Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Customer Intelligence – cz. 1. Wyzwania marketingu i oczekiwania klienta - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Customer Intelligence – cz. 1. Wyzwania marketingu i oczekiwania klienta

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Analiza zgromadzonych danych to lepsze zrozumienie zachowań klientów, dzięki czemu organizacja może się kontaktować z nimi w bardziej inteligentny sposób. W rezultacie klient otrzymuje wysoce spersonalizowany, adekwatny przekaz. Jak to osiągnąć w praktyce?

Customer Intelligence (CI) to grupa procesów marketingowych, które pozwalają organizacjom planować i projektować relacje z klientami oraz wchodzić z nimi w interakcje dzięki analitycznie przetworzonym danym historycznym (za Vision Critical: What Is Customer Intelligence).

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

W obecnym podejściu do CI można wyróżnić trzy główne trendy, w ramach których próbuje się zaadresować najważniejsze wyzwania i potrzeby organizacji nastawionych na masowego klienta.

1. Marketing zorientowany analitycznie

Najprościej ujmując, oznacza to odejście od paradygmatu one size fits all na rzecz zindywidualizowanej komunikacji opartej na analitycznym profilowaniu i mikrosegmentacjach behawioralnych. Zorientowany analitycznie marketing zyskuje coraz wyższą pozycję w strategiach wyższej kadry menedżerskiej – nie tylko tej bezpośrednio odpowiedzialnej za marketing. Dlaczego? Ponieważ analityczny marketing oznacza większą efektywność, a co za tym idzie – dodatkowe korzyści dla przedsiębiorstwa: identyfikację najlepszych klientów i zrozumienie wyróżniających ich cech, wczesne wykrywanie klientów nielojalnych, skłonnych do rezygnacji, antycypowanie poziomu akceptacji konkretnej oferty, optymalizację produktu, kanału kontaktu czy pory dnia dla osiągnięcia najlepszych rezultatów. Wgląd uzyskany dzięki zastosowaniu metod analitycznych jest zatem pierwszym z istotnych czynników sukcesu.

Stałe zwiększanie sprzedaży i skuteczności działań marketingowych to priorytet w każdej ambitnej firmie »

2. Sprawna operacjonalizacja i skuteczny kontakt z klientem

Tutaj dominującym trendem jest dążenie do umiejętnego zarządzania kanałami kontaktu w czasie rzeczywistym (real‑time), niekiedy zwanym też czasem adekwatnym do kontekstu. Kontakty z klientem w czasie rzeczywistym cechuje iteracyjność w czasie trwania tego kontaktu i uwzględnienie aktualnego kontekstu, czyli możliwość udzielenia logicznej, wynikającej z kontekstu odpowiedzi w trakcie tej samej sesji komunikacyjnej.

Przykładem może być klient dzwoniący na infolinię, któremu pod koniec rozmowy konsultant proponuje dodatkowy produkt. W tradycyjnym modelu dosprzedaży konsultant ma do dyspozycji statyczną, przygotowaną wcześniej listę produktów. W modelu dosprzedaży w czasie rzeczywistym konsultant może mieć na przykład do dyspozycji interfejs, do którego wprowadza parametry tej konkretnej rozmowy z klientem, a system analityczny wykorzystuje je do ponownego przeliczenia modelu i rekomenduje klientowi produkt, który najlepiej wpisuje się zarówno w historyczny profil klienta, jak i w kontekst danej rozmowy.

Inteligentna komunikacja w czasie rzeczywistym ma fundamentalne znaczenie dla pozytywnej percepcji firmy i budowania właściwego doświadczenia klienta (customer experience) i dlatego, podobnie jak zorientowany analitycznie marketing, lokuje się wysoko na liście priorytetów wyższej kadry zarządzającej. Sprawna komunikacja kontekstowa w czasie rzeczywistym umożliwia operacjonalizację paradygmatu najwłaściwszego działania (next best action – NBA), który wykracza poza sztywne ramy tradycyjnego marketingu. NBA oznacza, że dla części klientów najwłaściwszym działaniem nie jest próba dosprzedaży dodatkowego produktu, ponieważ taka próba może dodatkowo podnieść poziom frustracji klienta i w skrajnym przypadku doprowadzić do rezygnacji z oferty firmy, ale odpowiednia do kontekstu akcja serwisowa, która rozwiązuje palący problem klienta. Krótkofalowo NBA obniża efektywność i rentowność kanału sprzedaży, jednak długofalowo przyczynia się do wzrostu satysfakcji i lojalności klientów.

3. Optymalizacja ścieżki interakcji klienta (Customer Journey Optimization)

Tutaj nie chodzi jedynie o rekomendowaną formę kontaktu w danym momencie, ale głównie o modelowanie optymalnej ścieżki lub ścieżek kontaktu w ciągu całego okresu relacji klienta z organizacją. Zrozumienie wpływu i sekwencji poszczególnych interakcji pomaga również projektować lepsze, bardziej przyjazne interfejsy w kanałach kontaktu oraz planować wieloetapowe kampanie o wyższym poziomie konwersji, lepiej oceniane przez klientów. Systemy informatyczne klasy CI, które wpisują się w wymienione trendy, przynoszą istotne, wymierne korzyści finansowe, a także wizerunkowe, głównie poprzez wzrost poziomu satysfakcji klienta i większy odsetek ambasadorów marki.

Customer Intelligence – cz. 1. Wyzwania marketingu i oczekiwania klientaCustomer Intelligence – cz. 1. Wyzwania marketingu i oczekiwania klienta

Rys.1. Współczesne systemy CI – trendy i wyzwania

Sprawdź, jak skuteczniej docierać do klientów i przekonywać ich do zakupu »

Cyfryzacja marketingu i sposoby interakcji klient–firma doprowadziły do lawinowego wzrostu rozwiązań informatycznych dostępnych na rynku. Scott Brinker, guru w dziedzinie technologii marketingowych, corocznie publikuje analizy rynku dostawców rozwiązań dla marketingowców. Kiedy po raz pierwszy opublikował swój raport w 2011 roku, zawierał on odniesienia do 150 dostawców, dostarczając rozległy ale sensowny przegląd, który miał za zadanie ułatwić specjalistom rozeznanie w rynku i wesprzeć podejmowanie decyzji zakupowych. W 2017 roku raport Brinkera objął 5000 dostawców. Prawdziwy wysyp w zaledwie pięcioletnim horyzoncie czasowym. W rezultacie tej eksplozji pojawiło się wiele rozwiązań o charakterze silosowym, dostarczających pojedyncze lub nieliczne funkcjonalności, jakich potrzebuje współczesny marketingowiec. E‑mail marketing, digital intelligence, web analytics, digital advertising, marketing automation, data management platform czy social listening – to tylko kilka z wielu określeń rozwiązań, które próbują przebić się na tym zatłoczonym rynku. Dla decydentów oznacza to skomplikowany i czasochłonny proces decyzyjny, dla menedżerów zaś dodatkowy, nierzadko daremny wysiłek przy próbie łączenia odrębnych silosów i budowania klientocentrycznej strategii komunikacji. Stąd nieuchronne rozczarowanie zarówno po stronie klienta, jak i organizacji.

Współczesny klient oczekuje od organizacji zrozumienia, a nawet antycypacji swoich potrzeb, nie interesują go jakieś kanały kontaktu, zaś relacje z organizacją, z marką postrzega holistycznie, bez względu na to, czy akurat wszedł do fizycznego sklepu, uruchomił aplikację czy odwiedził firmowy portal. Oczekuje spójnego przekazu we wszystkich punktach styku, co w przypadku organizacji używającej wielu niepowiązanych ze sobą systemów marketingowych jest stanem trudnym do osiągnięcia. Z kolei w idealnym świecie marketingowców powinien istnieć magiczny czerwony guzik, po wciśnięciu którego rozwiążą się wszelkie niespójności pomiędzy kanałami, a zdefiniowana ścieżka interakcji zostanie automatycznie zsynchronizowana. Ze zrozumiałych względów bieżące zarządzanie wieloma autonomicznymi systemami znajduje się na drugim biegunie, generując frustrację i rozczarowanie.

Przeczytaj drugą część materiału »

Customer Intelligence – cz.2. Jak CI wspiera nowoczesny marketing? 

, Dariusz Jańczuk PL

Jakie cechy powinno mieć idealne rozwiązanie klasy Customer Intelligence, które jest w stanie wesprzeć organizację w prowadzeniu spójnych działań marketingowych?

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!