Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Jak sprawić, by twój zespół poradził sobie w nowych realiach współpracy na odległość?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Aby efektywnie zarządzać zespołem pracującym na odległość, trzeba nie tylko łączyć sprawdzone metody zarządzania z dobrymi technologiami. Musisz się również uzbroić w dużo empatii, wyrozumiałości i zaufania. Tylko jak to zrobić?

Partnerem materiału jest Microsoft.

Nadszedł wielki sprawdzian dla firm, menedżerów i ich zespołów. Osoby zazwyczaj pracujące w biurach z dnia na dzień przeniosły się do swoich domów, skąd wykonują zadania, komunikują się ze współpracownikami i klientami, a także opiekują się swoimi rodzinami. Z powodu zamknięcia przedszkoli, szkół i uniwersytetów w domach i mieszkaniach wielu pracowników buzuje życie. Może to im utrudniać oddzielenie spraw prywatnych od zawodowych i skupienie się na bieżących priorytetach. Jak pomóc pracownikom w trudach pracy zdalnej?

Przede wszystkim uświadom sobie, że praca zdalna może być problematyczna, choć do niedawna była przez większość pracowników postrzegana jako benefit i miła odskocznia od pracy stacjonarnej. Dziś stała się jednak koniecznością, zmieniając życie milionów ludzi w Polsce i na świecie. Wiele osób nie jest przygotowanych do pracy zdalnej i szuka wskazówek, jak zadbać o swoją efektywność podczas home office, jak utrzymać dobre relacje bez bezpośredniego kontaktu z zespołem, jak uniknąć nieporozumień komunikacyjnych, jak radzić sobie z poczuciem niepewności i braku kontroli. Według analizy monitoringu internetu SentiOne w marcu 2020 roku o 2739% więcej mówiło się w internecie o pracy zdalnej niż miesiąc wcześniej. Zainteresowanie tematem nieustannie rośnie i trudno się dziwić, skoro wypracowanych przez lata zasad pracy biurowej nie da się przenieść jeden do jednego do wirtualnej przestrzeni. A teraz brakuje lat, by wypracowywać nowy model pracy. Trzeba się na niego przestawić tu i teraz.

Technologia na dobry początek

Kluczem do efektywnej współpracy jest sprawna i skuteczna komunikacja, wspierana dobrymi narzędziami technologicznymi. Najlepiej postawić na ich kompleksowość. W większości organizacji sprawdzą się tak zwane narzędzia all‑in‑one, które pozwalają na intuicyjne nawigowanie poprzez wykorzystanie mechanizmów dobrze znanych z sieci społecznościowych. Pomagają one utrzymać transparentność komunikacji oraz zredukować liczby spotkań i e‑maili. W obecnej sytuacji najbardziej potrzebne i zarazem najchętniej wykorzystywane są rozwiązania chmurowe pozwalające na wspólne edytowanie dokumentów czy organizacje wirtualnych spotkań z dowolnego miejsca pobytu pracowników.

Takich narzędzi jest jednak sporo na rynku, dlatego – chcąc faktycznie usprawnić, a nie utrudnić komunikacje zespołową – warto podporządkować wybór poniższym dobrym praktykom. Wybierając narzędzie, upewnij się, czy będziesz mógł dzięki niemu wcielić wszystkie zasady w życie. Na co zwrócić szczególną uwagę?

1. Zapewnij dostęp do plików

Płynność pracy wynikająca z wymiany informacjami i plikami jest nie do przecenienia w każdych warunkach, jednak podczas pracy zdalnej staje się kluczowa. To, czego nie można fizycznie położyć na biurku czy zapisać na dysku firmowym, najwygodniej i najbezpieczniej umieszczać w przestrzeni chmurowej. Tak, by każdy uprawniony pracownik miał dostęp do ważnych dokumentów bez konieczności uzyskiwania dodatkowych dostępów, co bywa żmudne i spowalnia pracę.

Pamiętaj też, że wymienianie się mailami z załącznikami zawierającymi kolejne uwagi nie sprzyja współpracy i efektywności, może wręcz prowadzić do chaosu i narastania frustracji. Warto przy okazji pracy zdalnej porzucić takie praktyki. O wiele łatwiej i przyjemniej pracować wspólnie nad materiałami, gdy mamy dostęp do ich najnowszej wersji w czasie rzeczywistym. Takie możliwości daje między innymi aplikacja Microsoft Teams, umożliwiając sprawny obieg dokumentów, pobieranie ich czy bezpiecznie przechowywanie plików i udostępnianie ich uprawnionym do tego osobom.

2. Bądź w stałym kontakcie

Komunikacja to podstawa w tych trudnych czasach. Zadbaj o to, by w miarę możliwości nawet wirtualne rozmowy stanowiły namiastkę kontaktów, jakie wszyscy pamiętamy z biura. Pisząc wprost – postaw na wideokonferencje. Pomagają one ograniczyć liczbę maili czy rozmów telefonicznych i mają dużą zaletę – ułatwiają interpretację przekazywanych informacji. Mimika, gesty, ton głosu to cenne wskazówki interpretacyjne, które dopełniają twój przekaz oraz podkreślają twoją autentyczność.

Wideokonferencje stanowią nową forma spotkań twarzą w twarz, ale dla niektórych pracowników udział w nich może być źródłem dyskomfortu, chociażby z powodu braku odpowiedniej przestrzeni do odbycia rozmowy, bałaganu czy uczących się w tle dzieci. W Microsoft Teams rozwiązano tę bolączkę, umożliwiając uczestnikom wirtualnych spotkań rozmycie tła, a także wytłumienie dźwięków pojawiających się za ich plecami. Wszystko po to, by członkowie zespołu mogli skupić się tylko na sobie, a nie na odszyfrowywaniu tytułów książek na regale za plecami kolegi czy koleżanki. Z myślą o osobach , które nie mogą być obecne na wideokonferencji, powstała funkcja nagrywania, dzięki której każdy może nadrobić swoją nieobecność i zorientować się w najważniejszych kwestiach.

Nie wszystko jednak załatwisz podczas wideokonferencji, dlatego obowiązkowo należy wykorzystać inne narzędzia do podtrzymania relacji w zespole czy bieżącego informowania się o postępach w pracy. Do tego z powodzeniem można wykorzystać narzędzie do współpracy Microsoft Teams umożliwiający wysyłanie wiadomości prywatnych i grupowych. Gdy rozmawiasz w ten sposób, korzystaj z emotikonek, co ułatwi wychwycenie kontekstu emocjonalnego wypowiedzi. Ponadto dbaj o to, by cały zespół był dostępny w ramach określonego przedziału czasowego, na przykład od 10:00 do 15:00, a resztę zadań pozwól wykonywać w dowolnych porach. Taką możliwość docenią osoby, które mogą być zmuszone do funkcjonowania w innym trybie pracy ze względu na obowiązki rodzicielskie. Ustal z nimi, by komunikowały swoje ograniczenia czasowe na przykład poprzez oznaczenie swojego statusu w komunikatorze.

3. Zorganizuj wirtualną przestrzeń dla zespołu

To istotne, by mimo odległości w twoim zespole nadal panowała atmosfera współpracy. Zadbaj o transparentność zadań w ramach poszczególnych projektów, dzięki czemu każdy będzie miał świadomość swojego wpływu na efekt finalny zespołowej pracy. Wielu osobom pomoże to również w określeniu najpilniejszych zadań, z czym niektórzy mogą mieć problem w  sytuacji braku bezpośredniego kontaktu z szefem. Zachęcaj swoich pracowników do dzielenia się postępami prac, co pozwoli wszystkim zorientować się w sytuacji. Takie podejście do organizacji pracy dodatkowo sprzyja budowaniu poczucia wspólnotowości, które pozytywnie wpływa na morale zespołu.

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że zespół nie samą pracą żyje. Bardzo ważne, zwłaszcza w tak niepewnych i niestabilnych czasach, są też inicjatywy integrujące oraz motywacyjne. W biurze często pojawiają się one naturalnie, w przestrzeni wirtualnej trzeba je zaplanować i skrupulatnie zrealizować. Jak ułatwić sobie to zadanie? Można na przykład:

  • wprowadzić zwyczaj dzielenia się informacjami o  ważnych świętach takich jak imieniny czy urodziny oraz celebrowania ich w jakichś nieszablonowy sposób;

  • rozpoczynać wideokonferencję od rozmowy towarzyskiej służącej rozładowaniu napięcia i lepszemu poznaniu się członków zespołu,

  • stworzyć przestrzeń wirtualną do publikowania linków do ciekawych artykułów branżowych, chwalenia się sukcesami czy rozśmieszania się filmikami.

W nowych realiach pracy zdalnej bezsprzecznie liczy się umiejętność łączenia dobrych wirtualnych praktyk z technologicznymi narzędziami typu Microsoft Teams oraz duża elastyczność ze strony lidera. Mimo że praca w wirtualnym świecie ma własną specyfikę, sprawdzi się w niej jedna tradycyjna zasada zarządzania brzmiąca „przywództwo zaczyna się od zaufania”. Jeśli liderom zabraknie zaufania do członków zespołu, a pracownikom zabraknie zaufania do swoich menedżerów, nawet najlepsza technologia nie rozwiąże tego problemu. Pamiętaj jednak, że może ci ona wiele ułatwić, wspierając cię w tworzeniu dobrej atmosfery i skutecznym komunikowaniu się z zespołem, które stanowią klucz do osiągniecia wspólnych sukcesów nawet w trudnych czasach.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!