Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Brakuje marketingu na rynku B2B - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Marketing i sprzedaż

Brakuje marketingu na rynku B2B

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Warunki konkurowania w branży B2B nie różnią się zasadniczo od sektora B2C. W obu jest tak samo trudno dotrzeć do klienta i skłonić go do kupna produktu lub usługi. Niestety, zespoły marketingowe, zamiast wiązać działania ze strategią firmy, zajmują się doraźnymi zadaniami, często wyrwanymi z kontekstu biznesowego.

Raport Przełom w marketingu B2B, stworzony na podstawie badania ICAN Research, pokazuje hiperkonkurencyjny rynek, na którym działy sprzedaży i marketingu stoją przed szeregiem wyzwań. Najważniejszymi są wzrost sprzedaży (ponad 90% wskazań) i malejąca lojalność klientów (zauważa ją ponad 40% badanych). Jednym słowem – obecni klienci częściej zmieniają kontrahentów, a nowych trudniej zdobywać. Dodatkowo wymagania tych pierwszych ciągle rosną – oczekują powtarzalnej jakości, kompleksowości, elastyczności i innowacyjnych produktów, przy tym często wiąże się to z żądaniem coraz lepszych warunków cenowych.

W efekcie coraz powszechniejsze na rynku B2B staje się konkurowanie ceną, przy czym im większa firma, z tym większymi problemami się zmaga – tak wskazuje 70% dużych firm, przy średniej dla wszystkich badanych wynoszącej 56%. Problem z rywalizacją cenową najsilniej odczuwają firmy handlowe (72% wskazań). Na mocno utowarowionym rynku, który charakteryzuje się podobnymi produktami i usługami, gdzie często używanym orężem jest cena, wyzwaniem staje się więc utrzymanie przewagi (50% wskazań), wyróżnienie się (44% odpowiedzi) oraz rozwój nowych produktów i usług (36%). Utrzymanie przewagi jest szczególnie trudne dla firm średniej wielkości (64% wskazań), ponieważ konkurują jednocześnie z większymi i mniejszymi przedsiębiorstwami. Dominująca pozycja największych firm wynika z ekonomii skali oraz posiadanych zasobów, zaś u tych najmniejszych kluczowe są szybkość, elastyczność i niższe koszty.

Według badania ICAN Research, w ponad połowie firm B2B marketing zajmuje się fragmentarycznie działaniami operacyjnymi.

W warunkach ostrej walki konkurencyjnej wszystkie organizacje muszą mieć przemyślane strategie dalszego rozwoju na rynku; przygotowanie takich strategii jest jednak niemożliwe bez pogłębionych badań i analiz. Tymczasem według raportu ICAN Research, tylko 46% badanych firm w ogóle prowadzi badania i analizy w tym obszarze. Jeszcze mniej (51%) opracowuje plany strategicznych działań. Nie dziwi więc, że wyzwania rynkowe lepiej znają menedżerowie sprzedaży, którzy znajdują się na „pierwszej linii frontu”, niż menedżerowie marketingu. To oni częściej mówią o spadku lojalności klientów (sprzedaż 55% wskazań vs marketing 33%) czy problemach z wyróżnieniem się spośród oferty konkurentów (52% vs 38%). Analiza pogłębionych odpowiedzi respondentów pokazuje dodatkowo, że zespoły sprzedażowe i zarządzający firmami nie do końca się orientują, czym zajmują się marketingowcy. Mówiąc wprost – marketing deklaruje, że robi więcej, niż widzi to reszta firmy. O czym świadczą takie opinie? Głównie o tym, że w organizacjach brakuje zintegrowanego procesu współpracy na ścieżce zakupowej klienta. A to, jak pokazują najlepsze światowe praktyki z B2B, jest podstawą do skutecznej sprzedaży i zatrzymania klientów.

Brakuje marketingu na rynku B2BBrakuje marketingu na rynku B2B

O ile branża detaliczna ma dużą wiedzę o klientach, sposobach podejmowania decyzji zakupowych, o tyle przedsiębiorstwa operujące na rynku B2B są daleko w tyle. Badania ICAN Research pokazują na przykład, że tylko ? ankietowanych zna modele biznesowe klientów, tyle samo respondentów ma pełną wiedzę o ich ścieżkach decyzyjno‑zakupowych;połowa nie śledzi całego lejka zakupowego, nie bada etapu świadomości i rozważania, wiedzę o zachowaniach klientów posiada dopiero na poziomie zakupu (87%) i preferowania (70%), nie wie też, jakich korzyści klienci poszukują. Nic więc dziwnego, że tylko ? firm nie ma problemów z rozwijaniem produktów bądź usług, a mniej niż połowa (43%) ma dobrze zdefiniowaną ofertę wartości dla poszczególnych kategorii produktów oraz dobrze określiła wyróżniki oferty (46%).

Sytuację może poprawić tylko ścisła współpraca między zespołami sprzedażowymi a marketingiem. Jak powinna wyglądać? Zacznijmy od tego, co według najlepszych praktyk marketing powinien robić. W dużym uproszczeniu musi analizować zachowania klientów firmy (obecnych i potencjalnych), aby na tej podstawie opracowywać właściwą dla nich ofertę wartości sprzedawanych produktów i usług. Z kolei analiza lejka zakupowego klientów umożliwi mu opracowanie nowych, innowacyjnych sposobów dotarcia do nich i wygenerowania kolejnych leadów (kontaktów) sprzedażowych. Poza tym marketing powinien rozwijać markę produktu w taki sposób, aby unikać wojny cenowej. Do bardzo ważnych zadań marketingowych należą też działania posprzedażowe, które silnie wpływają na lojalność klientów. Właściwie prowadzone pozwalają zahamować ich odpływ do konkurencji i zwiększają wartość sprzedaży.

Brakuje marketingu na rynku B2BBrakuje marketingu na rynku B2B

W praktyce, według wyników badania, w ponad połowie firm marketing nie pełni funkcji strategiczno‑analitycznych; zajmuje się raczej fragmentarycznie działaniami operacyjnymi – aktualizacją stron WWW (73% wskazań), materiałami wsparcia sprzedaży (63% wskazań). Jedynie 18% badanych organizacji dysponuje automatyką marketingową;zaledwie 15% twierdzi, że ma dobrze działający system konwersji leadów, co oznacza między innymi, że większość firmowych serwisów WWW nie jest interaktywna i nie generuje nowych kontaktów, pełniąc tylko funkcję internetowej wizytówki przedsiębiorstwa (zobacz ramkę Działania faktycznie realizowane w marketingu).

W Polsce marketing w obszarze B2B nadal otrzymuje ogólne cele związane ze sprzedażą i wizerunkiem marki.

Biorąc pod uwagę, że dla większości badanych jednym z podstawowych wyzwań biznesowych jest optymalizacja kosztów (czwarte w kolejności wagi), zaskakuje fakt, że marketing w obszarze B2B w Polsce nadal otrzymuje w większości przypadków klasyczne, ogólne cele związane ze sprzedażą i wizerunkiem marki. ROI (wskaźnik zwrotu z inwestycji) oraz wartość klienta (CLV – customer lifetime value) są najrzadziej wyznaczanymi celami (ROI – w 16% firm, CLV – w 8%). Na rozwiniętych rynkach firmy z branży B2B przeszły już etap zastanawiania się, czy jest im potrzebny marketing i jakie funkcje powinien spełniać. Teraz koncentrują wysiłki na doskonaleniu zintegrowanego modelu marketingowo‑sprzedażowego, wykorzystując do tego nowoczesne technologie.

WYNIKI BADANIA ICAN Research można interpretować na dwa sposoby. Z jednej strony są sygnałem ostrzegawczym dla polskich firm, że ich model konkurowania z epoki produkcyjno- sprzedażowej już nie działa, tym bardziej że mają do czynienia ze świadomymi klientami epoki cyfrowej. Z drugiej wskazują szansę do zdystansowania konkurencji poprzez budowę nowoczesnego modelu firmy, opartego na sprawdzonych już rozwiązaniach i najlepszych praktykach z obszaru marketingu i sprzedaży.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!