Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Empatyczny marketing, nie tylko na czasy kryzysu - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Klienci i doświadczenia

Empatyczny marketing, nie tylko na czasy kryzysu

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Jeszcze kilka lat temu zestawienie ze sobą słów „empatia” i „marketing” mogłoby wydać się kontrowersyjnym pomysłem. Jednak ostatnie czasy naznaczone pandemią, wojną, kryzysem ekonomicznym, sprawiły, że marki muszą odnaleźć się na nowo w tej rzeczywistości. I to właśnie empatia staje się kluczem do nawiązania głębokiej relacji z odbiorcami. Nawet jeśli stoją za nią motywacje ekonomiczne.

W przeprowadzonym trzy lata temu badaniu Meaningful Brands 2019 (Havas Group) aż 54% konsumentów uznało, że marki mają do odegrania większą rolę w ulepszaniu świata niż rządy czy politycy. W ostatnich latach te oczekiwania jedynie wzrosły. W ostatniej edycji badania (z 2021 r.) aż 73% respondentów wyraziło opinię, że firmy muszą w obecnych czasach angażować się w działania na rzecz społeczeństwa i planety. A wydarzenia ostatnich miesięcy zmusiły je do zredefiniowania swoich strategii, sposobu komunikacji, a nawet „tonu głosu”, jakiego używają do komunikacji z klientami. Marki musiały zacząć odpowiadać na nowe potrzeby zakupowe konsumentów, zrozumienia których nie ułatwiają towarzysząca ludziom niepewność, frustracja i powszechne obawy.

Zrozumienie, zaangażowanie i empatia stały się kluczowymi elementami komunikacji na linii marka – klient.

Edukacja

Na początku pandemii, zgodnie z danymi przedstawionymi przez GWI w raporcie Coronavirus Research,.pdf) 45% konsumentów zadeklarowało, że zdecydowanie popiera te działania reklamowe marek, które polegają na dostarczaniu użytecznych i edukacyjnych treści związanych z COVID‑19. Natomiast badania prowadzone przez Kantar jasno wskazują, że sposób komunikacji marek powinien pokrzepiać, uspokajać oraz przekazywać najważniejsze wartości i misję firmy. Z kolei Covid‑19 Barometer wskazywał, że konsumenci oczekiwali realnej pomocy w codziennym życiu (78% wskazań), informacji na temat działań marki na rzecz bezpieczeństwa kupujących w punktach sprzedaży (75%), a także swego rodzaju altruizmu ze strony firm, wyrażając przekonanie, że marki nie powinny wykorzystywać zaistniałej sytuacji wprost do osiągania zysków (74%). Nie dziwi więc, że empatyczny content marketing stał się podstawą strategii komunikacji marketingowej, która miała na celu budowanie relacji z klientami oraz pogłębianie ich zaangażowania.

Również w przypadku oferty B2B, jak wynika z raportu Content Marketing Institute, firmy położyły szczególnie nacisk na wzmacnianie świadomości marki (80% wskazań), budowę zaufania (75%) oraz edukację rynku (70%). W ten sposób jeszcze lepiej wybrzmiewa myśl, która pojawiła się już kilka lat temu: nie ma już w komunikacji podziału na B2B i B2C, ale jest jeden typ komunikatów H2H – human to human. I ten człowiek ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami coraz uważniej śledzi codzienne działania marek pod kątem wyznawanych przez nie wartości. Również gdy miejsce miał kolejny duży kryzys ostatnich miesięcy, czyli wojna w Ukrainie.

Emocje

Gdy 24 lutego rozpoczęły się działania wojenne w Ukrainie, media społecznościowe zapełniły się nie tylko słowami wsparcia, ale i informacjami o konkretnych wymiernych działaniach marek. Niemal nikt nie przeszedł obojętnie wobec tego, co działo się w Ukrainie. Firmy zaczęły prowadzić komunikację kryzysową, szukając istotnych rozwiązań, prowadząc zbiórki, oferując darmowe połączenia czy ubezpieczenia, wysyłając na własny koszt transporty żywności i leków. Komunikaty sprzedażowe zostały w wielu przypadkach zastąpione przez informacje dotyczące niesionej pomocy. Na wierzch wypłynęły emocje.

Jednak mijały dni, wojna trwała nadal, a firmy muszą sprzedawać, by się utrzymać, wracając niejako do normalności. Także w zakresie komunikacji. Niemniej nie może ona i nie powinna powrócić do stanu sprzed pandemii i wojny. Marki nastawione na słuchanie potrzeb swoich odbiorców nadal mogą komunikować się z nimi empatycznie i nie bojąc się mówić o wartościach. Ponieważ empatyczny marketing nie jest sposobem komunikacji jedynie na czasy kryzysu. Polega on przede wszystkim na patrzeniu na świat z punktu widzenia użytkownika, pozwala postawić klienta w centrum strategii działań. To dzięki temu możliwe jest spełnienie jego realnych potrzeb i dopasowanie zarówno produktów, jak i treści do jego oczekiwań.

Empatia

Myśl jak potencjalny klient — pisał Paul Gillin, ekspert w zakresie komunikacji w social mediach. Taka postawa pozwala spojrzeć na działania marki z nowej perspektywy. Pomaga także walczyć z klątwą wiedzy, która nazbyt często przesłania problemy, z jakimi borykają się klienci lub sprawia, że nie zauważa się błędów odstraszających potencjalnych nabywców. Empatia daje także niepowtarzalną szansę na tworzenie treści, których rzeczywiście oczekuje klient.

Jak zatem ćwiczyć się w marketingowej empatii? Jest na to kilka sposobów. Najbardziej popularnym jest mapa empatii.

Mapa empatii pomaga postawić się na miejscu odbiorcy. Należy bowiem zastanowić się, kto i co ma wpływ na odbiorcę, a w efekcie odpowiedzieć na pytania: co słyszy?, co myśli i czuje?, co widzi?, co robi i mówi**?. Zbierając informacje, analizując zachowania odbiorców, można dogłębnie go poznać i zrozumieć kierujące daną osobą motywy.

Następnie należy przejść do drugiej części mapy i zestawić ze sobą oczekiwania klienta oraz ofertę firmy.  Postarać się zrozumieć, czego klientowi brakuje, jakie ma obawy, co go frustruje? Jakim problemom musi stawić czoła? Odpowiedzi na pytania: jakich korzyści oczekuje klient?, czego tak naprawdę pragnie?, do czego dąży? pozwolą go wesprzeć, by osiągnął swoje cele.

Odpowiedzi na te pytania warto zapisać, choćby na dużej, podzielonej na sekcje tablicy (typu flipchart), w każdej z sekcji umieszczając karteczki z najczęstszymi odpowiedziami.

Skąd jednak wziąć odpowiedzi? Na przykład zadając pytania w formie krótkich postów w mediach społecznościowych albo z rozbudowanych ankiet wysyłanych np. e‑mailem do obecnych klientów. Warto zapytać ich o to, jakie treści chętnie by przeczytali, jakie problemy warto poruszać, jakie korzyści odczuwają w związku z produktem czy usługą?

W lepszym zrozumieniu potrzeb odbiorców pomocny będzie także social listening, czyli nasłuch społecznościowy. Za pomocą narzędzi do monitoringu sieci możesz obserwować dyskusje dotyczące konkretnej branży, marki czy produktu. Wnioski z tych dyskusji przydadzą się do stworzenia mapy empatii.

Ewolucja

W czasach pandemii ze wspomnianego już badania Covid‑19 Barometer wynikało, że aż 78% konsumentów oczekiwało od marek realnej pomocy w ich codziennym życiu. A pomocne mogą być właśnie wartościowe treści, które przecież stanowią podstawę skutecznego content marketingu. Pandemia stała się zatem okazją, by marki zauważyły to, czego przez lata nie dostrzegały — aby przyciągnąć uwagę klienta, nie należy mówić o produkcie, ale zapewnić odbiorcy użyteczną treść. Budowanie relacji z konsumentem najczęściej zaczyna się w chwili, gdy ktoś szuka jakichś informacji o produkcie lub usłudze. Czasami nawet bez intencji zakupu. Tymczasem bardzo często marki już na tym etapie epatują treściami sprzedażowymi i zamiast zjednywać, zniechęcają zbyt natrętnym przekazem.

Warto zatem przeprowadzić audyt treści, aby sprawdzić, które nich cieszą się największym powodzeniem. Czy treści, które do tej pory tworzono w imieniu marki, rzeczywiście były odpowiedzią na potrzeby odbiorców? Czy z perspektywy odbiorców były merytoryczne i wartościowe? Czy pokazują korzyść, jakie dzięki ofercie twojej marki zyska klient?

W badaniu Meaningful Brands 2021 wykazano, że aż 90% polskich konsumentów oczekuje od marek bardziej wartościowych treści oraz aktywności. Bez empatycznego podejścia nigdy nie uda się spełnić tych oczekiwań.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!