Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak nauczyć się zwinnej sprzedaży - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Jak nauczyć się zwinnej sprzedaży

26 kwietnia 2023 7 min czytania

Jill Konrath jest strategiem sprzedaży o międzynarodowej renomie i autorką bestsellerów takich jak Selling to Big Companies czy Snap Selling. Jej ostatnia książka Agile Selling to efekt badań na temat tego, co sprawia, że sprzedawcy odnoszą sukces. Konrath, która sama jest praktykiem sprzedaży, rozmawiała na ten temat z najlepszymi specjalistami w branży, studiowała najnowsze osiągnięcia nauki, chcąc się dowiedzieć, jak optymalizować działanie mózgu, by sprzedawać skuteczniej. Dzięki badaniom doszła do wniosku, że najważniejsze jest, aby w nieprzewidywalnych czasach wypracować w sobie umiejętność szybkiego uczenia się, przyswajania wiedzy, tak aby wczuwając się w sposób myślenia klienta, sprostać jego oczekiwaniom w sposób kompetentny i przekonujący. Rozmawiał Paweł Górecki.

W książkach pisze pani, że ostatnio klienci zmienili się do tego stopnia, że w zasadzie sprzedawcy nie są im potrzebni. Z czego to wynika i dlaczego, zamiast sprzedawać po staremu, warto skoncentrować się na tzw. zwinnych metodach sprzedaży?

Wszystko zmienił Internet i fakt, że za jego pośrednictwem można uzyskać rozmaite informacje. Jeżeli potencjalny klient ma problem, w pierwszej kolejności zagląda do Internetu, żeby znaleźć tam rozwiązanie. Jeżeli interesują go inne rozwiązania, szuka ich także w sieci. Może tam znaleźć wyniki badań, e‑booki, białe księgi; może się dowiedzieć, jak inni ludzie rozwiązali dany problem; uczestniczyć w dyskusji na forach. Fakt, że wszystkie informacje są dostępne w Internecie, zasadniczo odbiera sprzedawcy rolę osoby wszechwiedzącej, którą kiedyś odgrywał. Jeżeli mimo tych zmian sprzedawca uparcie sprzedaje po staremu, mówiąc o produkcie lub usłudze, to klienci już nie chcą poświęcać mu czasu. Wolą, żeby sobie poszedł, by móc wejść do Internetu i zdobyć informacje, na których im zależy.

Twierdzi pani, że krokiem, który sprzedawcy mogą podjąć, aby przeciwdziałać temu oporowi, jest otwarcie się na naukę, na zdobywanie nowych informacji. Na tym właśnie ma polegać zwinne podejście do sprzedaży. Czy uważa pani, że uczenia się można się nauczyć? A jeśli tak, to jak do tego zadania powinni podchodzić sprzedawcy?

Absolutnie wierzę w to, że można opanować sztukę uczenia się. W niektórych sytuacjach jest to wręcz konieczne, na przykład gdy sprzedawca staje przed nowym zadaniem, kiedy spotyka się z nowym klientem. Można aktualizować swoją wiedzę szybko, jeśli wykorzystuje się pewien system. Polega on na tym, że zamiast koncentrować się na wszystkim jednocześnie, przywiązujemy uwagę tylko do wybranych zadań, takich, które są naprawdę ważne. Jeśli sprzedawca uświadamia sobie, że lista rzeczy do nauczenia się jest bardzo długa, czuje się onieśmielony. Jeżeli jednak skupi się na tym, co jest najistotniejsze (spojrzy na produkt, informację o produkcie lub usłudze, kliencie i sprzedaży), będzie mógł szybciej aktualizować wiedzę. W pierwszej kolejności należy sporządzić listę wszystkich umiejętności do opanowania i braków w wiedzy. Następnie trzeba wybrać te, których uczenie się ma największy sens, i ułożyć je w odpowiedniej kolejności, a następnie w tym porządku się ich uczyć.

Większości sprzedawców wydaje się, że powinni zacząć od poznania produktu, który mają sprzedawać, podczas gdy w rzeczywistości najważniejsze jest poznanie klienta, zrozumienie, kim jest ta osoba, co się dzieje w jej świecie, jak wygląda jej dzień, jakie są jej cele, jak je można zmierzyć. Dlaczego kupujący miałby coś zmieniać w swoich dotychczasowych zwyczajach? Ta ostatnia informacja jest niezwykle ważna.

Kiedy przychodzi moment, w którym sprzedawca ma już dostateczną wiedzę, by ją wykorzystać w praktyce, z jakich strategii może skorzystać, by skuteczniej sprzedawać?

Jest ich bardzo wiele. Kiedy zdobędziemy wiedzę o kliencie, wtedy trzeba sobie zadać pytanie, czego powinniśmy dowiedzieć się o sprzedawaniu. Gdy spojrzymy na sam proces sprzedaży, widzimy całą gamę czynności, których możemy się nauczyć, na przykład jak odbierać telefony i co mówić w trakcie rozmowy, co pisać w e‑mailach, jak prowadzić dobre spotkania, jak tworzyć dobre prezentacje, jak konstruować propozycję sprzedaży, negocjować transakcje. Najważniejsza jest jednak odpowiednia organizacja pracy, czyli taki podział materiału, żeby łatwo było go opanować. Sprzedawca powinien się koncentrować na tym, jak kontaktować się po raz pierwszy z potencjalnymi klientami, czy osobiście, czy za pośrednictwem mediów społecznościowych, e‑maila, a może telefonicznie. Ważne jest też ustalenie, jak zainicjować rozmowę, by potencjalny klient pomyślał: „Hm, to ciekawe”. Chcąc robić to dobrze, sprzedawca powinien eksperymentować. Powinien ćwiczyć dialogi z podziałem na role i dokonywać zmian w swoim zachowaniu zgodnie z informacją zwrotną, która do niego dociera. Kiedy uda mu się już umówić spotkanie, pojawia się kolejne pytanie, czyli: co zrobić, by było udane, by miało formę rozmowy na temat tego, co ważne dla klienta, a nie prezentacji sprzedażowej.

Odkryj zarządzanie sprzedażą na nowo »

To są wyzwania, z którymi dziś muszą mierzyć się sprzedawcy. Jakie wyzwania stają przed ich szefami, czyli liderami zespołów sprzedażowych?

W tym kontekście warto wspomnieć zwłaszcza o przyjmowaniu nowych sprzedawców do firmy. Każdy, kto ich zatrudnia, musi zadać sobie pytania: co powinienem im powiedzieć, jak przekazać właściwe informacje w odpowiednim czasie, jak uczyć ich sprzedawania i jak dawać możliwość wypróbowania nowo nabytych umiejętności w bezpiecznym otoczeniu. Te wszystkie czynniki z pewnością trzeba wziąć pod uwagę. Powiedziałabym jednak, że istnieje jeszcze jedna kluczowa kwestia, która bardziej wiąże się z marketingiem niż sprzedażą. Dzisiaj ludzie wchodzą do Internetu w poszukiwaniu informacji. Jeżeli dział marketingu nie stworzy strony internetowej, na której można pozyskać wiele informacji skoncentrowanych wokół prawdziwych problemów, z którymi borykają się klienci, wiele decyzji będzie podejmowanych bez udziału klientów. Z tego, co wiem, także w Polsce jest tu wiele do zrobienia. Firmy powinny sobie wreszcie uzmysłowić, że funkcjonują w erze cyfrowej i muszą w niej utrzymywać kontakt z obecnymi i przyszłymi klientami.

Pracowała pani dla wielu firm technologicznych, a jednocześnie nie kryje pani, że czasem ma trudności z opanowaniem nowych technologii. Czy młodzi handlowcy powinni w podobny sposób wychodzić ze swoich stref komfortu, budując karierę w sprzedaży?

To z pewnością pozwala opanować lęk i stres, które są nieodłączną częścią tej pracy. Sprawia też, że łatwiej uczymy się na błędach. To jest bardzo trudne, bo kiedy mamy do czynienia z czymś nowym, odczucie porażki jest przytłaczające, możemy mieć wrażenie, że nie podołamy temu. Zdarzyło się kiedyś, że zrobiłam coś naprawdę głupiego i kobieta, z którą rozmawiałam, krzyknęła na mnie, przestraszyła mnie, a ja zemdlałam, upadając na podłogę. Musiałam nauczyć się radzić sobie z lękiem,umieć się podnieść po porażce i iść dalej. Nie mówiłam sobie „teraz Jill naprawdę zawaliłaś”, tylko „czego mogę się z tego nauczyć”. Zrobiłam coś złego, co zdenerwowało klientkę, ale postanowiłam potraktować to zdarzenie jako nowe doświadczenie, z którego mam wyciągać wnioski. Myślę, że każdy, podejmując się nowych zadań, powinien stosować takie podejście. To bardzo ważne, by za każdym razem, kiedy doświadczamy problemów, traktować je jak wyzwania. Tak samo powinni podchodzić do tego liderzy sprzedaży, nie koncentrować się na problemach i błędach, a na wyzwaniach, z którymi trzeba się zmierzyć. Przy takim nastawieniu wychodzenie ze stref komfortu rzeczywiście może przynosić korzyść.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Połącz sprzedaż w tradycyjnych i internetowych kanałach »

Wzrost dzięki sprzedaży wielokanałowej 

Paweł Kubisiak PL, Marek Andryszak

O tym, jak połączyć sprzedaż w tradycyjnych i internetowych kanałach, opowiada Marek Andryszak, prezes polskiego oddziału TUI.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!