w wyszukiwarce.

Na pojawienie się tych, podanych do publicznej wiadomości, wytycznych Google’a wpływ miały zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły w samym sposobie wyszukiwania treści przez czytelników. Kiedyś w pasek wyszukiwarki wpisywano najczęściej hasła składające się z jednego lub dwóch słów kluczowych. Obecnie w 64% wyszukiwań pojawia się 4 i więcej wyrazów. Dodatkowo zapytania są coraz częściej pełnymi zdaniami. Zadawanie pytań w języku naturalnym to efekt m.in. pojawienia się i rozwoju asystentów głosowych. Już w 2017 roku według serwisu HubSpot aż 20% wyszukiwań mobilnych w Google odbywało się właśnie za pomocą głosu. W 2020 roku, według Search Engine Land, 48% posiadaczy smartfonów korzystało z wyszukiwania głosowego do ogólnych zapytań w internecie.

Wszystkie te zmiany mają ogromny wpływ na to, w jaki sposób powinny być tworzone treści w ramach strategii content marketingu. Zamiast skupiać się na pojedynczych słowach kluczowych wstawianych do danego tekstu, należy brać pod uwagę kluczowe dla marki tematy i uwzględniać je na stronie. Następnie zaś tworzyć merytoryczne i wysoko jakościowe teksty. Do tego służą właśnie klastry tematyczne.

Content tworzony w klastrze

Określenie „klaster tematyczny” zostało użyte już w 2017 roku przez wspomniany wcześniej HubSpot, a mimo to klaster tematyczny wciąż jest niedocenianym mechanizmem budowania pozycji marki w wyszukiwarkach internetowych. Idea klastrów tematycznych skupia się na tworzeniu i publikowaniu treści o podobnej i uzupełniającej się tematyce. Jak to wygląda w praktyce?

Klaster tematyczny składa się z trzech elementów

•       Podstawą klastra jest tzw. pillar page. To strona główna, na której prezentowany jest podstawowy temat klastra. W treści umieszczonej na „filarowej stronie” należy zawrzeć najważniejsze frazy kluczowe, zadbać o odpowiednią strukturę tekstu, zgodną z zasadami webwritignu, a także zachęcić czytelnika do podjęcia konkretnej akcji — najczęściej do sięgnięcia po następny artykuł lub pobranie e‑booka.

•       Kolejnym elementem jest tzw. content cluster. To liczne strony powiązane tematycznie ze stroną główną, które rozwijają poszczególne zagadnienia, są bardziej szczegółowe i odpowiadają na konkretne pytania użytkowników.

•       Podstrony są z kolei powiązane między sobą oraz ze stroną główną linkami wewnętrznymi, dzięki czemu czytelnik może przechodzić pomiędzy artykułami i zgłębiać wiedzę w ramach danego zagadnienia.

Gdyby chcieć stworzyć klaster tematyczny na temat… klastrów tematycznych, to na stronie głównej należałoby opisać mniej więcej to, co pojawiło się do tego miejsca niniejszego artykułu. Na powiązanych tematycznie stronach należałoby rozwinąć temat klastrów w oddzielnych artykułach. Znalazłyby się w nich odpowiedzi na pytania: „Z jakich narzędzi warto korzystać, tworząc klaster tematyczny”, „Jakie cele można osiągnąć, stosując klastry tematyczne”, „O czym pamiętać, tworząc klaster tematyczny”, „W jaki sposób należy zbudować pillar page, aby klaster tematyczny był skuteczny”, „Skąd czerpać pomysły na tematy do cluster content” itd.

W tekstach, które rozbudują stronę główną, należy uwzględnić frazy z tzw. długiego ogona oraz zadbać o wartościową treść. Kolejnym krokiem będzie powiązanie ze sobą poszczególnych artykułów poprzez linki wewnętrzne. Wystarczy podlinkować daną frazę w treści wpisu, która powiązana jest z kolejnym tekstem. Należy pamiętać także o linkowaniu do strony głównej.

Długofalowa strategia

Oczywiście content cluster — czyli treści rozwijające pillar page nie powstaną od razu. Należy tworzyć je stopniowo, rozbudowując zakres tematyczny klastra. Równolegle można tworzyć kolejne klastry tematyczne, które będą odpowiadać tematyce, w jakiej specjalizuje się twoja firma. Tak projektowane klastry zdecydowanie poprawią ruch organiczny, pozycję twojej strony w wyszukiwarce, a także przełożą się na konwersję.

Warunkiem uzyskania wszystkich tych korzyści jest odpowiedni dobór tematów i pytań, na które będziesz odpowiadać w swoim klastrze. W pierwszej kolejności warto określić wszystkie kategorie tematów, w których specjalizuje się dana marka. Następnie do poszczególnych tematów głównych, które zasilą różne strony główne, należy dobrać rozwijające je zagadnienia. Warto pamiętać, że powinny być one odpowiedziami na pytania twoich odbiorców. Dlatego pomocne w tworzeniu klastrów bywają różnorodne ankiety przeprowadzane w mediach społecznościowych, dzięki którym poznasz oczekiwania lub wątpliwości odbiorców.

Przydatne narzędzia

Pomocne w procesie wyszukiwań tematów mogą być także różnorodne narzędzia. Jednym z nich jest Answer The Public, serwis, w którym można znaleźć najczęściej zadawane przez internautów pytania w danej kategorii tematycznej. A to gotowa recepta na tematy kolejnych artykułów w ramach klastra.

Innymi, znacznie bardziej rozwiniętymi narzędziami, które pozwalają na szukanie inspiracji, są narzędzia z zakresu content intelligence. W tym przypadku niemal cała praca zostaje zrobiona za ciebie. Wystarczy bowiem wpisać główne kategorie tematyczne, a sztuczna inteligencja sama tworzy propozycje tytułów kolejnych artykułów w ramach klastra. A dodatkowo podpowiada, jakie słowa kluczowe powinny znaleźć się w tekście, aby materiał był wysoko oceniony przez wyszukiwarkę.

Po co to wszystko? Budowanie strategii content marketingowej i wynikającego z niej harmonogramu publikacji na klastrach tematycznych daje marce dużą przewagę nad konkurencją, pozwala zwiększać widoczność strony, szczególnie w przypadku używania mniej konkurencyjnych słów kluczowych, a także podniesie wskaźnik EAT. Co w krótkim czasie przełoży się na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!