Obecnie w Polsce bez pracy pozostaje zaledwie 1,1 miliona ludzi. Sytuacja ta, choć społecznie pozytywna, stanowi wyzwanie dla pracodawców. Firmy muszą redefiniować politykę zatrudnienia oraz uatrakcyjniać warunki, stawiając na rozwiązania pożądane przez pracowników. Dużą rolę w tej zmianie odgrywają benefity pozapłacowe.
Partnerem materiału jest Benefit Systems.

Dla wielu pracowników benefity mają tak duże znaczenie, że za ich sprawą są gotowi zmienić miejsce pracy. Z raportu Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników, przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak w 2017 roku, wynika, że aż 25% pracowników deklaruje, że pakiet benefitów miał wpływ na decyzję o wyborze obecnego pracodawcy. Z kolei z raportu Czy pieniądze szczęścia nie dają firmy Pracuj.pl z 2018 roku wynika, że aż 43% młodych osób oczekuje od pracodawcy pakietu świadczeń pozapłacowych bardziej niż podwyżki. Również w grupie zarabiających ponad 4000 złotych netto niemal połowa wolałaby otrzymać benefity niż dodatkowe pieniądze.
„Dobra pensja nie jest już wystarczającą zachętą. Młodzi pracownicy szukają wartości dodanej, jaką pracodawca może im zaoferować poza płacą. Najczęściej są to karty sportowe typu MultiSport, ubezpieczenia czy bony podarunkowe” – mówi Emilia Rogalewicz, członek zarządu w Benefit Systems.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm »
Świadczenia pozapłacowe to standard
Według zeszłorocznego badania Pracuj.pl Benefity oczami pracowników, aż 69% pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jeden benefit. Świadczenia pozapłacowe stają się standardowym elementem gratyfikacji, a przyzwyczajeni do nich pracownicy stawiają coraz większe wymagania. Z tegorocznych danych przedstawionych w raporcie Wyzwanie na rynku pracy. Oczekiwania i rozwój (Raport płacowy, Hays) wynika, że aż 56% badanych pracowników nie jest zadowolonych z proponowanych przez pracodawcę świadczeń pozapłacowych oraz że w najbliższym czasie rozważają zmianę pracy. Co mogą z tym zrobić pracodawcy?
Osoby aktywne fizycznie mają niższą absencję chorobową niż ich nieaktywni współpracownicy.
„Według badań Sedlak & Sedlak, jednym z najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów są karty sportowe – 48% badanych pracowników uważa za atrakcyjny dodatek do pensji. Z kart MultiSport uprawniających do wejścia m.in. do klubów fitness i ośrodków rekreacyjnych korzysta ponad 900 tysięcy Polaków” – wyjaśnia Emilia Rogalewicz.
Obecnie polskie firmy wydają na benefity pozapłacowe prawie 12 miliardów złotych i z dużym prawdopodobieństwem wydatki te wciąż będą rosnąć. Tylko w minionym roku ten wzrost wyniósł około 0,5 miliarda złotych. W dużych firmach przeznacza się nawet 4 tysiące złotych rocznie na jednego pracownika.
Wspieramy zdrowy styl życia
Pracodawcy oferujący swoim pracownikom udział w programie MultiSport zapewniają im nie tylko dostęp do bogatej oferty obiektów sportowo‑rekreacyjnych, ale także do usług dodatkowych, które wspierają aktywny i zdrowy styl życia. Wraz z programem MultiSport użytkownik może korzystać z rowerów miejskich, gier logicznych poprawiających pamięć i koncentrację, audiobooków, planów dietetycznych dostosowanych do potrzeb zdrowotnych wraz z przepisami na zdrowe posiłki dla całych rodzin, a także rozpocząć przygodę z nowymi, sezonowymi formami aktywności fizycznej, takimi jak jazda na łyżwach.
Misją spółki Benefit Systems, która od kilkunastu lat rozwija program MultiSport, jest wspieranie zdrowego i aktywnego stylu życia ludzi, bez względu na wiek. Dlatego w ofercie programu MultiSport są dostępne karty dla dzieci pracowników, umożliwiające korzystanie m.in. z basenów oraz zajęć sportowych dla najmłodszych, a od października tego roku również karta MultiSport Senior dla osób po 60. roku życia. Jej użytkownicy mają dostęp do tysięcy obiektów sportowych i atrakcyjnych zajęć, takich jak aqua aerobik, fitness czy nordic walking. Więcej informacji: kartamultisport.pl oraz multisportsenior.pl.
*Jolanta Jędrysek, PR & Promotion Manager, Benefit Systems*
Wzajemne korzyści
Benefity pozapłacowe to nie tylko forma zachęty dla potencjalnych pracowników, ale także sposób na długofalowe zapewnienie lepszego zdrowia, samopoczucia i motywacji załodze firmy.
„Inwestycja w karty sportowe przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Ci pierwsi zyskują możliwość stałego dbania o własne zdrowie i samopoczucie, a także – co niezwykle ważne – mogą korzystać z kart sportowych wraz z dziećmi, dzięki kartom MultiSport Kids, a także ze swoimi rodzicami, dla których wprowadziliśmy kartę MultiSport Senior. Korzystają też pracodawcy, którzy mogą pochwalić się bardziej efektywną i kreatywną kadrą oraz mniejszym poziomem absencji chorobowych”– dodaje Emilia Rogalewicz.
Osoby aktywne fizycznie mają niższą absencję chorobową niż ich nieaktywni współpracownicy – według badań osoby unikające ruchu chorują o 20 dni więcej niż aktywni (w okresie czterech lat)1. Zdrowszy pracownik to dla pracodawcy większa oszczędność. Przy założeniach, że koszt utraconej dziennej produktywności jednego pracownika wynosi około 470 złotych. Oszczędności z tego tytułu w skali roku mogą wynieść około 2350 złotych2 . Dodatkowo pracownicy regularnie korzystający z kart sportowych dzięki treningom niwelują stres i zwiększają odporność psychiczną na trudne sytuacje.
Oczekiwania pokolenia Y
Zmiana pokoleniowa na rynku pracy i nowe potrzeby młodych pracowników wraz z najniższym od 1991 roku poziomem bezrobocia stanowią dla pracodawców i ich działów HR wyjątkowe wyzwanie. Młodym ludziom obecnie bardzo zależy także na realizowaniu swoich zainteresowań. Chcą robić to, w czym są dobrzy, a w pracy mieć szerokie możliwości samorozwoju. Dodatkowo z raportu Milenialsi w MŚP. Pod lupą, opracowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy, wynika, że miarą sukcesu dla pokolenia Y, czyli osób urodzonych po 1998 roku, jest stabilność finansowa (89%) i stabilność materialna rodziny (87%), ale nie mniej istotne jest zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym (86%).
„Nowe pokolenie, które wchodzi teraz na rynek pracy, jest dużo bardziej wymagające i asertywne. Poza finansami zwraca uwagę na możliwość rozwoju i realizacji swoich pasji oraz na dodatkowe benefity. Dla młodych ludzi istotne są również poziom odpowiedzialności społecznej przyszłego pracodawcy i jego wpływ na otoczenie” – mówi Emilia Rogalewicz.
Dobrym narzędziem w zakresie benefitów są programy kafeteryjne (np. program MultiKafeteria czy MyBenefit), które umożliwiają pracownikom wybór świadczeń dostosowanych do ich osobistych preferencji. Natomiast pracodawcy pozwalają określić limity pieniężne dla pracowników oraz zakres tematyczny świadczeń, który może być dostosowany do potrzeb pracowników lub kultury organizacyjnej firmy. Oznacza to w praktyce możliwość elastycznego doboru produktów i usług z zakresu sportu i rekreacji, kultury i rozrywki, turystyki czy zdrowia i urody. Niektórzy pracownicy wybiorą bilety do kina, natomiast inni – kartę sportową i vouchery na atrakcyjne wyjazdy weekendowe.
(1) Heuvel, S. van den, Boshuizen, H., Hildebrandt, V., Blatter, B., Ariëns, G., Bongers, P. (2005). Effect of Sporting Activity on Absenteeism in a Working Population. British Journal Of Sports Medicine, 39(3), e15.
(2) Analizy wewnętrzne Benefit Systems na podstawie: Hermanowski T., Szacowanie kosztów społecznych choroby i wpływu stanu zdrowia na aktywność zawodową i wydajność pracy., Wolters Kluwer business, Warszawa 2013
To jest komentarz. Przeczytaj tekst główny »
HR znów na fali wznoszącej
Zarządzanie ludźmi, Rozwój pracowników Mariusz Smoliński , Lidia Zakrzewska PLNowoczesny HR musi działać bardziej ofensywnie, idąc w ślady pełnych determinacji działów biznesowych. Powinien rozszerzać swoje kompetencje w taki sposób, aby móc skuteczniej wspierać menedżerów liniowych i dostarczać im utalentowanych pracowników.
