Przedstawiciele firm technologicznych i HR szacują, że cała branża potrzebuje dziś tylko w Polsce 50 tysięcy informatyków. Mimo wysokich płac trudno ich zachęcić do podjęcia pracy u konkretnego pracodawcy. Nic dziwnego, że firmy walczą o specjalistów na różne sposoby, wprowadzając do oferty świadczeń pozapłacowych kolejne atrakcyjne benefity.
Partnerem materiału jest Master Benefit.

Samochód służbowy to najlepsza marka na rynku. Nie trzeba się martwić o terminy i koszty przeglądów czy przykre zdarzenia drogowe, bo zawsze jest ktoś, kto dba o flotę wszystkich aut korporacyjnych – odnawia ubezpieczenia, likwiduje szkody czy umówi dogodny termin w serwisie. Paliwo również nie jest zmartwieniem użytkownika, bo razem z kluczykami do samochodu dostaje kartę paliwową, najczęściej bez limitu kilometrów w miesiącu. To oczywiście opcja dla top menedżerów, zdecydowana większość pracowników, nawet docenianych specjalistów, musi zadbać o samochód na własną rękę – wybrać odpowiedni model i producenta z salonu dealera, zdecydować się na rodzaj finansowania – kredyt, leasing, wynajem długoterminowy bądź abonament. Niedawno pojawił się jednak na rynku ciekawy produkt oferowany przez Masterlease – „Benefit Car Subscription”, czyli program MasterBenefit (zobacz ramkę Auto jako benefit – jak to działa?). W pierwszym etapie projektu oferta jest limitowana i kierowana do pracowników dużych korporacji z sektora IT.
Prywatny zakup na korporacyjnych warunkach
Pracownik dużej, międzynarodowej organizacji – której spodobał się pomysł na biznes Masterlease i która podpisała stosowną umowę – nie musi robić objazdu salonów samochodowych, aby wybrać dla siebie auto i kupić na warunkach rynkowych. Może je wyleasingować na platformie internetowej Masterlease, gdzie uzyska cenę niższą o 20–40%. Skąd taka różnica? W dużych korporacjach wyspecjalizowani menedżerowie floty prowadzą długotrwałe negocjacje z dealerami samochodów, producentami opon, serwisami samochodowymi, firmami leasingowymi i ubezpieczycielami, aby osiągnąć możliwie najniższy wskaźnik całkowitych kosztów utrzymania swojej floty. Pracownik korzysta więc z warunków, jakie Masterlease wynegocjował dla całej grupy korporacji partnerskich uczestniczących w programie MasterBenefit.
Nowoczesne przywództwo to nie tylko umiejętność motywowania pracowników do działania. »
„Kupujemy samochody od producenta w dużych partiach, możemy więc wynegocjować bardzo dobrą cenę zakupu pojedynczego auta. Dlatego dla wybranych firm mamy preferencyjne warunki na poziomie strategicznych klientów. Jeżeli pracodawca nie przewidział w budżecie pieniędzy na samochody służbowe, a chce dać pracownikom możliwość jeżdżenia nowymi samochodami, może przekazać im atrakcyjne warunki użytkowania aut w ramach programu MasterBenefit. Na razie oferta jest adresowana do branży technologicznej i konsultingowej. Interesują nas bowiem partnerzy z sektora nowych technologii, w którym zatrudnia się wielu dobrze opłacanych specjalistów. Co oferujemy w ramach MasterBenefit? Sporo tańsze auta – pracownik nie musi wnieść opłaty początkowej, płaci jedynie co miesiąc stałą stawkę, nie musi się też martwić o ukryte koszty, bo tych nie ma. Cokolwiek by się działo z samochodem, nie ponosi ryzyka – ono jest po naszej stronie. Finansujemy również serwis, a opony zimowe i ich przechowywanie są wliczone w cenę. Zresztą pracownik w ogóle nie musi się martwić obsługą pojazdu. Dzwoni do naszego centrum technicznego, informując, jaki ma problem” – mówi Krzysztof Radke, menedżer odpowiedzialny za produkt MasterBenefit w firmie Masterlease.
Korporacja nie jest stroną umowy zakupu auta. Masterlease podpisuje ją z osobą fizyczną, ale fakt, że jest ona pracownikiem firmy partnerskiej, sprawia, że procedura zawarcia transakcji jest bardzo uproszczona. Nie ma skomplikowanej weryfikacji, „papierologii” czy opłat manipulacyjnych. Wystarczy przedstawić dokumenty tożsamości, zaświadczenie od pracodawcy oraz wypełnić krótki wniosek.
MasterBenefit – jak to działa?

Wygrany‑wygrany
Auto w abonamencie jest typowym produktem, który daje korzyści obu stronom. Masterlease otwiera sobie dostęp do interesującej grupy dobrze sytuowanych klientów detalicznych, o jakich marzą wszystkie organizacje. Natomiast pracodawcy z branży technologicznej i firmy konsultingowe mogą wprowadzić do oferty benefitów ciekawą opcję, przedstawiając się jako organizacje, które dbają o pozytywne doświadczenia zatrudnionych.
Z programu MasterBenefit korzysta już firma TomTom, globalny lider usług z zakresu technologii lokalizacyjnych. „Nie tylko wyznaczamy nowe kierunki na rynkach innowacyjnych technologii, ale także kreujemy trendy w strategiach wynagradzania. Uważnie słuchamy naszych pracowników i odpowiadamy na ich potrzeby. Tylko w tym roku rozszerzyliśmy pakiet wynagrodzeń m.in. o dodatkowy dzień urlopu z okazji urodzin pracownika, wzbogaciliśmy pakiet medyczny o bezpłatne usługi stomatologiczne, wprowadziliśmy prywatny plan emerytalny oraz zdecydowaliśmy się na nawiązanie współpracy z Masterlease. Zainteresowała nas oferta preferencyjnych warunków długoterminowego najmu samochodów, którą ta firma zaproponowała naszym ludziom. Każda osoba, która skorzysta z tego benefitu, może jeździć nowym, dobrze wyposażonym i bezpiecznym samochodem. Jego cena jest atrakcyjniejsza od innych ofert – wyjaśnia Anna Blausz, Global Rewards Consultant w firmie TomTom. – Od początku zainteresowanie było spore. Pojawiło się, zanim zdecydowaliśmy się na wdrożenie projektu. Pracownicy, z którymi konsultowaliśmy potencjalny benefit, wyrazili chęć skorzystania z niego – można powiedzieć, że w efekcie tych konsultacji powstał nieformalny komitet pracowniczy ds. nawiązania relacji między firmą TomTom a Masterlease. Trend utrzymał się także po tym, jak benefit wszedł w życie, przekraczając nasze najśmielsze oczekiwania. Masterlease, chcąc uporać się z lawiną pytań i utrzymać wysoką jakość usług, powiększył zespół przeznaczony do obsługi naszej firmy. Zadowoleni »TomTomersi« odebrali już pierwsze samochody” – podsumowuje Anna Blausz.
Krzysztof Radke uzupełnia: „Mamy klientów, co do których jesteśmy pewni, że są gotowi na zawarcie umowy wynajmu długoterminowego, że mają dobrą, stabilną pracę. Sami natomiast budujemy wizerunek firmy, która znajduje się w czołówce sektora nie tylko pod względem wyników, ale też innowacyjnych rozwiązań i produktów. Obsługa projektu MasterBenefit w całości odbywa się na platformie online. Pracownik po zarejestrowaniu się może wybrać markę auta, jego kolor, dodatkowe opcje wzbogacające podstawowe wyposażenie i tak skonfigurowany samochód zamówić online. Odbiór, oczywiście, następuje w realu, we wskazanym salonie”.
To jest komentarz. Przeczytaj tekst główny »
HR znów na fali wznoszącej
Zarządzanie ludźmi, Rozwój pracowników Mariusz Smoliński , Lidia Zakrzewska PLNowoczesny HR musi działać bardziej ofensywnie, idąc w ślady pełnych determinacji działów biznesowych. Powinien rozszerzać swoje kompetencje w taki sposób, aby móc skuteczniej wspierać menedżerów liniowych i dostarczać im utalentowanych pracowników.
