Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak się zmotywować do nudnych zadań - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje i szkolenia

Jak się zmotywować do nudnych zadań

17 maja 2024 7 min czytania

Nawet jeśli masz szczęście i kochasz swoją pracę, zapewne czasami i tak musisz wykonywać zadania, z którymi ci nie po drodze. Takie, które są dla ciebie nudne, odmóżdżające, męczące i po prostu denerwujące. Jak sprytnie okiełznać niechęć do podejmowania działań, które wydają się bezsensowne, by jak najszybciej mieć je z głowy?

Niezależnie od poziomu motywacji każdemu zdarza się wykonywać zadania, na które nie ma ochoty. Realia biznesowe są nieubłagane i prędzej czy później przychodzi nam się zmierzyć z rzeczami, które trzeba zrobić, nawet jeśli ich nie cierpimy. Jak sobie pomóc w takiej sytuacji, by wywiązać się z obowiązków i nie przypłacić tego nadmierną frustracją?

Na początku trzeba zrozumieć, że poziom motywacji niekoniecznie wiąże się z doświadczeniem szczególnego stanu emocjonalnego, np. ekscytacji lub oczekiwania. Motywacja to nic innego jak powody, dla których działa się w określony sposób. To podjęcie decyzji o zrobieniu czegoś przy jednoczesnym nieuleganiu emocjom. To również znalezienie powodu do podjęcia działania.

Elizabeth Grace Saunders, coach zarządzania czasem oraz autorka m.in. książki The 3 Secrets to Effective Time Investment, zauważa, że już samo postanowienie, że wykonasz określoną czynność może przynieść ci wiele korzyści:

  • złagodzi niepokój;

  • pozwoli zadbać o osoby, na których ci zależy;

  • zagwarantuje korzyści finansowe;

  • umożliwi uniknięcie konsekwencji;

  • sprawi, że będziesz zadowolony z siebie;

  • pozwoli oczyścić umysł;

  • będzie zbieżne z twoimi wartościami;

  • ograniczy towarzyszący ci stres.

Warto sobie uświadomić, że zamiast spędzać czas na wewnętrznej walce i odkładać moment zabrania się do pracy nad beznadziejnym w twoich oczach zadaniem, korzystniej jest po prostu to coś zrobić. W codziennym życiu możesz budować świadomość korzyści z przechodzenia do działania zamiast narzekania i odkładania nielubianych zadań na potem, mówiąc do siebie w myślach (lub na głos) w następujący sposób:

  • „Nie chcę robić ____. Jednak jeśli to zrealizuję, uzyskam znaczne korzyści finansowe, zarówno obecnie, jak i w przyszłości, i będę zadowolony ze swojego wyboru”.

  • „Nie chcę robić ____. Jednak kiedy tego dokonam, zadowolę szefa i nie będę się już tak obawiał rozmów z nim”.

  • „Nie chcę robić ____. Chociaż jeśli uda mi się nadgonić pracę w tym obszarze, w przyszłym tygodniu odczuję mniejszy stres i będę gotowy na ___”.

Nawet jeśli brakuje ci motywacji do realizacji zadania, jeśli skoncentrujesz się na osiągnięciu wyniku, znajdziesz powód, aby je wykonać. Podobne kroki zastosuj w przypadku zadań, które motywują cię w niewielkim stopniu lub nie wpływają na poziom twojej motywacji. W zależności od stojącego przed tobą wyzwania i twojego stylu pracy możesz zastosować jedną lub więcej proponowanych przez Elizabeth Grace Saunders strategii. Rozważ włączenie ich do swojego planu dnia. Przydadzą się, gdy tylko znajdziesz uzasadnienie do podjęcia działania, ale nie będziesz wiedział, jak wcielić je w życie.

Presja społeczna

Do pierwszego zestawu metod motywowania należy zaangażowanie w ten proces innych osób. Pozytywna presja społeczna może stanowić impuls, aby podjąć decyzję o zmianie. Może to obejmować wiele działań: delegowanie części zadania, połączenie sił z kimś innym, aby wspólnie wykonać określoną czynność, rozliczenie z wyników lub po prostu przebywanie z innymi pracującymi osobami. W przypadku ostatniego punktu część osób ogranicza swoją aktywność do siedzenia w miejscu publicznym, gdzie pracują inni ludzie. Są też i tacy, którzy organizują wirtualne sesje, podczas których wykonują określone zadanie, łącząc się online z kimś, kto również w tym czasie pracuje. Niezależnie od tego, jaką formę pracy wybierzesz, warto byś dopasował ją do swoich preferencji i możliwości.

Badania psychologów wskazują, że gdy mamy poczucie bycia obserwowanym, nie tylko pracujemy ciężej, lecz także wierzymy w to, że nasze działania zostawiają większy ślad. Gdy obserwuje nas druga para oczu, mamy wrażenie, że skala tego, co robimy, zostaje zwielokrotniona przez sam fakt, że widziały to dwie pary oczu. Profesor Aleyet Fischbach z Booth School of Business Uniwersytetu Chicagowskiego na łamach książki Get It Done zwraca uwagę na to, że obecność innych ludzi wywiera wpływ na naszą motywację, nawet jeśli nie są oni obecni fizycznie i posługuje się analogią do stanu zakochania. „Gdy jesteśmy zakochani, zachowujemy się tak, jakby ukochana osoba obserwowała i słuchała wszystkiego, co robimy, mówimy lub myślimy, nawet wtedy, gdy jej przy nas nie ma. Ukochana osoba motywuje nas tego, by być najlepszą wersją siebie. Również przyjaciele i rodzina pomagają nam posuwać się naprzód, ponieważ obserwują nasze poczynania, nawet jeśli robią to tylko w naszej głowie”.

Organizacja pracy

Nie zawsze możesz jednak liczyć na towarzystwo czy wykorzystać na swoją korzyść sytuację, w której jesteś obserwowany przez innych. Wtedy możesz skupić się bardziej na  tym, jak organizujesz swoją pracę. Jakie strategie pomogą ci podjąć wysiłek, kiedy nie masz ochoty, żeby się do czegoś zabrać?

  1. Wykonaj czynność o niższym priorytecie, zanim zabierzesz się za rzeczy, które robisz częściej. Na przykład: postanów sobie, że nie otworzysz skrzynki e‑mailowej, dopóki nie wypełnisz zestawienia wydatków.

  2. Wyznacz sobie standardową porę na jakieś działanie, np. co piątek pomiędzy 14.00 a 15.00 zarezerwuj czas w kalendarzu na planowanie tygodnia. Nic innego nie może zakłócić ci tego zadania.

  3. Zredukuj wymagania czasowe. Nielubiane zadanie będzie w twoich oczach mniej bolesne i żmudne, jeśli na początek postanowisz pracować nad nim krótko, o ile możesz sobie na to pozwolić. Możesz sobie narzucić obowiązek pracy nad zadaniem przez 10 minut dziennie, a potem – jeśli tylko będziesz miał na to ochotę – przerwać.

  4. Ustaw sobie nisko poprzeczkę. Ta strategia sprawdza się przy długofalowych nielubianych projektach. Przykładowo możesz sobie postanowić, że wystarczy, jeśli wykonasz jeden element danego zadania tygodniowo. Krok po kroku będziesz się zbliżać do celu, co pozwoli napędzić się do działania.

  5. Doprowadź działanie do końca. Jeśli chcesz mieć je całkowicie z głowy, zarezerwuj cały dzień, aby je skończyć.

W zależności od rodzaju zadania, jego pilności i stopnia złożoności musisz dopasować strategię pracy. Zweryfikuj, która w twoim wypadku okaże się najlepsza.

Łączenie obowiązków z przyjemnościami

Istnieje również trzeci zestaw metod motywowania się do działania, który obejmuje łączenie nieprzyjemnych zadań z tymi przez ciebie lubianymi. Dzięki temu poprawisz swoje ogólne samopoczucie. Na przykład zaplanuj sobie wykonanie trudnego zadania, takiego jak napisanie lub przygotowanie prezentacji, w miejscu, które naprawdę lubisz. Może to być kawiarnia lub park. Spróbuj też grupować zadania: słuchaj muzyki podczas wykonywania zadań niewymagających skupienia. Pomocna w utrzymaniu motywacji może się również okazać aktywność fizyczna. Jeden z moich rozmówczyń przyznał, że zdarza mu się ćwiczyć wystąpienia publiczne podczas spacerów. Prawdopodobnie wygląda wtedy zabawnie, ale w ten sposób udaje mu się łączyć przyjemne z pożytecznym.

Realizowanie zadań, wobec których jesteś niechętny, nie jest łatwe, często będzie wymagać od ciebie większego wysiłku, żelaznej dyscypliny i walki ze swoimi słabościami. Nie zawsze uda ci się pokonać swoją niechęć, a  zastosowanie jednej lub więcej spośród tych strategii nie zawsze przynosi szybkie efekty. Spróbuj jednak je wypróbować, bo być może któraś z nich okaże się niezwykle pomocna i sprawi, że łatwiej ci będzie realizować zadania, których nie cierpisz.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!