Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Michał Nitka: Ważne, aby dać pracownikom szansę na uczestniczenie w dyskusji dotyczącej zmiany - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Michał Nitka: Ważne, aby dać pracownikom szansę na uczestniczenie w dyskusji dotyczącej zmiany

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Wyzwania Banku 55 są typowe dla firm, które mają do czynienia z przejęciami. W mediach i na rynku może pojawić się plotka czy też przeciek o transakcji, podczas gdy firma nie jest gotowa lub po prostu nie może przekazać pracownikom pełnych informacji o połączeniu. Bez względu na to, co jest powodem tego braku gotowości, gdy poufna informacja staje się powszechnie znana, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań. Pracownicy stanowią fundament każdego biznesu, a zdemotywowani i zaniepokojeni zamiast na pracy skupią się na spekulacjach i szukaniu sposobu na przetrwanie.

W przypadku każdego połączenia istnieją trzy główne zagrożenia, jeśli chodzi o zarządzanie ludźmi. Pierwszym jest dekoncentracja i wynikający z niej brak skupienia na dostarczaniu wyników. Drugie polega na tym, że pracownicy mogą zacząć się rozglądać za nowym miejscem pracy. Trzecim zaś jest ryzyko, że firma przestanie przestrzegać procedur, a w branżach regulowanych – wytycznych co do zgodności z przepisami. Wszystkie te zagrożenia pojawiają się natychmiast po upublicznieniu wiadomości o potencjalnym przejęciu.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Jak zażegnać kryzys informacyjny 

, Joanna Socha PL, Piotr Cielecki PL

Pracownicy polskiego oddziału brytyjskiego banku dowiadują się z internetu o przejęciu ich firmy przez amerykański koncern. Zarząd unika przekazania zatrudnionym przejrzystych informacji, co drastycznie obniża ich zaangażowanie i pogarsza atmosferę w zespole. Kilku kluczowych menedżerów zastanawia się, jak zapanować nad chaosem, zanim odbije się on na wynikach banku.

Komunikacja

W sytuacji, w jakiej znalazł się Bank 55, potrzebna jest sprawna i jednolita komunikacja ze wszystkimi pracownikami, i to w dodatku tak częsta, jak to możliwe. Pamiętajmy, że kiedy dochodzi do przejęcia, dużo częściej spotykanym błędem jest deficyt komunikacji, a nie jej nadmiar. Przez znaczną część trwania procesu zarząd nie ma komfortu posiadania wszystkich informacji, odpowiedzi na wszystkie pytania, zarówno dotyczące ludzi, ich przyszłości, jak i całego biznesu. To jednak nie zwalnia menedżerów z obowiązku komunikowania się z pracownikami w sposób otwarty, transparentny i regularny. Ponadto w kluczowych momentach, zaczynając od dnia pierwszego, z pracownikami powinien komunikować się sam prezes, ewentualnie w wybranych obszarach inni członkowie zarządu. W ten sposób wysyła się pracownikom sygnał, że są traktowani poważnie, z szacunkiem, a przekazywane informacje są z pierwszej ręki. Na transparentność składa się otwarte mówienie o tym, co w danym momencie wiadomo. Istotne jest, aby nie ulec pokusie snucia domysłów, spekulacji czy też – co najgorsze w takiej sytuacji – składania obietnic bez pokrycia.

Kolejny ważny aspekt to regularność komunikacji i przedstawienie sposobu, w jaki będzie ona prowadzona, tj. w jakiej formie będą organizowane spotkania, czy będą to warsztaty czy wideokonferencje; jakie informacje będą przesyłane mailowo lub przekazywane przez bezpośrednich przełożonych. Ustalenie takich zasad jest istotne, bo dzięki nim pracownicy mają wyobrażenie, jak cały proces komunikacji będzie wyglądał. Dzięki temu każde kolejne zaproszenie na spotkanie firmowe, każdy e‑mail dotyczący tej sprawy nie będą przyjmowane z zaskoczeniem i zaniepokojeniem, tylko staną się częścią już omówionego procesu.

Jeżeli zarząd do procesu komunikacji włącza menedżerów, powinien zadbać o ich przygotowanie. Pierwsze informacje powinni otrzymać bezpośrednio od członków zarządu. Muszą zrozumieć swoją rolę, a także wiedzieć, jakie kluczowe informacje powinni przekazać. Muszą też mieć przygotowane odpowiedzi na ewentualne pytania.

Ważne, aby dać pracownikom szansę na uczestniczenie w dyskusji dotyczącej zmiany i pozwolić im na zadawanie pytań – nie tylko na formalnych spotkaniach (które mogą nie sprzyjać otwartości z ich strony), ale chociażby przez uruchomienie skrzynki kontaktowej, gdzie można anonimowo przesyłać uwagi. Warto też uprzedzić pracowników, że mogą zdarzyć się pytania, na które na tym etapie pracodawca nie jest w stanie precyzyjnie odpowiedzieć. Ale powinien wyjaśnić, dlaczego.

Stań się lepszym negocjatorem w życiu prywatnym i zawodowym »

Sama forma komunikacji i jej zaplanowanie nie rozwiąże oczywiście podstawowego problemu, z jakim organizacja zapewne się zmierzy – a mianowicie nie złagodzi lęku pracowników związanego z potencjalną utratą pracy. Zarząd nie powinien w takim momencie nikomu nic obiecywać ani gwarantować miejsc pracy, ale może rzetelnie omówić proces podejmowania decyzji dotyczących zatrudnienia. W przypadku Banku 55 nieznane są szczegóły fuzji ani przyszła struktura, ale można przekazać pracownikom, na czym firmie zależy i na podstawie jakich kryteriów będzie oceniać zatrudnionych.

Podam przykład. W swojej karierze miałem do czynienia z licznymi fuzjami i przejęciami. Uczestniczyłem między innymi w połączeniach takich przedsiębiorstw jak Astra i Zeneca, prowadziłem proces integracji firm Pliva i Teva w Polsce. Kierowałem procesami fuzji i budowania nowych struktur w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej po przejęciu przez koncern Teva firm Ratiopharm, Cephalon i Actavis. Za każdym razem starałem się tłumaczyć współpracownikom, że proces tworzenia nowych struktur będzie przejrzysty i oparty na merytorycznych kryteriach oceny zatrudnionych. Połączona firma – bez względu na to, czy jesteśmy podmiotem przejmującym czy przejmowanym – musi opierać się na dobrych kadrach. W interesie zarządu jest pracować z najlepszymi.

Ostatnie zagrożenie, o którym wspominałem, to ryzyko nieprzestrzegania zasad i odstępstw od procesów. Tu widzę szczególną rolę zarządu, a także kadry menedżerskiej średniego szczebla – przykład musi iść z góry. W praktyce oznacza to nieustanną kontrolę, zwracanie uwagi na procedury, przypominanie o zasadach i weryfikowanie ich przestrzegania na bieżąco.

Przeczytaj kolejny komentarz »

Roman Przybylski: Czasami trzeba podejmować zasadnicze działania 

, Roman Przybylski PL

W sytuacji przejęcia to inwestor powinien być najbardziej zainteresowany przekazaniem pracownikom niezbędnych informacji we właściwej formie.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj