Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Paweł Grząbka: kluczem jest odpowiednie zmotywowanie kadry menedżerskiej - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje przywódcze

Paweł Grząbka: kluczem jest odpowiednie zmotywowanie kadry menedżerskiej

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Udziałowcy oraz rada nadzorcza powinni gruntownie przemyśleć politykę wynagrodzeń dla kierownictwa. Zarobki muszą bowiem zależeć od długoterminowego wzrostu wartości firmy, a ten – od wzrostu zyskowności.

Kłopoty Domeny są o tyle bardzo istotne, że pokazują częste wśród firm nastawienie tylko na realizację krótkoterminowych wyników finansowych, przy jednoczesnym zaniedbaniu celów strategicznych. Nacisk na zwiększenie sprzedaży za wszelką cenę może mieć negatywny wpływ na zyskowność spółki i w końcu spowodować pogorszenie się jej wyników i spadek wartości rynkowej. W ubiegłym roku głośno było o pewnym europejskim koncernie handlowym, który krótkoterminowo zwiększał sprzedaż, namawiając swoich odbiorców hurtowych do zwiększenia zapasów przy dodatkowych rabatach. Sytuacja identyczna jak w Domenie…

Przypadek Domeny ilustruje zresztą kilka różnych pułapek, w które mogą wpaść firmy oraz ich udziałowcy. Ponieważ nie istnieje w niej zarządzanie poprzez cele strategiczne, brakuje systemu kierowania firmą, który umożliwiłby realizację wartości nadrzędnej wzrostu długoterminowej wartości spółki. Fakt, że nie ma żadnych ustalonych celów strategicznych, rodzi następujące problemy operacyjne:

  1. Generalnie, kłopoty Domeny wynikają z niedostosowania polityki wynagrodzeń dla kadry kierowniczej do celu strategicznego, jakim powinno być długoterminowe zwiększenie wartości firmy. Ponieważ płace prawdopodobnie zależą od wyników sprzedaży, menedżerowie zwiększają wynagrodzenie poprzez wzrost wolumenu sprzedaży, a nie poprzez wzrost zyskowności. Tak więc cele menedżerów Domeny oraz cele właścicieli firmy nie są tożsame.

Część firm zauważa niebezpieczeństwo płynące z chęci realizacji krótkoterminowych celów i rezygnuje z ogłaszania kwartalnych prognoz sprzedaży po to właśnie, aby skupić się na celach długoterminowych i uniknąć jakiegokolwiek manipulowania wynikami sprzedaży. Najbardziej znanym przykładem takiej firmy jest Coca‑Cola, która ogłosiła, że nie będzie już publikować kwartalnych prognoz operacyjnych i finansowych.

  1. Domena cierpi też na brak otwartej i szczerej komunikacji, zarówno wewnątrz firmy, jak i ze swoimi partnerami handlowymi. Pracownicy niechętnie komunikują złe wiadomości kierownictwu, które nie chce ich akceptować. Warto tu przywołać przykład jednej z największych na świecie firm IT, której ceny akcji spadły w 2001 r. o połowę, a zarząd został zmuszony do dymisji. Stało się to po tym, jak okazało się, że niechęć menedżerów do godzenia się ze złymi wiadomościami skłania sprzedawców do ukrywania informacji o prawdopodobieństwie niezrealizowania prognoz sprzedaży. Tymczasem zarząd prawie do końca przekonywał Wall Street, że prognozy będą dotrzymane.

Brak komunikacji między Domeną a pozostałymi partnerami w łańcuchu dostaw prowadzi do braku informacji o prawdziwym popycie na klik‑klaki i o jego strukturze. To z kolei powoduje rezygnację konsumentów z zakupów lub też wybieranie przez nich konkurencyjnego produktu. Kolejnym efektem złej wymiany informacji jest niedostosowanie planów produkcyjnych Domeny do rzeczywistego popytu. Maszyny pracują niezależnie od tego, czy jest rzeczywiste zapotrzebowania na produkt, czy nie.

  1. Zapełniając magazyny dostawców, Domena zdaje się nie myśleć o problemach, przed którymi stanie już wkrótce. Być może jej kierownictwo zakłada znaczący wzrost sprzedaży za sprawą cudu lub po prostu szuka już innego pracodawcy. Jeśli końcowi klienci radykalnie nie zwiększą swojego zainteresowania klik‑klakami, agresywna strategia promocji doprowadzi Domenę jedynie do przesunięcia zakupów w czasie, a w następnym kwartale problemy ze sprzedażą będą jeszcze większe. Do tego dojdzie konieczność rezygnacji z marży przy dodatkowych upustach.

A poza tym, oferując różne poziomy rabatów dla różnych odbiorców, (którzy do tego mogą dalej odsprzedawać jej produkty), Domena doprowadza do sytuacji, kiedy poszczególne kanały dystrybucji konkurują między sobą. Może to wzbudzić negatywne reakcje głównych klientów firmy i wywołać poważne problemy w łańcuchu dostaw.

Co robić?

Aby poprawić obecną sytuację firmy, Domena musi wdrożyć taki system zarządzania, który spowoduje, że cele strategiczne (w postaci długofalowego wzrostu wartości firmy) będą realizowane. Historia zarządzania zna wiele takich narzędzi zarządczych, jak choćby strategiczna karta wyników (balanced scorecard) czy system wyznaczania celów i ich raportowania (ISM).

Udziałowcy oraz rada nadzorcza powinni gruntownie przemyśleć politykę wynagrodzeń dla kierownictwa. Zarobki muszą zależeć od długoterminowego wzrostu wartości firmy, a ten – od wzrostu zyskowności. Zamiast powiązania wynagrodzeń ze wzrostem sprzedaży czy wielkością spółki (dyrektor Błaszczyk myśli o przejęciu innej firmy), należy je uzależnić od większej grupy wskaźników rentowności, wykorzystania aktywów czy zadłużenia.

Domenie potrzebne są też zmiany natury operacyjnej, promocyjnej oraz komercyjnej. Oczywiście, utrzymanie strategii agresywnej promocji przy braku innych zmian nie ma racji bytu. Spółka musi wypracować wspólnie z partnerami handlowymi ujednolicony system planowania produkcji oraz promocji, merchandisingu i przekazywania informacji zwrotnej ze strony kanałów detalicznych. Sprawi to, że prognozy sprzedaży staną się realne, profil produkcji lepiej dostosowany i – co najważniejsze – lepsze będzie rozpoznanie potrzeb klientów.

Firma musi też ujednolicić politykę cenową wobec wszystkich potencjalnych klientów oraz umieszczać w umowach klauzule mówiące o tym, którym kanałom dystrybucji każdy z odbiorców może oferować produkty Domeny.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Case study: Cena realizacji planu sprzedaży »

Cena realizacji planu sprzedaży 

, Witold B. Jankowski PL

Zbliża się koniec kwartału i spółka Domena znowu robi wszystko, co może, żeby osiągnąć niezwykle ambitne cele sprzedaży.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Komentarze do studium przypadku »

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!